کد خبر : 35156

رکودی عمیق در کمین بازار پتروشیمی

رکودی عمیق در کمین بازار پتروشیمی

پتروتحلیل-در حالی معاملات محصولات پلیمری مانند هفته گذشته رقم خورد که روند منفی بازارهای جهانی ترس مصرف کنندگان واقعی را افزایش داده و آنها را مجبور به استفاده از استراتژی محافظه کارانه کرده است و به همین دلیل خرید به میزان نیاز برای مصرف کنندگان در اولویت قرار گرفته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، از سوی دیگر بر تعداد مجتمع های پتروشیمی که از خریداران خود مالیات بر ارزش افزوده می گیرند، افزوده شده است و بنابراین بازار در انتظار دریافت مالیات از سوی مابقی پتروشیمی هایی است که هنوز نسبت به کدهای معاف از مالیات بی تفاوت هستند. اگر مابقی پتروشیمی ها نیز اقدام به دریافت مالیات بر ارزش افزوده کنند، احتمالا باید منتظر فاز رکودی عمیق در این حوزه باشیم.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: بازار پتروشیمی پس از گذر از کدهای معاف از مالیات بعد از رکودی عمیق دوباره راه خود را پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر مجتمع هایی که نسبت به کدهای معاف از مالیات بی تفاوت هستند در صدر پتروشیمی های جذاب برای خریداران هستند و در کنار این مجتمع ها، محصولاتی خاص نیز مانند پلی استایرن های معمولی و مقاوم، گرید ۳۸۴۰ پتروشیمی تبریز و برخی از گریدها با عرضه های اندک وجود دارند.

این در حالی است که امروز پتروشیمی تبریز، بندرامام، لاله، جم و غدیر در کانون توجه خریداران قرار داشتند، به طوری که تمامی محصولات عرضه شده پتروشیمی تبریز تقریبا با رقابت ازسوی معامله گران خریداری شدند.

در بازار آزاد محصولات پتروشیمی هم خبر دریافت مالیات بر ارزش افزوده از سوی پتروشیمی جم و بندرامام به گوش می رسد. با این حال امروز «پت» ۷۸۵، ۷۸۱ و ۸۲۱ هم تقاضایی بیش از عرضه ثبت شد، این کالاها با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

اما درمورد پلی اتیلن های سبک فیلم با توجه به بی تفاوتی پتروشیمی های بندرامام ولاله به کدهای معاف از مالیات هنوز این گروه از محصولات در کانون توجه خریداران قرار دارند، از سوی دیگر حجم کم عرضه ها هم عاملی برای جذب خریداران است. البته امروز برای پلی اتیلن سنگین فیلم f7000 مهر هم رقابتی کمتر از گذشته رقم خورد و پلی اتیلن سنگین فیلم آریاساسول وارد سیستم مچینگ شد.

در همین حال پلی استایرن های معمولی و مقاوم هم با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند، پلی استایرن انبساطی ۲۰۰، ABS و ۳۸۴۰ نیز از کالاهای جذاب امروز بودند.البته امروز «ایکس تری» شازند و جم هم با رقابت خریداری شدند، اما «ایکس تری» امیرکبیر با استقبال روبه رو نشد، این در حالی است که حجم عرضه «ایکس تری» جم حدودا ۵ هزارتن بود و عرضه های این پتروشیمی به زودی می تواند بازار «ایکس تری» را به تعادل بکشاند. اگر چه این مجتمع هنوز در قبال کدهای معاف از مالیات موضع خودش را مشخص نکرده، اما کدهای معاف از مالیات هم قادر به مقابله با عرضه های مجتمع جم نخواهند بود.

به گفته موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم، پلی اتیلن های سنگین بادی همچنان با کمبود عرضه مواجه هستند، این در حالی است که در غیبت گرید ۰۰۳۵ پتروشیمی جم، bl3 جم نیز تولید نمی شود و فرصتی مناسب در اختیار پلیمر کرمانشاه قرار گرفته تا حجم خوبی از محصولات خود را طی هفته قبل و امروز به فروش برساند. امروز عرضه bl3 کرمانشاه ۹۶۰ تن و حجم فروش آن ۳۶۰ تن بود. این در حالی است که به گفته برخی مصرف کنندگان کیفیت گرید bl4 پتروشیمی جم از bl3 بهتر است، اما همچنان موضوع عدم شناساندن گریدها به مصرف کنندگان از سوی پتروشیمی ها از دلایل تردید برای ورود به مبادلات است.

در همین حال در گروه پلی اتیلن های سنگین تزریقی، پتروشیمی ایلام به بازار بازگشته است و در کنار گرید HI500 پتروشیمی بندرامام، بازار را با شرایط بهتری روبه رو کرده است. در گروه پلی اتیلن های سبک خطی هم پتروشیمی امیرکبیر اقدام به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران خود می کند و شازند نیز در منطقه آزاد قرار ندارد، به این ترتیب سیاست عرضه کم در کنار قیمت ارزان تر از امیرکبیر سبب شده تا محصولات خود را با رقابت به فروش برساند.

البته اکثر مصرف کنندگان به کیفیت بهتر پلی اتیلن سبک خطی پتروشیمی امیرکبیر اشاره می کنند و معتقدند؛ پتروشیمی امیرکبیر به دلیل کیفیت بهتر کالای خود، حق دارد که محصول خود را با کاهش نرخ عرضه نکند.

از سوی دیگر در هفته جاری از جذابیت پلی پروپیلن های نساجی کم شد، همانطور که پیش بینی شد این گروه از محصولات به همراه پلی پروپیلن های شیمیایی، امروز معاملاتی متعادل تجربه کردند. البته گرید RP340 شیمیایی پلی پروپیلن جم، کالایی بسیار با کیفیت و مناسب برای صنایع بسته بندی است و به نظر می رسد خرید این کالا از سوی مصرف کنندگان واقعی سبب خواهد شد تا انحصار خرید آن به دست یک یا دو شرکت نیفتد. انحصاری شدن این کالا سبب خواهد شد تا در آینده ای نزدیک مصرف کنندگان واقعی نرخ بالاتری را برای خرید این کالا بپردازند.

و اما پی وی سی ها امروز با لغو سقف قیمت گرید ۷۰ و ۵۷ روبه رو بودند و همچنین خریداران می توانستند به میزان سهمیه ماهانه خود خرید کنند. به این ترتیب پتروشیمی اروند که همچنان غیبت داشت و احتمالا این غیبت طولانی تر نیز شود. البته امروز گرید E6834 پتروشیمی اروند عرضه شد که تنها ۲۲ تن از آن فروش رفت. پتروشیمی آبادان هم همچنان با وجود هشدار کارشناسان بازار مبنی بر عدم تحویل تعهدات ماههای گذشته، اقدام به عرضه سلف گرید ۵۷ و ۶۵ کرد. هر دوی این محصولات با افزایش حجم تقاضا و رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

در همین حال پی وی سی پتروشیمی غدیر هم به میزان ۴۰۰ تن عرضه شد که حجم بسیار پایینی است، بیشترین قیمت خرید این کالا ۳ هزارتومان بود. پی وی سی گرید ۶۵ بندرامام هم به صورت سلف عرضه شد و با رقابت خریداری شد، بیشترین رقم ثبت شده برای خرید از کالا ۳ هزار و ۱۵۱ تومان بود.

ارسال نظر