کد خبر : 36197

چالش های صنعت کود در هند

چالش های صنعت کود در هند

پتروتحلیل- بررسی منطقه ای قطب های واردات کودهای نیتروژنه از لحاظ پتانسیل ها و زیر ساخت های تولید و میزان مصارف و چشم انداز تقاضا در سال های آتی، همواره ابزار مهمی در تدوین استراتژی ای تولید و بازاریابی در شرکت های تولید کننده کود است.

به گزارش «پتروتحلیل»، هندوستان مشتری عمده کود شیمیایی ایران بوده و پتروشیمی های تولید اوره در ایران نیز تاکنون وابستگی کاملی به بازار مصرف هند در صادرات اوره خود داشته اند. گزارش پیوست ضمن مروری بر اقتصاد کلان هند، نقش صنعت کشاورزی در رشد داخلی هند و چالش های این کشور در تامین منابع لازم برای رشد این صنعت تولید کودهای شیمیایی و چشم انداز میزان مصارف و تقاضای هندوستان را بررسی و تحلیل می کند.

به نظر می رسد، هندوستان به دلیل عواملی که در گزارش اشاره خواهد شد، همچنان در دوره های میان مدت آتی، وابستگی قطعی به واردات کود شیمیایی (به طور خاص واردات اوره به میزان بالغ بر ۸ میلیون تن سالیانه) را دارد و منطقه خلیج فارس به واسطه نزدیکی جغرافیایی به بنادر غربی این کشور ، بیشترین شانس بهره برداری از این تقاضا را خواهد داشت.

اهم نکات قابل اشاره در این گزارش به شرح زیر است:

- به منظور دستیابی به اهداف لایحه تامین غذا، ممکن است کشور هند مجبور به افزایش تامین غلات از ۲۶۳ میلیون تن در سال به ۳۲۰ میلیون تن در سال باشد و چشم انداز مصرف در ۲۰۳۰ تا ۳۴۲ میلیون تن است. (فرصت برای ایران)

- هند دومین مصرف کننده کود در جهان، سومین تولید کننده بزرگ و بزرگترین وارد کننده کود است (در سال کشاورزی ۱۵/۲۰۱۴تولید اوره هند ۲۲٫۶ میلیون تن، مصرف ۳۱٫۳۴ و واردات ۸٫۷۵ میلیون تن بوده است)، با این حال مصرف مواد مغذی گیاه در هر هکتار در این کشور، پایین تر از چین و یا کشورهای توسعه یافته است. (فرصت برای ایران)

- از سال ۱۹۹۵ هیچ گونه سرمایه گذاری جدیدی در واحدهای اوره وجود ندارد. بیشتر واحدهای اوره در هند با ظرفیت ماکزیمم در حال تولید هستند. بسیاری از این واحدها با اجرای طرح های افزایش ظرفیت و ریومپ توانسته اند به ظرفیت ماکزیمم برسند. لذا انتظار تولیدی بیشتر از تولید فعلی ازاین واحدها عاقلانه نیست. بنابراین در کوتاه مدت و میان مدت، واردات کود به احتمال زیاد افزایش می یابد. (فرصت برای ایران)

- کمبود گاز طبیعی مانع اصلی توسعه ظرفیت تولید نیتروژن در هند است (هند ششمین واردکننده LNG در جهان) و فقدان یک شبکه ملی خط لوله گاز برای تحویل گاز یک مانع بزرگ است. (فرصت برای ایران)

- هند در بین دارندگان ذخایر زغال سنگ جهان رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است و ممکن است مجبور به استفاده از زغال سنگ به عنوان یک راه اصلی تولید آمونیاک از زغال سنگ باشد. (تهدید برای ایران)

مرکز پژوهش های پتروشیمی شیراز

فایل چالش های صنعت کود در هند را از لینک زیر دانلود کنید:

KOOD HEND

ارسال نظر