کد خبر : 35643

طولانی ترین توالی زمانی افت قیمت نفت

طولانی ترین توالی زمانی افت قیمت نفت

پتروتحلیل-قیمت نفت طی معاملات روز چهارشنبه بازارهای جهانی برای پنجمین روز متوالی با کاهش روبرو شد که طولانی ترین توالی زمانی افت قیمت از فوریه تاکنون محسوب می گردد. نگرانی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (بریکست)، تصمیمات جدید فدرال رزرو برای نرخ بهره و همچنین نشانه های مرتفع شدن اختلالات اخیر در عرضه منجر به پایین آمدن قیمت نفت شد. بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت ۸۶ سنت (۱/۷ درصد) تقلیل یافته و در سطح بشکه ای ۴۸/۹۷ دلار به تثبیت رسید. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژوئیه با ۴۸ سنت (۱ درصد) کاهش به هر بشکه ۴۸/۰۱ دلار رسید.

در حالیکه آتش سوزی گسترده در بخشهای نفت خیز کانادا و نیز درگیری‌های داخلی در نیجریه سبب خروج حجم بالایی از نفت از چرخه عرضه شده و قیمت دو نفت خام برنت و WTI را به ترتیب به ۵۳ و ۵۲ دلار رسانید، از روز جمعه پس از اعلام خبر افزایش تعداد دکلهای حفاری نفتی برای دومین هفته متوالی توسط مؤسسه بیکر هیوز و همچنین نزدیک شدن به رفراندوم طرح جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، روند قیمت نزولی گردید به طوریکه قیمت بی وقفه از هشتم ژوئن رو به کاهش گذاشته و ۷ درصد افت نموده است.

اکنون کانادا تولید نفت خود را از سر گرفته و دیگر صادرکنندگان عمده نفت نیز بیش از انتظار عرضه می کنند. لذا پیش بینی انجام شده مبنی بر موقتی بودن افزایش قیمت محقق شد. البته کارشناسان گلدمن ساکس می گویند که طی سه ماه آینده اختلالات دیگری در عرضه نفت ونزوئلا و نیجریه رخ خواهد داد که بهای WTI را بیش از ۴۹ دلار خواهد نمود. گزارش گلدمن ساکس می افزاید؛ بهبودی اخیر حاصل شده شکننده بود زیرا تولید کانادا و نیجریه رو به افزایش گذاشته و حتی مشکلات به وجود آمده بر سر جریان تولید نفت این دو کشور نتوانست از حجم بالای موجودیهای نفتی بکاهد.

اما به هر حال مجموعه عوامل بنیادین و نیز پارامترهای اقتصاد کلان در جهت صعود قیمت نفت عمل نمی کنند. لازم به ذکر است که این بانک محدوده قیمتی ۵۰-۴۵ دلار را جهت به وجود آمدن کمبود عرضه در نیمه دوم سال ضروری می داند. فدرال رزرو اعلام کرد که نرخ بهره آمریکا در ماه ژوئن بدون تغییر باقی مانده اما در سال ۲۰۱۶ باز هم افزایش خواهد داشت. کند بودن رشد اقتصادی آمریکا سبب کاهش سرعت سیاستهای انقباظی پولی این کشور شده است. با اینکه نرخ بهره افزایش نداشته و حتی ارزش دلار آمریکا در روز گذشته کاهش پیدا کرد، اما از آنجائی که تضعیف دلار ناشی از نااطمینانی نسبت به شرایط اقتصادی آمریکا بوده، لذا عاملی مثبت تلقی نگردیده و تأثیر منفی بر قیمت نفت بر جای گذاشت. اما قیمت نفت می توانست کاهش بیشتری داشته باشد که گزارش وضعیت موجودیهای نفتی EIA مانع از آن شد.

وضعیت موجودیهای نفتی آمریکا در هفته منتهی به دهم ژوئن ۲۰۱۶

۱۵oil

EIA اعلام کرد که در هفته منتهی به دهم ژوئن از ذخیره سازی نفت خام آمریکا ۹۳۳ هزار بشکه کاسته شده و به ۵۳۱/۵ میلیون بشکه رسیده است و البته بر حجم موجودی کوشینگ ۵۲۵ هزار بشکه افزوده شده است. با اینکه کارشناسان نفتی پیش بینی کاهش ۲/۳ میلیون بشکه ای موجودی نفت را داشتند، اما API خبر داد که ۱/۲ میلیون بشکه بر حجم ذخیره سازی نفت خام آمریکا افزوده شده است.

ارسال نظر