کد خبر : 35326

پلی پروپیلن ها به تعادل رسیدند

پلی پروپیلن ها به تعادل رسیدند

پتروتحلیل- تغییرات جزئی قیمت پایه پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی در هفته جاری سبب شد تا معاملات این کالاها هم با تغییراتی اندک دنبال شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی در حال حاضر بازار از پلی پروپیلن های نساجی اشباع شده است و عرضه و تقاضا در این گروه همخوانی دارد.

به نظر می رسد با عرضه گریدهای ۴۴۰L و ۵۴۰۸ پلی پروپیلن جم پس از مدت ها غیبت، امروز بازار پلی پروپیلن های شیمیایی نیز متعادل شود.

البته روز گذشته عرضه محدود پلی پروپیلن شیمیایی ZB۳۳۲C پتروشیمی نویدزرشیمی سبب شد تا خریداران تقاضایی بالایی را برای خرید این کالاثبت کنند، عرضه ۱۰۵ تنی این کالا ۹۹۳۳ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۸۷۸تومان و قیمت خرید آن هم ۴ هزار و ۲۶۶ تومان رقم خورد. اکثر خریداران نتظار داشتند نویدزرشیمی عرضه خود را افزایش دهد.

همچنین عرضه پلی پروپیلن های نساجی Z۳۰S و C۳۰S مارون هم گر چه با تقاضایی بیش از عرضه روبه رو شد، اما بازاری متعادل تر نسبت به گذشته داشتند، به طوری که عرضه ۱۵۶۲ تنی گرید Z۳۰S با ۱۷۸۲ تن تقاضا روبه رو شد، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۲۸۹ تومان و میانگین قیمت خرید آن هم ۳ هزار و ۲۹۰ تومان رقم خورد.

عرضه ۷۷۰ تنی C۳۰S هم امروز ۱۰۷۸ تن تقاضا داشت، این کالا با قیمت پایه ۳ هزار ۲۸۹ تومان مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال روز گذشته پلی پروپیلن نساجی ZH۵۵۲R نویدزرشیمی به میزان ۳۷۵ تن با قیمت پایه ۳ هزار و ۲۸۹ تومان فروخته شد. پلی اتیلن سنگین بادی BL۳پلیمر کرمانشاه نیز با قیمت پایه ۳ هزار و ۶۷۸ تومان و با حجم ۲۱۶ تومان معامله شد.

پلی پروپیلن نساجی SF۰۶۰وپلی پروپیلن نساجی PYI۲۵۰ پلی نار هم روز گذشته وارد سیستم مچینگ شدند.

البته همچنان در بازار پتروشیمی نگرانی از عرضه های پی وی سی در امروز وجود دارد؛ چرا که همچنان جای خالی پتروشیمی اروند در عرضه های پی وی سی مشهود است. پتروشیمی آبادان هم تعهدات قبلی خود را انجام نداده و در حال فروش سلف است. از این رو نگرانی در خصوص معاملات پی وی سی همچنان در بازار وجود دارد.

با این حال روز گذشته پتروشیمی مهاباد برای اولین عرضه پلی اتیلن سبک خطی ۲۲۴۰۲ خود با حجم ۴۸۰ تن را در بورس کالا انجام داد، این کالا با قیمت ۳ هزار و ۶۹۰ تومان عرضه شده بود که به میزان ۲۴ تن توسط کارگزاران خریداری شد. این کالا مشابه پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ است. رسول علی محمدی، مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه درباره عرضه های جدید مجتمع های پتروشیمی به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: اکثر محصولاتی جدید که عرضه می شوند، نیازمند مکانیزمی برای شناسایی به مصرف کنندگان هستند، اما متاسفانه بازاریابی در خصوص محصولات جدید بسیار اندک است.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد تسهیلات شرکت های پتروشیمی به مصرف کنندگان بتواند در تسهیل معاملات گریدهای جدید تاثیر گذارد باشد. به گفته علی محمدی، برخی از تولیدکننده ها می توانند حجم تناژ پایینی از گریدهای خود را جهت آزمایش به مصرف کنندگان تحویل داده و آنها را برای خرید کالاهایشان ترغیب کنند.

در همین حال بازار محصولات پتروشیمی در حال حاضر روندی متعادل در پیش گرفته است، از سوی دیگر اکثر مصرف کنندگان نیز حجم مصرف های خود را کاهش داده و برای خرید مشتاق نیستند، روز گذشته در بازار آزاد پتروشیمی ها هم اکثر محصولات ۳۰ تا ۴۰ تومان کاهش نرخ داشتند و برخی از کالاها نیز به میزان ۱۰۰ تومان هم افت نرخ را تجربه کردند.

از این رو به نظر می رسد کدهای معاف از مالیات همچنان برای خرید از پتروشیمی بندرامام، جم و لاله مشتاق باشند؛ چرا که همچنان این پتروشیمی ها موضع مشخصی در قبال کدهای معاف از مالیات اعلام نکرده اند.

ارسال نظر