کد خبر : 36825

«ایکس تری» بازها در آستانه پشیمانی

«ایکس تری» بازها در آستانه پشیمانی

پتروتحلیل- اعمال محدودیت خرید برای تمامی پلی پروپیلن ها و قرار داشتن در پایان ماه، روز گذشته از تقاضای خرید این گروه از محصولات کاست.

به گزارش «پتروتحلیل»، در همین حال «ایکس تری» پتروشیمی شازند، رقابت بیشتری را نسبت به هفته قبل تجربه کرد. این در حالی است که تولید «ایکس تری» در پتروشیمی جم آغاز شده است و اکثر کارشناسان این حوزه معتقدند؛ به احتمال زیاد خریداران «ایکس تری» شازند به زودی از رقابتی که انجام دادند، پشیمان خواهند شد. ایکس تری شازند با حجم ۲ هزار تن عرضه شده بود که ۴۷۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۸۱۳ و بیشترین قیمت خرید آن هم ۴ هزار و ۴۴۳ تومان رقم خورد.

البته روز گذشته ۶ هزار و ۱۶۳ تن پلی پروپیلن نساجی و شیمیایی مورد معامله قرار گرفت که اکثر گریدهای نساجی با قیمت پایه خریداری شدند، به طوری که گرید z30s پتروشیمی مارون وارد سیستم مچینگ شد، c30s هم با توجه به عدم افزایش عرضه توسط پتروشیمی مارون با رقابت خریداری شد.

اما گرید شیمیایی ZB332 پتروشیمی نویدزرشیمی با سقف قیمت مورد معامله قرار گرفت.

همچنین پلی پروپیلن نساجی SF060 پلی نار با حجم ۱۰۰۰ تن ۱۰۲۰ تن تقاضا داشت و در نهایت با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت.

عرضه یک هزارتنی پلی پروپیلن نساجی HP552R پتروشیمی شازند هم ۲۴۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۲۱۱ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۲۶۰ تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن نساجی C30S پتروشیمی مارون هم به میزان ۷۲۶ تن عرضه و ۱۴۹۶ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۲۱۱ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۲۶۱ تومان رقم خورد. MR230 این مجتمع هم با حجم ۲۲۰ تن عرضه شد که ۴۱۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۰۹ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۸۴۹ تومان بود.

پلی پروپیلن نساجی Z30S پتروشیمی مارون هم با حجم ۸۳۶ تن و قیمت پایه ۳ هزار و ۲۱۱ تومان مورد معامله قرار گرفت و بخشی از عرضه آن نیز وارد سیستم مچینگ شد.

پلی پروپیلن نساجی ZH552R و پلی پروپیلن نساجی ZH550Jنویدزرشیمی هم به ترتیب با حجم های۱۰۰۸ و ۲۵۲ تن عرضه، ۵۴۶ و ۳۷۸ تن تقاضا داشت، به این ترتیب گرید ZH552R با قیمت پایه ۳ هزار و ۲۱۱ تومان و گرید ZH550J با میانگین قیمت ۳ هزار و ۲۵۰ تومان خریداری شد.

پلی پروپیلن شیمیایی ZR340Rاین مجتمع هم با حجم ۲۱۰ تن ۸۱۹ تن تقاضا داشت و نهایتا با قیمت پایه ۳ هزار و ۷۳۵ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

جمال کر، مدیر کالایی کارگزاری کالا سپهر درباره معاملات پلی پروپیلن به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: از تب و تاب بازار پلی پروپیلن ها کاسته شده است.

وی در ادامه افزود: علاوه بر اعمال محدودیت خرید برای تمامی پلی پروپیلن ها به آخر ماه نیز نزدیک شده ایم و از این رو سهمیه ها کاهش یافته، به همین دلیل به نظر نمی رسد که معاملات پلی پروپیلن های جم هم امروز از رونق خاصی برخوردار باشند.

به گفته مدیرکالایی کارگزاری کالا سپهر، اختلاف قیمت پلی پروپیلن ها در بازار و بورس نیز کاهش یافته و به نظر می رسد بازار این کالاها به زودی به تعادل نزدیک شود.

در همین حال روز گذشته پتروشیمی آریاساسول روز پررونقی داشت، البته برخی از آگاهان بازار می گویند: پتروشیمی آریاساسول برای دارندگان کدهای معاف از مالیات، شروطی را تعیین کرده است و از این رو همچنان برخی از کدهای معاف از مالیات برروی این کالاها فعال هستند، به طوری که گرید پلی اتیلن سنگین فیلم ۵۱۱۰ پتروشیمی آریاساسول روز گذشته با درخواست ۵۰۰ تنی خرید یک کد روبه رو شد و ۳۲۰ تن از این کالا توسط همان کد خریداری شد. پلی اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰ این پتروشیمی هم با سقف قیمت معامله شد.

با این حال روز گذشته در مجموع ۱۳ هزار و ۹۳ تن پلیمر عرضه شد و تقاضای آن بالغ بر ۳۴ هزار و ۵۷ تن بود. حجم معاملات هم حدودا ۱۱ و ۸۷۹ تن رقم خورد.

ارسال نظر