کد خبر : 34677

شروع رقابت ها در بازار «دی اتیل هگزانول»

شروع رقابت ها در بازار «دی اتیل هگزانول»

پتروتحلیل- در حالی هفته گذشته دی اتیل هگزانول پس از مدت ها با رقابت از سوی معامله گران خریدرای شد که اکثر کارشناسان بازار شیمیایی اعتقاد دارند شروع آشفتگی در این بازار خورده شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، اگر عرضه دی اتیل هگزانول در هفته جاری افزایش نیابد، باید در انتظار نوسانات در بازار این کالا باشیم.

این در حالی است که هفته گذشته عرضه ۳۳۰ تنی این کالا ۱۰۷۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۲ هزار و ۴۲۸ تومان و میانگین خرید آن هم ۲ هزار و ۷۴۶ تومان بود، بالاترین قیمت ثبت شده برای خرید این کالا هم ۲ هزار و ۷۹۱ تومان رقم خورد.

قیمت دی اتیل هگزانول در حال حاضر در بازارهای جهانی ۸۲۰ دلار در هر تن در جنوب شرق آسیا و ۸۰۰ دلار در هر تن در خاور دور است، همچنین قیمت این کالا در ۲۸ فروردین ماه ۸۱۵ دلار در هر تن سی اف آر در جنوب شرق آسیا و ۸۰۵ دلار در هر تن سی اف آر در تاریخ ۲۲ فروردین گزارش شده است.

در همین حال در این روز استایرن منومر پتروشیمی پارس هم در این روز با نرخ پایه ۳ هزار و ۴۲۴ تومان و با افزایش عرضه معامله شد، گر چه حجم تقاضای بالایی برای این کالا ثبت شده بود. نرخ جهانی این کالا کاهشی معادل ۱٫۵ درصد داشته است.

در این روز همچنین اوره پتروشیمی شیراز سقف خورد، اورهال پتروشیمی خراسان و کرمانشاه از دلایل ثبت سقف قیمت برای اوره پتروشیمی شیراز بود.

در همین حال برای منو اتیلن گلایکول شازند رقابتی محدود رخ داد، دی اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون هم عرضه نشد.

البته در هفته گذشته اسیدترفتالیک پتروشیمی تندگویان با سقف قیمت خریداری شد، هفته قبل این کالا با رقابت مورد معامله قرار گرفت. عرضه های اندک پس از غیبت طولانی یکی از دلایل افزایش رقابت برای این کالا است، هفته گذشته این کالا به میزان ۱۰۰ تن و هفته ماقبل آن هم به میزان ۴۰۰ تن عرضه شده بود، قیمت پایه این کالا ۱۹۵۴ و قیمت خرید آن هم ۲ هزارو ۱۴۹ تومان بود.

در همین حال بازار سودکاستیک نیز هفته گذشته کاملا نسبت به گذشته بی تغییر بود، به طوری که سودکاستیک بندرامام با قیمت پایه و سودکاستیک اروند نیز با رقابت محدود معامله شد.

به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی، گر چه در بازارهای جهانی تغییرات زیادی ثبت نشده است، اما در حال حاضر قیمت های پایه اعلامی در هفته جاری بستگی زیادی به نرخ دلار دارد، احتمالا دلار با نرخ ۳ هزار و ۴۶۰ تا ۸۰ تومان باید در نظر گرفته شود و به این ترتیب در بازار پتروشیمی اندکی افت خواهیم داشت.

این در حالی است که برخی از محصولات شیمیایی نظیر استون، اتیلن دی کلراید و انیدرید فتالیک و زایلین ها در بازارهای جهانی افزایش قیمت داشته اند و باید دید که این افزایش ها حفظ خواهد شد یا نه.

ارسال نظر