کد خبر : 34547

رونق «وکیوم باتوم» و بی رونقی قیر سازها!

رونق «وکیوم باتوم» و بی رونقی قیر سازها!

پتروتحلیل- بیشترین حجم تقاضا امروز برای وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس و شیراز رقم خورد، این در حالی است که بازار قیر همچنان بی رونق است.

رسول علی محمدی، مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: روند رو به افزایش قیمت نفت، یکی از دلایل واکنش خریداران به وکیوم باتوم در این روز است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بررسی بازار قیر داخلی و صادراتی نشان می دهد که همچنان بازار بی رونق است و احتمالا خریداران محموله های وکیوم باتوم را برای ذخیره خریداری می کنند و می خواهند از حاشیه سود افزایش قیمت ها در آینده استفاده کنند و یا اینکه بازار داخلی خارج از بورس این کالا شرایط متفاوتی دارد.

در همین حال امروز وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس با تقاضایی بیش از عرضه روبه رو شد، به طوری که عرضه ۱۰ هزارتنی این کالا ۴۸ هزار و ۸۰۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴۸۲ تومان و قیمت خرید آن هم ۵۳۰ تومان رقم خورد. وکیوم باتوم پالایش نفت شیراز هم با همین رقم به میزان یک هزارتن مورد معامله قرار گرفت، عرضه یک هزارتنی این کالا ۴ هزار و ۸۲۲ تن تقاضا داشت.

درگروه محصولات شیمیایی هم امروز روز آرامی رقم خورد، به طوری که اسیدنیتریک و آمونیاک مایع پتروشیمی شیراز و منواتانول آمین پتروشیمی شازند امروز به ترتیب به میزان ۴۰، ۷۰ و ۲۲ تن با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفتند. اسیدنیتریک با قیمت ۶۵۲ تومان، آمونیاک مایع با ۸۹۷ تومان و منواتانول آمین با قیمت ۳ هزار و ۲۹۲ تومان خریداری شدند.

در همین حال سودکاستیک و اسیدکلریدریک پتروشیمی آبادان که به صورت سلف عرضه شده بود، مورد استقبال خریداران قرار نگرفت.

به گفته علی محمدی، با توجه به اینکه واسطه ها در بازار محصولات شیمیایی وارد نمی شوند، معاملات در گروه محصولات شیمیایی همواره واقعی تر و با منطق بیشتری روبه رو است.

وی در ادامه افزود: در بازار محصولات پلیمری، انبار خریداران از مواد مملو شده و اکثر بازیگران اقدام به خرید محصولات در هفته های اخیر با حجم های بالا کرده اند، از این رو احتمال دارد با یک تا دو هفته رکود و کاهش حجم معاملات در بورس کالا روبه رو شویم. البته افزایش قیمت نفت می تواند خریداران را برای خرید تحریک کند.

با این حال امروز SBR های پتروشیمی تخت جمشید نیز با توجه به رکود در بازار این کالاها همچنان بدون خریدار ماندند، به گفته کارشناسان بازار بازار آزاد این کالاها با حباب قیمتی همراه است و از این رو معاملات این کالاها بسیار ضعیف دنبال می شود. این در حالی است که SBR های بندرامام نیز در هفته های اخیر بدون خریدار باقی ماندند.

البته گوگرد کلوخه پالایش نفت اصفهان امروز مورد توجه خریداران قرار داشت، به طوری که عرضه یک هزارتنی این کالا با قیمت پایه ۲۰۳ تومان با ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن تقاضا روبه رو شد. معامله گران ۲۲۳ تومان را برای خرید این کالا ثبت کردند.

در همین حال گوگرد کلوخه پالایش نفت شیراز به میزان ۱۰۰ تن و با نرخ پایه ۲۰۳ تومان مورد معامله قرار گرفت.

لوب کات سنگین پالایش نفت اصفهان هم با قیمت پایه ۵۸۸ تومان و با حجم ۲ هزار و ۶۰ تن توسط معامله گران خریداری شد.

ارسال نظر