کد خبر : 34661

پلی استایرن ها از سکه افتادند

پتروتحلیل-در هفته ای که گذشت حجم معاملات پلیمرها به رقم ۲۲ هزار و ۷۵۰ هزارتن رسید که نسبت به هفته ماقبل آن ۴۹ درصد کاهش را نشان می دهد.

به گزارش «پتروتحلیل»، یکی از مهمترین دلایل کاهش حجم معاملات، وجود محموله های فراوان در بازار آزاد است.

حجم عرضه و تقاضا نیز در هفته گذشته به ترتیب ۲۹ و ۵۹ درصد کاهش یافت.

این در حالی است که احتمال می رود همین موضوع سبب کاهش حجم عرضه ها از سوی مجتمع های پتروشیمی شده و در نهایت بازار پلیمرها تشنه شود.

البته باید به این نکته توجه کرد که حجم مصرف افزایش نیافته است و با وجود پشت سر گذاشتن ده روز از ماه اردیبهشت هنوز برخی از واحدهای تولیدی به دلایل بسیار شروع به کار نکرده اند.

این در حالی است که برخی از آگاهان بازار معتقدند؛ حجم زیادی از خریدها در بازار محصولات پلیمری توسط واسطه ها انجام شده و در نتیجه بازار محصولات پلیمری به حالت اشباع درآمده است و نهایتا عرضه بیش از تقاضا است.

امروز هم بازار محصولات پلیمری تا ظهر با جنب و جوش همراه شد، به طوری که خریداران نسبت به روزهای گذشته نسبت به خرید برخی از گریدهای پلی اتیلن سنگین تزریقی و بادی تمایل داشتند و این موضوع سبب شد تا اندکی نرخ این کالاها رو به افزایش بگذارد.

این در حالی است که پلی استایرن های معمولی و مقاوم با روندی منفی روبه رو بوده و کاهش نرخ را تجربه کردند، به طوری که پلی استایرن معمولی ۵۱۰۰ تومان پیشنهاد شد و پلی استایرن مقاوم نیز تا ۶ هزار و ۲۲۰ تومان کاهش یافت.

اما پس از ظهر دوباره بازار پتروشیمی به روال سابق خود بازگشت و از جنب و جوش افتاد.

در همین حال برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ افت قیمت ها در بازار داخل بیش از انتظار بازیگران بازار پتروشیمی بوده است و بیشتر هیجانی بوده تا عاقلانه؛ چرا که در بازار جهانی، تغییرات اندک بوده است، در بازار داخل نیز در فصل اورهال قرار داریم و ضروری است که برخی از مصرف کنندگان تعدادی از محصولات را ذخیره کنند.

با این حال در دو هفته گذشته پلی اتیلن های سنگین تزریقی و بادی در بازارهای جهانی با افت محدودی روبه رو شدند، پلی استایرن ها ۳ تا ۴ درصد، پلی پروپیلن ها ۲ تا ۳ درصد و اما پلی اتیلن های سبک با افت بیشتری مواجه شدند. پی وی سی ها هم ۱ درصد رشد داشتند.

جمال کر، مدیرکالایی کارگزاری کالا سپهر در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: علاوه بر افزایش حجم محموله ها در بازار آزاد، روند قیمت ها نیز رو به پایین است.

وی در ادامه افزود: اکثر معامله گران در بازار پلیمرها دست نگه داشته اند؛ چرا که جو کاهشی است، این در حالی است که قیمت دلار نیز در محاسبات قیمت پایه احتمالا کاهش دارد.

به گفته مدیرکالایی کارگزاری کالا سپهر، این دلایل دست به دست هم داد تا در هفته گذشته تمام گریدهای پلی اتیلن ترفتالات بطری تندگویان، پلی اتیلن سبک فیلم ۲۴۲۰ امیرکبیر، پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ شازند و امیرکبیر، پلی اتیلن سنگین EX5 جم و F7000 ایلام و همچنین پلی پروپیلن شیمیایی ۲۳۰ مارون و نویدزرشیمی با قیمت پایه معامله شده و بخشی از تناژ آنها وارد سیستم مچینگ شد.

به این ترتیب حجم معاملات BG ها با ۵۶ درصد افت نسبت به ۳۱ فروردین روبه رو شد، حجم معامله این کالاها از ۳ هزار و ۹۸۲ به ۱۷۶۰ تن رسید. همچنین پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ به میزان ۸۰ درصد کاهش حجم معامله داشت، به طوری که معامله این کالا ۵ هزار و ۱۵۸تن به ۱۰۷۲ تن رسید.

محصولات پلیمری حجم معامله ۳۱ فروردین (تن) حجم معامله ۷ اردیبهشت (تن) درصد
پلی اتیلن سبک فیلم ۴۶۰۷ ۱۵۴۰ ۶۶-
پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 ۲۰۰۰ ۱۵۶۰ ۲۲-
پلی اتیلن سنگین تزریقی ۱۰۱۲ ۵۱۷ ۴۹-
پلی اتیلن سنگین فیلم ۴۵۳۲ ۱۵۷۳ ۶۵-
پلی استایرن انبساطی ۳۲۰ ۲۱۰ ۳۴-
پلی پروپیلن نساجی ۴۴۸۰ ۱۴۳۶ ۶۸-
پلی پروپیلن شیمیایی ۸۷۸ ۵۲۸ ۶۳-
پی وی سی ۷۹۴۴ ۵۷۳۶ ۲۸-
در همین حال برخی از محصولات در هفته گذشته همچنان با اقبال از سوی معامله گران روبه رو شده و پرطرفدار بودند، به طوری که پلی استایرن مقاوم پتروشیمی تبریز با ۲۳ درصد رقابت در صدر محصولات پر توجه بود، پی وی سی ۵۷ پتروشیمی آبادان هم ۱۰ درصد رقابت را تجربه کرد. این در حالی است که امروز در بازار داخل قیمت پلی استایرن مقاوم تبریز حدودا ۲۱۰ تومان افت داشت.
محصولات پلیمری تولیدکننده معامله ۳۱ فروردین ( درصد رقابت) معامله ۷ اردیبهشت (درصد رقابت) میانگین قیمت خرید(تومان)
پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ بندرامام ۱۰ ۵ ۴۱۱۸
پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ بندرامام ۵ ۳ ۴۰۴۴
پلی اتیلن سنگین BL3 جم ۱۰ ۳ ۳۹۱۲
پلی اتیلن سنگین ۳۸۴۰ تبریز ۹ ۴ ۴۰۵۷
پلی استایرن معمولی تبریز ۴ ۵ ۴۵۵۸
پلی استایرن مقاوم تبریز ۲۱ ۲۳ ۵۵۹۰
پی وی سی ۶۵ بندرامام ۳ ۴ ۲۷۵۶
پی وی سی ۶۵ غدیر ۱۲ عرضه نداشت -
پی وی سی ۶۵ اروند ۱ ۲ ۲۷۰۹
پی وی سی ۵۷ آبادان ۱۰ ۱۰ ۳۱۹۷
پی وی سی ۷۰ آبادان ۱۰ عرضه نداشت -
پلی اتیلن سبک فیلم ۲۱۰۰ لاله ۳ ۲ ۳۹۸۸
ارسال نظر