کد خبر : 35772

قیمت نفت به ۸۰ دلار می رسد؟

قیمت نفت به ۸۰ دلار می رسد؟

پتروتحلیل- در روز چها شنبه بازارهای جهانی نفت در دوسوی اقیانوس اطلس روندی مشابه با روز گذشته و نزولی را تجربه کردند و اینطور پیداست که تمامی متغرهای تاثیر گذار در روز های گذشته توانستند هریک به سهم خود بر این دوبازار مهم تاثیر خود را برجای گذارند. اما آنچه که در روز چهارشنبه از ادامه روند نزولی و تقریبا یکسان قیمت در این دوبازار می توان دریافت ، انتشار اخبار مربوط به ذخیره سازیهای موادنفتی در آمریکا در هفته منتهی به ۱۷ ژوئن در مقایسه با هفته قبل از آن در بازار آمریکا از یک سو و بحث داغ جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا در سوی دیگر بازار است و بالا خره اینکه عربستان اعلام کرده که ممکن است دوباره نقش تولید کننده شناور را در اوپک ایفا نماید.

در بازار آمریکا شواهد حاکی از آن است که کمتر از میزان قابل انتظار در طول هفته گذشته از ذخیره سازی های تجاری نفت در آمریکا نفت خام برداشت شده است. البته تا قبل از گزارش هفتگی اداره انرژی آمریکا (EIA )،مبنی بر کاهش ۹۱۷۰۰۰ بشکه ای ذخایر نفتی این کشور در هفته منتهی به ۱۷ ژوئن نسبت به هفته قبل از آن ،قیمت نفت در بازارهای آتی روندی صعودی بخود گرفته بود.

در حقیقت کاهش ذخایر تجاری فوق در ادامه کاهش مداوم آن در چهار هفته قبل بوده است اگرچه رقم مورد اشاره کمتر از کاهش ۱/۷ میلیون بشکه ای اعلام شده توسط تحلیل گران رویترز بود و همچنین حدود یک سوم ۵/۲ میلیون بشکه ای بود که در روز سه شنبه توسط انجمن نفت آمریکا(API ) مورد اشاره قرار گرفته است.

البته در روز سه شنبه نیز بازار نفت در رقمی کمتر از روز قبل از آن بسته شد اما بلافاصله پس از پایان وقت بازار، گزارشاتی در خصوص کاهش ذخایر توسط API انتشار یافت و قیمتها را تحت تاثیر خود قرار داد.اگرچه بنظرمی رسد ارقام مورد اشاره در گزارشات فوق از چنان حجم قابل توجهی که بتوانند از مسیر نزولی قیمت پیشگیر ی نمایند بر خوردار نبوده و یا توانسته تاثیر اخبار اولیه و مورد انتظار مربوط به عدم جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا( کاهش ارزش دلار)، و در نتیجه افزایش قیمت نفت را خنثی سازد.

روند قیمت نفت خام های دریای شمال

۲۲oil

از طرفی ، در طول چهار هفته گذشته تقاضای بنزین نسبت به سال قبل حدود ۳/۹ درصد رشد داشته است اما وجود ذخایر کافی آن و افزایش ۶۷۷۰۰۰ بشکه ای در ذخیره سازی انواع آن و همچنین افزایش ۱۵۱۰۰۰ بشکه ای میان تقطیر ها مانع از تقویت قیمت آنها شد. با توجه به مجموعه عوامل فوق، در پایان وقت بازار نفت در روز گذشته قیمت هر بشکه نفت خام برنت تحویلی در ماه اوت در بازار ICE لندن از رقم ۵۰/۶۲ دلار با ۰/۷۴ دلار(۱/۵ درصد)کاهش به ۴۹/۸۸ دلار و هربشکه نفت خام WTI تحویلی ماه اوت در بازار نایمکس نیویورک از ۴۹/۸۵ دلاربا ۰/۷۲ دلار (۱/۵ درصد) کاهش به ۴۹/۱۳ دلار به تثبیت رسید. البته سرمایه گذاران و علاقمندان به سفته بازی همچنان در تب و تاب اخبار مربوط به جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و تغییرات سریع ارزش دلار در مقابل سایر اسعار در هیجان زیادی بسر می برند و چون نفت بر اساس دلار ارزیابی می شود، چنانچه عوامل بنیادین تاثیر کمی بر بازار داشته باشند تغییر ارزش دلار در بازار و برای کسانی که ازسایر ارزها استفاده می کنند بسیار تاثیر گذار خواهد بود. از طرفی تحلیل گران بازار برای سالهای آتی افزایش قیمت تا ۸۰ دلار در هر بشکه را پیش بینی می کنند هرچند که در مورد مقدار آن و زمان آن اتفاق نظر کلی ندارند.

ارسال نظر