کد خبر : 3528

ایران به‌جای نفت، قیر صادرمی‌کند

با کاهش صادرات نفت خام و محصولات پتروشیمی ایران، سال گذشته میزان صادرات قیر، محصولات تکمیلی پتروشیمی و نفتی به ویژه قیر، مصنوعات پلاستیکی، رنگ و رزین ایران با افزایش همراه شده است.

با وجود کاهش صادرات نفت خام ایران پس از افزایش تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های مالی و بانکی، اما صادرات محصولات نهایی و با ارزش افزوده نفت، گاز و پتروشیمی کشور سال گذشته با افزایش همراه بوده است. در این بین ایران سال گذشته نزدیک به ۳۰ میلیون تن انواع محصولات نفتی، پتروشیمیایی و فرآورده‌های تکمیلی پتروشیمی و پلیمری به بازارهای چهارگوشه جهان به ارزش تقریبی بیش از ۲۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار صادر کرده است. بیشترین میزان افزایش صادرات محصولات نفتی ایران مربوط به قیر بوده است به طوری‌که سال گذشته ایران بیش از ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار تن قیر و معادل یک میلیارد و ۹۰ میلیون دلار به بازارهای جهانی صادر کرده است که صادرات این محصول ته مانده برج‌های تقطیر پالایشگاه‌ها از نظر ارزشی حدود۴۶ درصد و از نظر وزنی حدود ۴۱ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۰ داشته است.

ae4432fc90dd0eb270bfb7717622577e

کاهش صادرات محصولات پتروشیمی ایران سال ۱۳۹۱ حدود ۱۴٫۴ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش تقریبی ۱۰٫۱ میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر کرده است که میزان صادرات پتروشیمی از نظر وزنی ۳۲ درصد و از نظر ارزشی حدود ۳۳ درصد نسبت به سال ۹۰ با کاهش همراه بوده است. از این رو سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار تن اتیلن، پروپیلن، بوتیلن و بوتادین به ارزش تقریبی۷۸ میلیون دلار به خارج کشور صادر شده است که صادرات این محصولات نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۸۷ درصد کاهش ارزشی و ۸۳ درصد کاهش وزنی داشته است. همچنین با صادرات دو میلیون و ۴۵۰ هزار تن پروپان و بوتان حدود دو میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل شده است که صدور دو این محصول گازی از نظر وزنی ۳۴ درصد و از نظر ارزشی با ۴۱ درصد کاهش همراه بوده است. از سوی دیگر ایران سال گذشته با صادرات سه میلیون و ۱۴۸ هزار تن متانول بیش از یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون دلار درآمد کسب کرده است که صادرات این محصول پتروشیمیایی از نظر ارزشی حدود ۱۳ درصد و از نظر وزنی حدود ۲۴ درصد با کاهش همراه بوده است. سال گذشته ۱۹۱ هزار تن پارازایلین به ارزش ۲۶۵ میلیون دلار توسط ایران به بازارهای جهانی صادر شده است که که این حجم از صادرات نسبت به سال ۱۳۹۰ از نظر ارزشی ۵۴ درصد و از نظر وزنی حدود ۶۰ درصد با کاهش همراه بوده است.

افزایش صادرات محصولات تکمیلی پتروشیمی با وجود کاهش صادرات پتروشیمی ایران در سال ۹۱ اما سال گذشته ۲ میلیون و ۴۱۴ هزار تن معادل سه میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار مواد اولیه پلیمری و مصنوعات پلاستیکی توسط تولیدکنندگان ایرانی به بازار جهانی عرضه شده که صادرات این محوصلات از نظر ارزشی حدود ۹ درصد و از نظر وزنی حدود ۱۰ درصد با افزایش همراه بوده است. میزان صادرات محصولات پایه نفتی در سال ۱۳۹۱ بیش از چهار میلیون و ۵۸۱ هزار تن معادل سه میلیارد و ۷۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۰ حدود ۲۸ درصد کاهش وزنی و ۳۲ درصد کاهش ارزشی داشته است. سال گذشته میزان صادرات اسلک وکس حدود ۵۹ هزار تن معادل ۴۱ میلیون دلار بوده که صادرات این محصول نفتی از نظر وزنی رشدی ۳۷ درصدی و از نظر ارزشی افزایشی ۴۱ درصدی را تجربه کرده است. سال گذشته حدود ۴۶ هزار تن معادل ۱۲۴ میلیون دلار انواع رنگ و رزین توسط ایران صادر شده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۰ حدود ۱۲ درصد افزایش ارزشی و از نظر وزنی ۲.۲ درصد کاهش داشته است.

ارسال نظر