کد خبر : 3575

واگذاری‌شهرک‌مرزی‌برای صادرات کالاهای نهایی پتروشیمی به عراق

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از ایجاد شهرک صنایع تکمیلی در بازارچه مرزی مهران و صادرات کالاهای نهایی از همان جا به عراق خبر داد. به گزارش ایسنا، محمد زیار با تاکید بر این‌که شهرک تخصصی صنایع تکمیلی در استان ایلام ایجاد کردیم و اکنون آماده واگذاری به سرمایه گذاران است گفت: این شهرک دربازارچه مهران واقع شده و تولیدات آن که شامل زنجیره پلیمری و شیمیایی می‌شود به عراق صادر خواهد شد. وی افزود: یک شهرک دیگر نیز در کنار پتروشیمی ایلام در نظر گرفته‌ایم که در صورت ایجاد زیرساخت‌ها با همت استاندار ایلام، آن شهرک را نیز به عنوان زنجیره پتروشیمی ایلام واگذار خواهیم کرد.

شهرک‌های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی صادرات محور هستند شهرک‌های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی صادرات محورند بنابراین محصول این شهرک‌ها برای تامین نیاز داخل نیست بلکه محصول تولیدی صادر می‌شود. شهرک‌های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی با رویکرد صرفا صادرات به پیشنهاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با مزایای خاص به سرمایه گذاران واگذار می‌شوند. صنایع متجانس در این شهرک‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و از تسهیلاتی مانند خرید مواد اولیه با قرارداد درازمدت بهره‌مند می‌شوند. تشکیل شهرک‌های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی یک مدل جدید توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در کشور است که با مدل‌های توسعه قبلی متفاوت است. براساس طرح شهرک‌های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی، شهرک‌هایی برای توسعه صنایع پتروشیمی در نظر گرفته می‌شود و در این شهرک‌ها صنایع متجانس در کنار یکدیگر قرار می گیرند. باید توجه کرد که سرمایه‌گذار نمی‌تواند هر صنعتی را وارد شهرک کند بلکه باید یکی از صنایعی را که در دل شهرک‌ها تعریف شده برگزیند.

تامین مواد اولیه با قرارداد بلند مدت و خارج از بورس پبش از این زیار در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر این‌که با وجود امکانات در نظر گرفته شده تولیدکننده هنگام ورود به شهرک تخصصی صنایع تکمیلی در مورد تامین مواد اولیه دغدغه ندارد گفته بود که مواد اولیه را به شکل قرارداد بلند مدت و خارج از بورس به سرمایه گذار می‌دهیم. وی با اشاره به این‌که مواد اولیه را خارج از بورس به سرمایه گذار می‌دهیم تا وارد بورس و مقوله تنظیم بازار داخل نشود، گفت: بورس برای تنظیم بازار داخل است و محصول شهرک‌های تخصصی پتروشیمی وارد بازار داخل نمی‌شود. رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران همچنین تاکید کرد: چون سرمایه گذاران در شهرک‌های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی مواد اولیه را با قرارداد بلند مدت می گیرند می‌توانند به راحتی قراردادهای بلند مدتی صادراتی ببندند. همچنین تولیدکننده در شهرک تخصصی پتروشیمی در کنسرسیوم صادراتی نفع دارد. زیار با بیان این‌که تلاش های کارگروه مشترکی که در قالب تفاهم نامه‌ای با معاونت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم، به ثمر رسیده است، اظهار کرد: اکنون بیش از ٢۵٠٠ هکتار زمین را با تمامی زیرساخت های سرمایه‌گذاری در قالب ١۶ شهرک تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی برای واگذاری آماده کرده‌ایم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا اداره شهرک‌ها در دست بخش دولتی باقی می‌ماند، گفت: ‌١٠٠ درصد شهرک‌های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار می‌شود. رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: دولت حتی یک درصد هم سهام شهرک‌های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی را نگه نمی دارد و اداره شهرک‌ها به بخش خصوصی داده می‌شود. تمام آنچه در شهرک وجود دارد در قالب واگذاری به بخش خصوصی تعریف شده است.

احداث شهرک‌های پتروشیمی برای جلوگیری از خام فروشی زیار با تاکید بر این‌که عمده محصولات ما به صورت خام از کشور صادر می‌شود، گفت: فلسفه ایجاد شهرک این است که شهرک‌های تخصصی به منظور تکمیل زنجیره ارزش افزوده و صادر کردن کالای صادراتی در این زنجیره برای محصولات مازاد بر نیاز داخل که تولید و صادر می‌شود، ایجاد می‌شوند. وی با اشاره به این‌که مواد اولیه مورد نیاز محصولات تولیدی در این شهرک‌ها در حال حاضر مازاد بر نیاز کشور تولید می‌شود، گفت: با احداث شهرک‌ها به جای صادر کردن مواد اولیه به صورت خام، فرآیند ارزش افزوده کامل و کالای نهایی صادر می‌شود. رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پایان خاطرنشان کرد: احداث شهرک‌های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی برای کشور ارزش افزوده و اشتغال به ارمغان می‌آورد.

ارسال نظر