کد خبر : 34944

کاهش غیرمنتظره موجودی نفت خام آمریکا

کاهش غیرمنتظره موجودی نفت خام آمریکا

پتروتحلیل- در پی کاهش غیرمنتظره موجودی نفت خام آمریکا، بهای نفت خام طی معاملات روز ۱۱ می بازارهای جهانی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت. در حالیکه کارشناسان نفتی پیش بینی افزایش ۷۰۰ هزار بشکه بر حجم ذخیره سازی نفت این کشور را نموده و API نیز بالا رفتن ۳/۵ میلیون بشکه ای آن را اعلام کرده بود، EIA روز چهارشنبه گزارش رسمی هفتگی خود را منتشر کرد که طی آن نشان می داد از ذخیره سازی نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به ششم مه ۳/۴ میلیون بشکه کاسته شده و علاوه بر آن موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر نیز به ترتیب کاهش ۱/۲ و ۱/۶ میلیون بشکه ای داشته است.

وضعیت موجودیهای نفتی آمریکا در هفته منتهی به ششم مه سال ۲۰۱۶

۱۱oil

کاهش روزانه ۵ هزار بشکه واردات نفت خام این کشور به همراه کمتر شدن تولید نفت آن به میزان ۲۳ هزار بشکه در روز به پایین آمدن موجودی نفت در این کشورمنجر شده است. طبق گزارش EIA تولید نفت آمریکا در هفته مورد بررسی به ۸/۸۰۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. برخی از کارشناسان معتقدند که کاهش موجودی نفت خام در این هنگام از سال به طور معمول رخ می دهد چرا که تعمیرات پالایشی خاتمه یافته و پالایشگران برای تولید بنزین آماده می شوند. اما در همین حال گزارش EIA حاکی از اینست که ضریب بهره برداری پالایشی نیز ۰/۶ درصد تقلیل یافته که البته این امر به کاهش موجودی فرآورده های نفتی انجامیده است. به هر حال این خبر موجب گردید تا کرک بنزین در آمریکا بیشترین افزایش روزانه را طی سه ماه اخیر داشته باشد. طارق زهیر، تحلیل‌گر نفتی گفت؛ کاهش موجودی نفت آمریکا پس از قطع بخشی از تولید نفت کانادا چندان عجیب نیست اما وقتی آتش سوزی سبب توقف تولید نفت از شنهای آغشته به نفت می گردد، باید بدانیم که این رخداد تداوم نخواهد داشت. از سوی دیگر، خرابکاری در خط لوله نفت نیجریه موجب کاهش تولید نفت این کشور شده که پیشتر بسته شدن پایانه صادراتی آن نیز بر تولید از میادین فراساحلی آن تأثیر گذاشته بود. یک مقام پالایشی نیجریه اظهار داشت که جریان نفت ورودی به دو پالایشگاه Warri و Kaduna در این کشور قطع شده است. همچنین تولید نفت لیبی نیز اینک با کاهش روزانه ۱۴۰ هزار بشکه به ۲۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است. بنابراین مجموعه این عوامل سبب شدند تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه طی دادوستد روز ۱۱ مه ۲/۰۸ دلار (۴/۶ درصد) افزایش یافته و به هر بشکه ۴۷/۶۰ دلار بالغ گردد. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژوئن با ۱/۵۷ دلار (۳/۵ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۴۶/۲۳ دلار به تثبیت رسید.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۱۱oil1

EIA روز گذشته در گزارش جداگانه دیگری اعلام کرد که قیمت نفت برنت را برای سال آینده ۷۶ دلار در هر بشکه پیش بینی می کند. این افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن تقاضا برای نفت بویژه در آسیا، خاورمیانه و آفریقا می باشد. بعلاوه، در این گزارش، رشد تولید ناخالص داخلی جهان برای ۲۵ سال آینده ۳/۳ درصد برآورد گردیده است.

ارسال نظر