کد خبر : 35069

میدان فعالیت کدهای معاف از مالیات تنگ تر شد

میدان فعالیت کدهای معاف از مالیات تنگ تر شد

پتروتحلیل- معاملات محصولات پلیمری هفته گذشته صحنه رقابت کدهای معاف از مالیات و سایر کدهای موجود در بازار بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، با تنگ تر شدن میدان فعالیت کدهای معاف از مالیات اکثر دارندگان این کدها تلاش کردند تا خریدهای خود را با قیمت های مناسب انجام دهند.

این در حالی است که نامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر دریافت مالیات بر ارزش افزوده از دارندگان کدهای معاف از مالیات در هفته گذشته، سبب شد تا برخی از مجتمع های پتروشیمی مانند امیرکبیر و آریاساسول نیز اقدام به دریافت مالیات بر ارزش افزوده کنند و به این ترتیب میدان فعالیت کدهای معاف از مالیات تنگ تر شد.

البته همچنان برخی از مجتمع ها در مقابل کدهای معاف از مالیات واکنش خاصی نشان نمی دهند و از این رو هفته گذشته هم خرید برروی کالاهای پتروشیمی بندرامام، جم و لاله با التهاب بیشتری انجام شد.

این در حالی است که رقابتی ناسالم بین شرکت های پتروشیمی واقع در مناطق آزاد و مناطق دیگر شکل گرفته، به طوری که شرکت های پتروشیمی واقع در مناطق آزاد محصولات خود را با رقابت و التهاب بیشتری به فروش می رسانند، اما آنهایی که در مناطق دیگر قرار دارند به نظاره گر این بازار بدل شده اند که محصولاتشان با قیمت های پایه و بعضا وارد سیستم مچینگ می شود.

به این ترتیب هفته گذشته خریدهای سنگین روی محصولات پتروشیمی بندرامام، جم و لاله انجام شد، به طوری که گرید ۵۲۵۱۸ جم توسط دو نفر خریداری شد، گرید ۰۰۷۵ بندرامام با سقف قیمت و تسهیم به نسبت روبه رو شد و همچنین گرید ۰۲۰ نیز سقف خورد.

به گفته منابع خبری، در حال حاضر در بازار غیررسمی حراج کدهای معاف از مالیات در حال انجام است، این در حالی است که حاشیه سود این گروه در حال تقلیل است و اکثرا قادر به رقابت در قیمت های بالا نیستند.

همچنین نکته قابل توجه معاملات محصولات پلیمری هفته گذشته این بود که رقابت خریداران در بورس کالا و افزایش قیمت ها بر تابلوی بورس بر بازار آزاد تاثیری نداشت و قیمت ها را در بازار آزاد را تغییر نداد، از این رو برخی از محصولات با قیمت هایی ارزان تر در بازار آزاد قابل خریداری بودند، به طوری که برخی از کارگزاران به خریداران خود پیشنهاد می دادند تا محصولات مورد نیاز خود را با قیمت هایی پایین تر از بازار آزاد تهیه کنند. این موضوع هم یکی دیگر از اثرات وجود کدهای معاف از مالیات در بازار پتروشیمی ها است، به طوری که دارندگان کدهای معاف از مالیات محصولاتی خریداری شده را بدون ۹ درصد مالیات در بازار آزاد توزیع می کنند.

با این حال هفته گذشته در مقابل التهاب خرید ۰۰۷۵ و ۰۲۰ بندرامام، گرید ۰۱۹۰ آریاساسول وارد سیستم مچینگ شد، این در حالی است که مصرف کنندگان می توانستند با قیمت های پایین تر و البته منطقی تر، گرید ۰۱۹۰ را خریداری کنند. به گفته میثم باقری، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن خرید گرید ۰۱۹۰ به جای محصولات بندرامام می توانست هفتهگذشته از التهاب بازار بکاهد.

این در حالی است که عدم آشنایی مصرف کنندگان با گریدهای مشابه مصرفی آنها و همچنین سستی عرضه کنندگان در خصوص شناساندن گریدهای مصرفی سبب شده تا توجه به برخی از محصولات در بازار پتروشیمی که قدیمی تر هستند بیشتر از گروه های جدید باشد.

به گفته باقری، با توجه به کاهش قیمت های پایه در هفته گذشته، به نظر می رسد قدرت خرید مصرف کنندگان نیز افزایش یافته، از سوی دیگر ریسک معاملات نیز کمتر شده و به همین دلیل تقاضای بیشتری را از سوی معامله گران برای خرید محصولات پلیمری شاهد بودیم.

به طوری که «ایکس تری» پتروشیمی امیرکبیر هم هفته گذشته با حجم بیشتری از خرید روبه رو شد، پلی استایرن های معمولی، مقاوم و انبساطی ها هم شرایط خرید بهتری نسبت به گذشته داشتند، به طوری که EPS 200 پتروشیمی تبریز با ۱۰ درصد رقابت خریداری شد، به این ترتیب شرایط خرید EPS300 برای مصرف کنندگان بهتر بود، به طوری که خریداران می توانستند این کالا را با قیمت پایه خریداری کنند.

در همین حال همچنان بازار پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ با تقاضای پایینی روبه رو است، این در حالی است که دریافت مالیات توسط شرکت پتروشیمی امیرکبیر نیز توانسته از جذابیت خرید برای کدهای معاف از مالیات بکاهد.

پلی اتیلن سنگین بادی BL3 پلیمر کرمانشاه نیز با کسادی معاملات همراه است؛ چرا که در منطقه آزاد واقع نشده و دارندگان کدهای معاف از مالیات برای خرید این کالا وارد نمی شوند.

به گفته برخی از آگاهان بازار هفته گذشته بسیاری از دارندگان کدهای معاف از مالیات در حال رقابت با همدیگر بودند، این در حالی است که فشار برای کنترل کدهای معاف از مالیات به پتروشیمی بندرامام نیز سرایت کرده است.

در همین حال در غیاب اروند و آبادان در هفته گذشته، پی وی سی های بندرامام و غدیر هم معاملات خوبی رقم زدند، پتروشیمی اروند به دلیل مشکلات کمپرسور از مدار خارج شده است و آبادان هم شرایط خوبی ندارد.

این در حالی است که پی وی سی بندرامام به طور میانگین با ۱۰ درصد رقابت و پی وی سی غدیر با ۱۵ درصد رقابت توسط معالمه گران خریداری شد.

به گفته باقری، به نظر می رسد وجود کدهای معاف از مالیات در بازار پتروشیمی ها همچنان ادامه دار باشد و مشکل این بازار کماکان به قوت خود باقی بماند، به طوری که نامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم نتوانست مشکلی را حل کند، مگر اینکه واقعا تمامی مجتمع ها تصمیم بگیرند با این کدها مقابله کنند.

ارسال نظر