کد خبر : 34708

شانسی در بازار گاز مایع اروپا و ترکیه نداریم

شانسی در بازار گاز مایع اروپا و ترکیه نداریم

پتروتحلیل- رکود اقتصاد جهانی سبب کاهش تقاضا در بازارهای قیر شده است.

حمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گفت وگو با «پتروتحلیل» درباره وضعیت بازار جهانی قیر با بیان این مطلب، گفت: با کاهش بودجه های عمرانی همواره تقاضا برای قیر کاهش می یابد، این در حالی است که در جهان تقاضا برای خرید قیر ۱۱۰ میلیون تن در سال است که صرف ترمیم، تعمیر و راهسازی می شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۲۵ پالایشگاه در اروپا از مدار تولید قیر خارج شده اند و حجم تولید وکیوم باتوم و فیول در پتروپالایشگاه ها بسیار کم است، بنابراین شاهد افزایش تولید قیر در جهان نبوده ایم، از سوی دیگر در حال حاضر بیشتر شاهد بازسازی قیر برای تامین نیاز در این بازارها بوده ایم.

به گفته حسینی؛ در حال حاضر بازار جهانی قیر برای فعالیت به تلاش خود ادامه می دهد و در حال حاضر نیز وضعیت ثابتی دارد، بنابراین بازار قیر در حال حاضر به بازاری فروشنده بدل شده است و ما نیز مجبوریم با شرایط فعلی کنار بیاییم؛ چرا که شاهد کاهش نرخ قیر با توجه به افت قیمت نفت و فرآورده های نفتی بودیم.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایلی که سبب از دست رفتن بازارهای قیر شده است، تاخیر در به روز کردن قیمت ها در این حوزه است؛ چرا که همواره در ایران شاهدیم زمانی که قیمت ها با کاهش روبه رو می شوند، اعمال قیمت ها با تاخیر انجام می شود، اما در زمان افزایش قیمت ها، در زمان کوتاهی شاهد رشد نرخ ها هستیم، بازار ترکیه نیز در زمان افت قیمت های قیر از دست رفت.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲ میلیون قیر به کشورهای دیگر صادر شده است، گفت: پیش بینی می شود امسال وضعیت بازار نفت و فرآورده های نفتی در جهان بهتر باشد و از این رو تقاضا در بازار قیر نیز افزایش پیدا کند، از سوی دیگر احتمال تسریع معاملات نیز با توجه به برگزاری اولین کنفرانس بین المللی قیر توسط نشریه آرگوس و با همکاری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی و شرکت های بزرگ قیرساز در آینده ای نزدیک وجود دارد.

به گفته حسینی؛ پیش تر خریداران قیر ایران ۶۱ کشور بودند، اما در حال حاضر به دلیل کیفیت های پایین برخی از تولیدکنندگان، مشتریان قیر ایران به ۲۵ کشور تقلیل یافته اند، این در حالی است که حجم صادرات قیر ایران افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود: درخواست اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، اجرایی کردن تولید قیر با استاندار است؛ چرا که صادرات قیر توسط برخی از تولیدکنندگان با کیفیت های نازل سبب از دست رفتن بازارهای ایران در فروش قیر شده است.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد صادرات قیر به کشورهای دیگر بوده است، گفت: ضروری است که استاندار سازی در تولید قیر رعایت شود؛ چرا که ایران فاقد برند در زمینه صادرات قیر است و از این رو قیرهای صادراتی با نام قیرایرانی در کشورهای دیگر شناخته می شوند و با توجه به کیفیت پایین برخی از آنها، این موضوع تهدیدی برای قیرسازان است.

وی همچنین در ادامه افزود: در حال حاضر نقل و انتقالات پولی و بانکی هنوز تسهیل نشده است، اما هزینه های حمل و نقل تسهیل شده و کاهش یافته است.

وی درباره بازار داخلی قیر نیز با اشاره به کاهش بودجه های عمرانی گفت: کاهش بودجه های عمرانی سبب شده تا حجم خریدها در بازار قیر برای مصرف داخل کاهش یابد و بخش عمده بازار قیر در انحصار وزارت راه باشد.

به گفته حسینی؛ حجم مصرف در بازار داخل قیر با وجود سوبسیدهای دولتی به زیر ۲ میلیون تن کاهش پیدا کرده، این در حالی است که در سال های گذشته همواره از تولید ۴ میلیون تنی قیر، ۳ میلیون تن آن صرف استفاده در بازار داخل می شد.

وی همچنین با اشاره به تولید ۸ میلیون تن گاز مایع در کشور گفت: از این مقدار ۵ میلیون تن از آن صادر شده است، اما به نظر می رسد در این حوزه پس از برجام شانسی در بازارهای اروپا و ترکیه نداشته باشیم؛ چرا که قیمت های ارایه شده توسط روسیه و الجزایر برای بازار اروپا و ترکیه بسیار پایین تر (حدودا ۱۰۰ دلار در هر تن) از نرخ های ایران است.

وی تاکید کرد: ایران باید برای فروش گاز مایع به دنبال بازارهای شرق آسیا باشد؛ چرا که با کاهش هزینه های حمل از ۵۵ به ۳۵ دلار، قدرت رقابت ایران در این بازارها افزایش می یابد، از سوی دیگر کشتی های حمل گاز مایع نیز به بنادر ایران وارد شده اند، از این رو به نظر می رسد امسال بتوانیم صادرات خوبی در بخش گاز مایع به شرق آسیا داشته باشیم.

ارسال نظر