کد خبر : 36287

ریزش واحدهای مصرف کننده پی وی سی

ریزش واحدهای مصرف کننده پی وی سی

پتروتحلیل- با وجود اینکه عرضه پی وی سی سازها در روز گذشته نسبت به هفته پیش افزایش یافته بود، اما همچنان بازار پی وی سی ملتهب است.

به گزارش «پتروتحلیل»، در حال حاضر حجم تولید پی وی سی در اروند ۹۰ تن به صورت روزانه است، و در بهترین شرایط کمپرسور این مجتمع در دی ماه تعویض خواهد شد.

این در حالی است که پیش تر پتروشیمی اروند قادر بود ۷۵۰ تا ۸۰۰ تن پی وی سی به صورت روزانه تولید کند. از سوی دیگر پتروشیمی بندرامام هم خط ۶۵ خود را به ۶۰ تغییر داده و در حال فروش پی وی سی گرید ۶۰ به صورت سلف است، البته هنوز موعد تحویل گرید ۶۰ بندرامام نرسیده است. به محض اتمام عرضه های سلف ۶۰ احتمالا پتروشیمی بندرامام اقدام به عرضه سلف ۶۵ کند.

در همین حال مشکل واحد کلرآلکالی پتروشیمی بندرامام همچنان به قوت خود باقی است و احتمالا تغییرات در این واحد یک سال زمان نیاز دارد، البته در حال حاضر که اروند با ظرفیت بسیار پایینی مشغول به تولید پی وی سی است، برای تولید پی وی سی در بندرامام مشکلی ایجاد نخواهد شد؛ چرا که کلر مازاد اروند به بندرامام می رسد، اما با بازگشت اروند به مدار تولید باید در انتظار بحران دیگری در بازار پی وی سی باشیم. البته همیشه اروند با مازاد EDC روبه رو بوده است، اما VCM به مقدار نیاز خود دارد.

البته برخی از کارشناسان بازار پی وی سی معتقدند؛ با بازگشت اروند به مدار تولید و تولیدات غدیر بازار مصرف با کمبود پی وی سی مواجه نخواهد شد. جواد ایرانی، کارشناسان بازار پی وی سی در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: اگر اروند با تمام ظرفیت خود کار کند و غدیر هم صادرات نداشته باشد، غیبت بندرامام نمی تواند بازار را با کمبود پی وی سی روبه رو کند.

با این حال موضوع دیگری که در شرایط فعلی بازار پی وی سی مطرح است، حجم مصرف روزانه است که حدودا ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تن است که با عرضه ۷ هزار و ۵۰۰ تن پی وی سی به صورت هفتگی، بازای این کالا به ثبات خواهد رسید.

این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ ضروری نبود که در شرایط فعلی خط ۶۵ بندرامام با ۶۰ تعویض شود، چرا که ظرفیت تولید ۵ تا ۲۵ درصد کاهش می یابد. البته احتمالا تعهدات این مجتمع سبب تغییر خط تولید گرید ۶۵ شده است؛ چرا که در شرایط فعلی و با وجود افزایش قیمت ها، فروش گرید ۶۵ بیش از ۶۰ برای این مجتمع سودآور است.با این حال برخی هم معتقدند؛ برنامه ریزی روتین هر ساله در مجتمع بندرامام سبب تغییر خط تولید ۶۵ است، ولی در شرایط التهاب بازار می توانست این برنامه ریزی تغییر کند.

با این حال افزایش قیمت پی وی سی در هفته های اخیر علاوه بر اینکه سبب ریزش برخی از واحدهای تولیدی به دلیل گرانی پی وی سی و به صرفه نبودن خرید این کالا توسط آنها شده ، سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی هم شده است.

این در حالی است که بازار جهانی نیز به روند افزایشی خود ادامه می دهد، از سوی دیگر فروش ۷۰ درصد فرموسا به هندوستان انجام شده و ال جی نیز ۴۰ درصد پی وی سی خود را به مشتریان هندی خود فروخته است و به نظر می رسد که در این شرایط پی وی سی تا مرز ۹۰۰ تا ۹۲۰ دلار در هرتن نیز افزایش قیمت یابد.

به گفته ایرانی، برخی از واحدهای تولیدی در حال حاضر بیش از ۳۰ روز است که پی وی سی خریداری نکرده اند و دلیل آن افزایش قیمت این کالا تا مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار داخل است. این در حالی است که قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی ۸۵۰ تا ۸۶۰ دلار در هر تن است و با محاسبه نرخ دلار بازار آزاد، باید بتوان پی وی سی را با نرخ ۳ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو خریداری کرد. از این رو با توجه به بحران پی وی سی در حال حاضر اکثر بازیگران از بازار این کالا خارج شده اند. این در حالی است که قیمت کد پی وی سی تا ۳۷۰ تومان در هر کیلو افزایش یافته است و این موضوع نشان خوبی برای بازار پی وی سی نیست.

از سوی دیگر پتروشیمی غدیر هم به دلیل خرید کلر و اتیلن از پتروشیمی های دیگر نیز به اعمال سقف قیمتی برای کالای خود معترض است، و اعلام کرده که با باز شدن سقف پی وی سی حاضر است حجم بیشتری از کالا را عرضه کند.

در همین حال در هفته آتی نرخ پایه پی وی سی به دلیل افزایش قیمت در بازارهای جهانی، با افزایش روبه رو خواهد شد. به گفته ایرانی، نرخ جهانی پی وی سی طی دو هفته اخیر ۶۰ دلار گران شده و قیمت دلار نیز از محدوده ۳ هزار و ۵۰۰ تومان پایین تر نیامد، به همین دلیل باید در انتظار افزایش قیمت در حدود ۱۰۰ تومان باشیم. با اینحال در شرایط فعلی قیمت پی وی سی در بازار و بورس با ۱۰۰۰ تومان اختلاف روبه رو است.

این در حالی است که روز گذشته هم پتروشیمی اروند در مجموع بیش از ۱۴۰۰ تن پی وی سی عرضه کرد. تناژ ورودی برای پالت ۶۶ تن و جامبو ۶۰ تن بود. پتروشیمی غدیر هم ۲۰۰۰ تن عرضه کرد که تناژ ورودی آن ۱۰۰ تن بوده و ۱۹۰۰ تن نیز افزایش عرضه داد.

با این حال در هفته جاری قیمت معاملات آف گریدها هم نسبت به هفته قبل افزایش یافت، به طوری که کمترین قیمت PVC-S65-Off1 اروند ۳۲۵۰ تومان بود یعنی حدود ۱۲۲۲ تومان رقابت قیمتی صورت گرفت که نوسان شدیدی است و برابر با ۵۶ درصد رقابت است. جالب اینکه کالای OFF2 این مجتمع نیز با رقابت بسیار قابل توجه مواجه شده و قیمت این محصول در حدود بیش از ۱۰۰۰ تومان افزایش نرخ داشت.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم درباره بازار پی وی سی به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: پیش بینی می شود با توجه به افزایش قیمت در بازارهای آسیایی و همچنین افزایش قیمت دلار در بازار داخلی، قیمت پایه این محصول نیز افزایش کند. بنابر این پیش بینی می شود در روز یک شنبه قیمت پایه اعلامی این محصول با بیش از ۸۰ تومان افزایش نرخ به ازای هر کیلو مواجه شود که برابر با بیش از ۳٫۳ درصد افزایش است. این پیش بینی با احتساب دلار ۳۵۰۰ تومانی محاسبه شده است و حداقل افزایش نرخ را نشان می دهد و این افزایش پتانسیل بیشتر از این را هم دارد.

وی در ادامه افزود: البته نباید این نکته را فراموش کرد که قیمت داخلی این محصول چون گذشته از قیمت های جهانی تبعیت نمی کند و این افزایش ها تاثیر زیادی بر بازار داخل ندارد. بلکه کمبود شدید عرضه در کنار انحصار به وجود آمده توسط واسطه ها است که قیمت و روند آتی قیمت ها در بازار داخل را شکل داده است و تا این موارد حل نشود قیمت ها همچنان در سطوح سیار بالا و غیر معقول حفظ خواهد شد.

ارسال نظر