کد خبر : 35755

سقف قیمت «پی وی سی» در بورس برمی گردد؟

سقف قیمت «پی وی سی» در بورس برمی گردد؟

پتروتحلیل- در حالی قیمت پی وی سی ۶۵ پتروشیمی بندرامام و غدیر در بازار آزاد به رقم ۳۷۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است که برخی از منابع خبری از بازگشت سقف قیمتی برای معاملات پی وی سی در هفته جاری خبر می دهند.

به گزارش «پتروتحلیل»، بازار پی وی سی در حالی شرایط ملتهبی را پشت سرمی گذارد که کمپرسور پتروشیمی اروند احتمالا در بهترین حالت تا ۷ ماه آینده از سوی زیمنس به این شرکت تحویل داده می شود. به این ترتیب در حال حاضر این مجتمع قادر است با ظرفیت ۱۵ تا ۲۰ درصدی در شرایط بسیار خوب پی وی سی تولید کند و این یعنی تولید ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن پی وی سی به صورت روزانه.

در همین حال شرکت فرموسای تایوان تا پایان ژوئیه در اورهال به سر می برد و پس از آن در ماه اوت دوباره فروش محصولات خود را از سر خواهد گرفت، از سوی دیگر LG کره نیز محصولات خود را در ماه ژوئیه به هندوستان فروخته است، از این رو در شرایط فعلی و با وجود تلاش های بازرگانی پتروشیمی برای واردات پی وی سی به نظر نمی رسد، واردات پی وی سی تا ماه اوت امکان پذیر باشد.

این در حالی است که در بازار داخل هم پتروشیمی بندرامام با وجود عرضه های سنگین، برای تحویل محموله ها کم و بیش مشکل دارد.

البته هفته گذشته تعدادی از کدهای معاف ازمالیات که در بازار پی وی سی اقدام به خرید کالا می کردند از گردونه معاملات حذف شدند.

با این حال در بازار آزاد پی وی سی، معامله گران معتقدند؛ کشش افزایش قیمت ها دیگر وجود ندارد و به نظر می رسد قیمت ها فعلا در محدوده ۳۷۰۰ تومان باقی بماند.

برخی از کارشناسان بازار هم معتقدند؛ با وجود مشکلات موجود در پتروشیمی اروند و همچنین آبادان، باید واردکنندگان پیش از این به فکر واردات پی وی سی می افتادند و یا اینکه مسئولان صادرات پی وی سی را محدود می کردند تا در حال حاضر شاهد آشفتگی در این بازار نباشیم.

برخی از تحلیل گران بازار پی وی سی هم معتقدند؛ در شرایط فعلی با وجود التهاب در معاملات پی وی سی، کاهش نرخ پایه این کالا درست منطقی نبود، این در حالی است که همواره نرخ پی وی سی در منطقه جی سی سی از تمام نقاط دیگر پایین تر است و به نظر می رسد در این شرایط قیمت معقول تری برای نرخ پایه باید در نظر گرفته می شد. در حال حاضر قیمت پی وی سی براساس نرخ ۷۵۳ دلار و منطقه جی سی سی تعیین شده و رقم پایه ۲ هزار و ۴۷۵ تومان است، اما نرخ معقول تر این کالا در شرایط فعلی ۲ هزار و ۶۳۳ تومان است.

در همین حال هفته گذشته پی وی سی با قیمت ۹۳۵ دلار در هر تن بدون مالیات بر ارزش افزوده خریداری شد و با مالیات حدودا ۹۴۶ دلار در هر تن شد که از قیمت صادراتی این کالا مانند هفته های گذشته بالاتر است.

این در حالی است که پتروشیمی اروند ۳۰۸ تن پالت عرضه داشت و به این ترتیب ۳۵ درصد رقابت را تجربه کرد. پتروشیمی بندرامام ۲۳ و غدیر هم ۳۳ درصد رقابت داشت. به این ترتیب پایین ترتین قیمت ثبت شده برای خرید پی وی سی غدیر ۳ هزار و ۲۶۲ تومان و میانگین آن هم ۳ هزار و ۳۰۰ تومان رقم خورد، یعنی این کالا ۱۰۵۰ تومان بیشتر از قیمت پایه خریداری شد.

این در حالی است که عدم عرضه پتروشیمی آبادان نیز توانست وضعیت بازار را ملتهب تر کند.

ارسال نظر