کد خبر : 35559

تمرکز بازار نفت بر دکل های حفاری

تمرکز بازار نفت بر دکل های حفاری

پتروتحلیل- اعلام خبر افزایش تعداد دکلهای حفاری نفتی در آمریکا به همراه بالا رفتن ارزش دلار آمریکا منجر به کاهش سه درصدی بهای نفت خام طی معاملات روز جمعه بازارهای جهانی شد. همچنین کاهش بیش از یک درصد ارزش سهام در بورس وال استریت نیز موجب تغییر موقعیت سرمایه گذاران قبل از آغاز تعطیلات آخر هفته شده و بر کاهش قیمت نفت مؤثر واقع گردید. البته پایین آمدن قیمت نفت می توانست شدت بیشتری داشته باشد که بروز نشانه هایی مبنی بر افزایش تقاضا برای نفت مانع از آن شد. مؤسسه خدمات نفتی Baker Hughes اعلام کرد که در هفته منتهی به دهم ژوئن سه دکل حفاری نفتی دیگر وارد مدار تولید شده و مجموع دکلهای حفاری فعال را به ۳۲۸ واحد رسانیده است. در هفته منتهی به سوم ژوئن نیز تعداد دکلهای حفاری ۹ واحد افزایش یافته بود و بدین ترتیب این امر برای دومین هفته متوالی رخ داد. Tim Evans تحلیل گر بازار نفت در این خصوص گفت؛ با وجود اینکه بازار به شدت بر روی تعداد دکلهای حفاری فعال متمرکز شده، اما افزایش قیمت نفت طی دو هفته گذشته تأثیر چندانی بر عرضه واقعی نفت در کوتاه مدت نخواهد داشت. افزایش صورت گرفته برای قیمت نفت را می توان نقطه عطفی در نظر گرفت که با توقف کاهش تعداد دکلهای حفاری روند آن معکوس شد. اما باید بدانیم که حداقل شش ماه زمان لازم است تا بتواند بر عرضه تأثیر بر جای بگذارد.

روند تعداد دکلهای حفاری نفتی آمریکا

۱۰joil

با این وجود بایستی در نظر داشت که با توجه به اینکه این سطح از قیمت برای برخی از تولیدکنندگان نفت از صرفه اقتصادی برخوردار است، لذا با افزایش تعداد دکل ها امکان کند شدن کاهش رشد تولید نفت ایالات متحده وجود دارد که این خود فشار قیمتی مضاعفی را وارد می کند. کمااینکه بالاتر رفتن قیمت WTI از مرز ۵۰ دلار در هر بشکه در هفته گذشته این شبهه را ایجاد نمود که تولید نفت افزایش خواهد یافت. طارق زهیر، تحلیل گر نفتی نیز اظهار داشت؛ تولید نفت آمریکا به ثبات رسیده و کاهش آن تداوم نخواهد یافت. این آغاز یک روند است که اگر ادامه یابد، ریسک کاهش قیمت نفت نیز وجود خواهد داشت. در تأیید گفته های وی بایستی به این نکته نیز اشاره کرد که وزارت انرژی آمریکا از قانونگذاران این کشور درخواست نموده که تأمین سرمایه مورد نیاز برای مدرنیزه کردن ذخایر نفتی آمریکا قبل از کاهش تولید در این دهه به تصویب برسانند.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۱۰joil1

از سوی دیگر، ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر اسعار افزایش نشان داد به طوریکه شاخص دلار بلومبرگ که آن را در مقابل ده ارز دیگر ارزیابی می کند، در روزهای پنجشنبه و جمعه به ترتیب ۰/۴ و ۰/۸ درصد فزونی یافت. دست اندرکاران بازار منتظر جلسه هفته آتی فدرال رزرو و تصمیم آنان درباره نرخ بهره و نیز نتیجه رأی بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می باشند. به هر حال افزایش ارزش دلار تمایلات منفی در بین سرمایه گذاران بازارهای مالی ایجاد نمود. بنابراین عوامل فوق سبب شدند تا بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژوئیه ۱/۴۹ دلار (۲/۹ درصد) تقلیل یافته و در سطح بشکه ای ۴۹/۰۷ دلار به تثبیت برسد. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت با ۱/۴۱ دلار (۲/۷ درصد) کاهش به هر بشکه ۵۰/۵۴ دلار رسید. با اینحال WTI و برنت در هفته گذشته ۰/۹ و ۱/۸ درصد افزایش قیمت را تجربه نمودند.

در خصوص تقاضای رو به افزایش تقاضا نیز لازم به ذکر است که برآوردها نشان می دهد؛ ظرفیت پالایشی از ۹۷/۲۵ میلیون بشکه در روز در ماه مارس به ۱۰۱/۸ میلیون بشکه در روز طی ماه اوت بالغ خواهد شد.

ارسال نظر