کد خبر : 36861

عامل رکود بازار قیر

عامل رکود بازار قیر

پتروتحلیل- رکود در بازار وکیوم باتوم و قیر همچنان در بازار داخلی و صادراتی ادامه دارد و اکثر کارشناسان این حوزه مقصر اصلی این رکود را قیر تهاتری می دانند.

یکی از تولیدکنندگان قیر در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: تحویل قیر تهاتری از سوی وزارت نفت به وزارت راه مهمترین دلیل توقف بازار داخل و صادراتی است.

این در حالی است که قیر تهاتری همواره یکی از معضلات بازار قیر بوده و بازار پررونق قیر را در سال های گذشته وارد سکون کرده است.

اکثر کارشناسان این حوزه معتقدند؛ قیر تهاتری باید از چرخه مبادلات حذف شود و یا اینکه مقدار بودجه تعیین شده توسط وزارت نفت نقدا به وزارت راه پرداخت شود تا پیمانکاران با بودجه تخصیص یافته اقدام به خرید قیر مورد نظر کنند و تمام حق و حقوق دولتی رسما پرداخت و بازار از این آشفتگی نجات پیدا کند.

به گفته تولیدکنندگان قیر در حال حاضر پیمانکاران به دلیل داشتن طلب از وزارت راه اقدام به فروش وکیوم باتوم ۱۰ درصد پایین تر از نرخ واقعی بازار می کنند که این موضوع به معاملات قیر داخلی وصادراتی لطمه وارد کرده و حجم آن را کاهش داده است.

به گفته این گروه مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی دیگر از نکاتی است که در هنگام فروش وکیوم باتوم توسط پیمانکاران به واسطه ها، به فراموشی سپرده می شود و دولت از این بابت ضرر می کند.

این در حالی است که اکثر قیر سازان واقعی با توجه به فروش وکیوم باتوم ۱۰ درصد زیر نرخ واقعی بازار با توقف تولید مواجه هستند و ادامه حیات آنها در هاله ای از ابهام است.

البته برخی از منابع خبری نزدیک به وزارت نفت، در روز گذشته از احتمال توقف تحویل قیر تهاتری به وزارت راه خبر دادند و اکثر تولیدکنندگان در این حوزه انتظار دارند تا این موضوع عملیاتی شود؛ هر چند که بارها این موضوع مطرح شده است.

ارسال نظر