کد خبر : 36456

جو بازار پلی پروپیلن به اندازۀ هفته های گذشته افزایشی نیست

جو بازار پلی پروپیلن به اندازۀ هفته های گذشته افزایشی نیست

پتروتحلیل- تنش های سیاسی در ترکیه امید به افزایش تقاضای محصول پلی پروپیلن را پس از تعطیلات از بین برده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، در ترکیه کودتای نظامی با از بین بردن امید به افزایش قابل توجه تقاضا پس از تعطیلات، معامله کنندگان پلی پروپیلن را به حاشیه راند. در حال حاضر محصولات کمی از خریدهای پیش از تعطیلات برای برخی از خریداران باقی مانده است این در حالی است که وضعیت اخیر سیاسی و اقتصادی اخیر موجب شده خریداران و فروشندگان محتاط تر عمل کنند. اگرچه تخفیف هایی از طرف فروشندگان برای رونق دادن به کسب و کار در نظر گرفته شده بود، تغییر چشمگیری در میزان قیمت ها دیده نشد. قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیا وارداتی از منابع خاورمیانه بین ۱۰۲۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن قرار دارند این در حالی است که قیمت های پلی پروپیلن گرید فیبر وارداتی از این منابع باتوجه به تقاضای کم بازار بین ۱۰۶۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن (CIF) پیشنهاد شده اند. یک تاجر اشاره کرده است: «در حال حاضر قیمت های بالای ۱۰۲۰ دلار در هر تن برای گرید رافیا غیر واقعی هستند و قراردادی با این ارقام منعقد نمی شود». محدوده قیمت ها برای محصولات ایرانی در بازه پایینی شرکت های ایرانی در مقایسه با هفته گذشته کاهش یافته با و برای گرید رافیا بین ۱۰۲۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن و برای گرید فیبر بین الیاف و ۱۰۴۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن (CPT، مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی) قرار گرفته است. برخی تجار معتقدند نگرانی ها در مورد کاهش ارزش پول در مقابل دلار امریکا در این هفته موجب توقف فعالیت ها شده و بر تلاش های فروشندگان خاورمیانه و ایران برای افزایش قیمت ها سایه افکنده است.

در این میان پلی پروپیلن گرید رافیا وارداتی از روسیه از رقم ۱۰۳۰ دلار در هفته گذشته به ۱۰۲۰ دلار در هر تن (CIF، مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی) کاهش یافته است. محموله های معاف از عوارض گمرکیِ مصر برای گرید فیبر در رقم ۱۱۴۰ دلار در هر تن قرار داشت و برای گرید الیاف علیرغم تمایل خریداران به پرداخت ۱۱۰۰ دلار، این محصول در رقم ۱۱۲۰ دلار در هر تن معامله شد.

در بازار محلی محدودۀ کلیِ قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیا بین ۱۳۰۰تا ۱۳۵۰ دلار در تن ثابت باقی ماند. توزیع کنندگان اعلام کردند: «علی رغم پایین بودن عرضه رافیا دچار چالش در فروش هستیم و قیمت ها در این هفته بیش از این افزایش نیافتند.»برخی فروشندگان از این که نتوانسته اند افزایش قیمت های جایگزنی را برای قیمت های پیشنهادی خود در بازار محلی نیز در نظر بگیرند ابراز نارضایتی کرده اند و نسبت به انجام این کار در ماه آینده امیدوار هستند.

به سبب اینکه وقایع اخیر تلاش ها برای ادامه افزایش قیمت ها باتوجه به حجم کم معاملات را خنثی کرده است، جو بازار پلی پروپیلن به اندازۀ هفته های گذشته افزایشی نیست.

علاوه بر آن بازار بی ثبات منابع انرژی نمی تواند موجب تقویت تلاش ها برای افزایش قیمت ها شود. یک عرضه کننده جهانی پلی پروپیلن با تأیید این مسئله اشاره کرده است: «از آنجا که سهم اختصاص یافته‌مان را در ابتدای جولای به فروش رسانده ایم تاثیر شدیدی از تحولات سیاسی اخیر ترکیه در بازار احساس نکردیم.

و ما معتقدیم نظر خریداران در ماه آگوست تعیین کننده روند قیمت ها خواهد بود.» در این میان به نظر می رسد از فشار صعودی بازار چین بر ترکیه کاسته شود زیرا محتمل است هرگونه تلاش برای ادامۀ افزایش قیمت های پلی پروپیلن بخاطر پایین بودن تقاضا در بازار واردات به سبب فرا رسیدن فصل کاهش خرید در بازارهای محصولات نهایی با مقاومت رو برو شود.

ارسال نظر