کد خبر : 36706

توافق اعضای اوپک دور از دسترس است

توافق اعضای اوپک دور از دسترس است

پتروتحلیل- بهای نفت خام در طی معاملات بین المللی اولین روز کاری هفته جاری تحت تأثیر انتشار اخباری مبنی بر پیشنهاد تثبیت تولید اوپک توسط برخی از اعضای این سازمان افزایش یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اکتبر در طی داد و ستد های این روز با ۱/۱۲ دلار ( ۲/۵ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۵/۳۹ دلار به تثبیت رسید.

همچینین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر با ۱/۲۲ دلار (۲/۹ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۴۳/۰۲ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام شاخص اروپا نسبت به نفت خام شاخص آمریکا برای ماه اکتبر به ۱/۶۳ دلار در هر بشکه رسید. پیشنهاد مذاکره برخی از اعضای اوپک ( ونزوئلا، کویت واکوادر) به منظور تثبیت تولید نفت، سبب شد تا حدودی فضای روانی بازار نفت که منجر به روند نزولی در هفته گذشته شده بود را تعدیل کرده و قیمت نفت خام را در روز دوشنبه روبه صعود بگذارد. اگرچه که احتمال دستیابی به توافق بین اعضای اوپک بسیار اندک است. همچنین، وزیر نفت روسیه نیز که پیشنهاد هماهنگی و تثبیت تولید اوپک در ماه فوریه را مطرح کرده بود، اعلام کردکه نوسان قیمت نفت خام در دامنه کنونی ۴۰ تا ۵۰ دلار در هر بشکه مناسب است و دلیلی برای متوقف کردن رشد تولید نفت خام در بازار جهانی نفت وجود ندارد و این کشور، چندان نسبت به این اظهارات اعضای اوپک خوش‌بین نیست. پیش بینی می شود، توافق اعضای این سازمان در خصوص تثبیت تولید نفت میسر نشود. از سوی دیگر، کشورهای عضو اوپک نظیر عربستان و عراق به منظور رقابت برای کسب سهم بیشتر بازار، اقدام به کاهش قیمت رسمی فروش نفت خود در بازار آسیا نمودند.

روند نزولی فرمول رسمی قیمت نفت خام عربستان در مناطق مختلف

۸oil4

با این وجود، وضعیت عوامل بنیادین در بازار نفت چندان مناسب نیست، به طوری که همچنان نگرانی ها در مورد زیاد شدن مازاد عرضه نفت خام و فرآورده های نفتی و سطح موجودی نفت در بازار ادامه داشته و در این راستا، روند رو به رشد تعداد دکل های فعال حفاری نفت آمریکا در طی ششمین هفته متوالی نیز در شکل دهی انتظارات کاهش قیمت نفت خام بسیار موثر بوده است. از سوی دیگر، بیشتر شدن تولید نفت کشور های عضو اوپک (۱۷۰ هزار بشکه در روز) در ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل از آن نیز در تشدید این نگرانی ها بسیار موثر بود، اگرچه، انتشار خبر احتمال مذاکرات غیر رسمی بعضی از اعضای این سازمان در مورد تثبیت تولید نفت خام، در افزایش قیمت ها در روز دوشنبه موثر واقع گردید. به علاوه، چشم انداز تاریک تقاضای جهانی نفت نیز سایه خود را بر فضای بازار گسترانیده است، زیرا روند نزولی تقاضای فصلی بنزین و نزدیک شدن به دوره فصلی تعمیرات و نگهداری پالایشگاه ها در آمریکا و رشد کند اقتصادی چین موجب کاهش تقاضای جهانی نفت خام خواهد شد. با این وجود، تحلیل گران بازار نفت پیش بینی می کنند که افزایش صادرات فرآورده های نفتی چین در ماه قبل (علی رغم کاهش واردات نفت خام ) می تواند تا حدودی از فضای تاریک بازار در خصوص چشم انداز منفی بازار نفت را بکاهد.

بررسی روند قیمت نفت خام های شاخص در مناطق مختلف

۸oil44

ارسال نظر