کد خبر : 35632

«پی وی سی» داخلی بالاتر از قیمت صادراتی خریداری شد

«پی وی سی» داخلی بالاتر از قیمت صادراتی خریداری شد

پتروتحلیل- خریداران پی وی سی روز گذشته باز هم این کالا را گران تر از نرخ صادراتی آن خریداری کردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی روندی منفی دارد و در محدوده ۷۶۰ تا ۷۸۰ دلار در هر تن سی اف آر در منطقه جی سی سی در تاریخ ۱۰ ژوئن گزارش شده است، اما در بازار داخل خریداران این کالا را با قیمتی حدودا ۹۰۰ دلار در هر تن خریداری کردند.

این در حالی است که علاوه بر نگرانی ها در خصوص خط تولید پتروشیمی اروند و بندرامام و تاخیر در تحویل محموله پی وی سی پتروشیمی آبادان و همچنین حجم بالای صادرات غدیر، کدهای معاف از مالیات نیز اجازه خرید از مصرف کنندگان واقعی را سلب کرده اند و از این رو اکثر کارشناسان بازار در خصوص تعطیلی واحدهای مصرف کننده پی وی سی ابراز نگرانی می کنند.

عده ای از کارشناسان این بازار معتقدند که باید عرضه محصولات پتروشیمی برای کدهای معاف از مالیات و کدهای دیگر از یکدیگر جدا شودتا خریداران واقعی قدرت خرید پیدا کنند، اما واقعیت این است که دارندگان کدهای معاف از مالیات در بازار محصولات پتروشیمی در حال کسب قدرت هستند و انحصار ایجاد شده توسط آنها سبب شده تا قدرت خرید از مصرف کنندگان واقعی به مرور زمان سلب شود.

در بازار پی وی سی ها هم کدهای معاف از مالیات از اتفاقات هفته های اخیر استفاده کرده و انحصار ایجاد کرده اند، به این ترتیب اکثر برروی این کالاها بازارسازی کرده و تقاضای کاذب ایجاد می کنند و به این ترتیب مصرف کنندگان واقعی را از صف خرید حذف کرده و سعی می کنند تا قیمت ها را تعیین کرده و از ریزش قیمت ها جلوگیری کنند.

با این حال روز گذشته بازار پی وی سی ها همچنان ملتهب تر از گذشته به کار خود پایان داد. پتروشیمی بندرامام حدودا ۵ هزارتن عرضه و ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن تقاضا داشت و خریداران برای خرید پی وی سی بندرامام ۱۷ تا ۱۸ درصد رقابت کردند. البته همچنان عرضه های بندرامام و آبادان سلف بود.

به نظر می رسد عرضه های سلف این مجتمع ها نیز در افزایش التهاب در بازار پی وی سی نقش بازی می کند به طوری که اکثر خریداران با دیدن واژه سلف برای عرضه های بعدی نگران می شوند.

پتروشیمی اروند نیز در این روز ۵۰۶ تن پالت عرضه کرد که ۳ هزارتن تقاضا داشت، عرضه ۲۰۰ تنی جامبو این پتروشیمی هم ۶ برابر تقاضا داشت و به این ترتیب بیشترین قیمت خرید این کالا از سوی معامله گران ۳ هزار و ۲۲۲ تومان رقم خورد. پی وی سی پتروشیمی غدیر هم با ۳۰ درصد رقابت خریداری شد.

به اعتقاد کارشناسان بازار پی وی سی، افزایش عرضه ها، توقف فعالیت کدهای معاف از مالیات و واردات می تواند از التهاب بازار پی وی سی بکاهد، البته اکثر واردکنندگان پی وی سی هم با توجه به انحصار در بازار این کالا در خصوص اقدام برای واردات پی وی سی دچار ترس هستند؛ چرا که احتمال تغییر جهت بازار توسط عده ای خاص از خریداران پی وی سی وجود دارد و به این ترتیب سبب ضرر مالی واردکنندگان خواهند شد.

ارسال نظر