کد خبر : 36893

۳ دلیل رکود بازار قیر صادراتی

پتروتحلیل- ورود قیرهاى تولید شده از وکیوم باتوم (V.B) که در اختیار وزارت راه وشهرداری ها گذاشته شده تأثیر منفى به لحاظ قیمت در بازار صادرات قیر گذاشته است، اما ارتباط چندانى به رکود بازار داخلی ندارد.

حسن تاجیک، کارشناس بازار قیر با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: یکی از علت های اصلى رکوداخیر دربازارصادراتى قیر تردید مشتریان در کیفیت قیر صادراتى است.

وی در ادامه افزود: در ماههای اخیر ورود وکیوم باتوم عراق به کشور با روش ورود موقت و ترانزیت که کیفیت مناسب براى تولید قیر ندارد، سبب شده تا مشتریان قیر در خصوص کیفیت این کالا نگران باشند.

به گفته تاجیک، وکیوم باتوم های که از عراق به کشور وارد می شود، برای تبدیل به قیر پالایش و فرآوری نمی شوند و تنها مخلوط می شوند.

به اعتقاد این کارشناسا بازار قیر این مشکل با مناسب شدن قیمت وکیوم باتوم (V.B) در کشور وإجبارى شدن استاندارد براى قیر صادراتى حل مى شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه دومین عامل رکود در بازار قیر صادراتی فعالیت واحدهای بدون تجهیزات و مجوز برای تولید قیر است، خاطر نشان کرد: این واحدهای تولید بدون کنترل و نظارت مشغول به تولید قیر هستند و قیر تولید در این واحدها کیفیت ندارد.

وی در ادامه افزود: هزینه تولید قیر صادراتی در ایران به دلیل قیمت وکیوم باتوم، بالا است و این موضوع سبب می شود تا قیر ایران نتواند با قیر در منطقه و جهان رقابت کند و این موضوع سومین دلیل رکود بازار قیر صادراتی است.

به گفته تاجیک، قیمت وکیوم باتوم در ایران بالا است و برای رقابت درست و منطقی، باید این مشکل با اجرای درست فرمول تعیین قیمت خوراک واحدهای تولیدی وکیوم باتوم توسط واحدهای ذی ربط وزارت نفت حل شود. این در حالی است که فرمول تعیین قیمت خوراک واحدهای تولید در کارگروه دولت در تاریخ ۱۲٫۹٫۸۷ تصویب و ابلاغ شده است.

ارسال نظر