کد خبر : 36442

سودآوری ۲ هزار میلیاردی پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس

پتروتحلیل- مدیر امور سهام تاپیکو در خصوص آخرین وضعیت این هلدینگ گفت: عدم فروش پتروشیمی ایلام دلیل تعدیل منفی‌های صورت گرفته در سال‌ گذشته است.

افراسیاب حسین زاده در گفت‌وگو با رادیوسهام به پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس اشاره کرد و افزود که مراحل ساخت پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس تا ۹۵ درصد پیش رفته و با افتتاح فاز اول آن، ما شاهد تاثیرگذاری در صورت‌های مالی ۳۱/۲/۱۳۹۶ خواهیم بود، اما به دلیل اینکه در آن زمان تنها سه ماه از تاریخ بهره‌برداری این پروژه می‌گذرد، به باور بنده تاثیر چندانی را در صورت مالی تاریخ مذکور نخواهد گذاشت.

مدیر امور سهام تاپیکو تاکید کرد که اگر قیمت هر بشکه نفت خام به ۵۰ دلار برسد، پس از افتتاح هر سه فاز پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس، سودآوری ۲ هزار میلیاردی را برای ما به همراه خواهد داشت.

۱- تاپیکو در طول یکی دو سال گذشته چند بار تعدیل منفی داده است، دلیل این تعدیل منفی ها چیست؟

تعدیل منفی در امسال و سال‌های گذشته دلایل متعددی داشته است، اما عمده‌ترین دلیل آن عدم فروش سرمایه‌گذاری‌های ما بود. ما سال گذشته برنامه فروش پتروشیمی ایلام را در دست اجرا داشتیم، اما به دلیل عدم توافق با خریداران، این طرح به نتیجه نرسید. از دلایل دیگری که می‌توان برای تعدیل منفی شرکت عنوان کرد، مسئله کاهش قیمت جهانی نفت و به دنبال آن کاهش قیمت متانول، اوره، قیر و دیگر محصولات گروه ما بوده است. همچنین تقسیم سود پایین پتروشیمی فارس عمده دلایل تعدیل منفی مجموعه ما بوده است.

۲- امسال کدام بخش را برای فروش در نظر دارید؟

سال گذشته پتروشیمی ایلام را برای فروش در نظر گرفته بودند، اما در سال جاری قصد دارند که پتروشیمی غدیر را به فروش برسانند.

۳- پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس در چه مرحله ای است؟ چه زمانی آثار افتتاح این پالایشگاه در صورت های مالی تاپیکو مشخص می شود؟

مراحل ساخت پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس هم تا ۹۵ درصد پیش رفته و با افتتاح فاز اول آن در صورت‌های مالی ۳۱/۲/۱۳۹۶ ما انشاالله تاثیرگذار خواهد بود، اما به دلیل اینکه سه ماه فقط از تاریخ بهره‌برداری آن می‌گذرد، به باور بنده تاثیر چندانی را در صورت مالی تاریخ مذکور نخواهد گذاشت.

۴- با توجه به پایین آمدن قیمت نفت، آیا سرمایه گذاری تاپیکو در پروژه عظیمی به نام ستاره خلیج فارس، با مشکل مواجه نخواهد شد؟

به صورت مسلم کاهش قیمت نفت در سودآوری ما تاثیر منفی خواهد گذاشت، اما پیش‌بینی‌های ما در این راستا است که اگر قیمت هر بشکه نفت خام به ۵۰ دلار برسد، پس از افتتاح هر سه فاز پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس، سودآوری ۲ هزار میلیاردی را برای ما به همراه خواهد داشت.

۵- آیا این پالایشگاه می تواند متناسب با پولی که در آن سرمایه گذاری شده، سودآوری داشته باشد؟

احداث پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس از هفت سال پیش کلید خورده و با توجه به اینکه این پروژه، یک پروژه ملی و استراتژیک است، پیش‌بینی‌های ما بر این است که اگر نفت به قیمت ۷۰ دلار برسد، سودآوری بسیار مناسبی خواهد داشت.

۶- افتتاح هلدینگ سلولزی به کجا رسید؟

هلدینگ سلولزی هم تاسیس و در ادامه افزایش سرمایه داده شده است، همچنین پیگیری‌های لازم برای ورود این شرکت به بورس نیز صورت گرفته است.

۷- آیا تاپیکو قصد دارد در پرتفوی خود تغییراتی ایجاد کند؟

ما برای تغییر پورتفوی خود درصدد هستیم که از صنعت سلولزی و صنایع کم بازده مثل تولید پی وی سی خارج و به صنایع پربازده در حوزه پتروشیمی وارد شویم.

۸- ماجرای نرخ خوراک پتروشیمی ها به کجا کشید؟ هنوز همان عدد ۱۳ سنت را پرداخت می کنید؟ عنوان می‌شود که در بعضی از خوراک‌ها این قیمت لحاظ شده و در برخی دیگر همان ۱۳ سنت محاسبه می‌شود.

بله، نرخ خوراک گاز در حدود هشت سنت محاسبه شده، اما در برخی از خوراک‌ها هم در همان قیمت ۱۳ سنت ثبت و محاسبه می‌شود.

ارسال نظر