کد خبر : 34482

ادامه اعتصاب کارکنان نفتی کویت

ادامه اعتصاب کارکنان نفتی کویت

پتروتحلیل- ادامه اعتصاب کارکنان نفتی کویت موجب شد تا بی نتیجه ماندن نشست دوحه به فراموشی سپرده شده و توجهات به سمت کاهش عرضه نفت از سوی این کشور متمرکز گردد که نتیجه آن افزایش قیمت بود به طوریکه بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مه ۱/۳۰ دلار (۳/۳ درصد) طی معاملات روز ۱۹ آوریل افزایش یافته و به هر بشکه ۴۱/۰۸ دلار بالغ گردد. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن ۱/۱۲ دلار (۲/۶ درصد) فزونی یافته و در سطح بشکه ای ۴۴/۰۳ دلار به تثبیت رسید. البته لازم به ذکر است که پس از خاتمه اعتصاب از قیمت نفت پس از تثبیت بازار کاسته گردید.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۱۹oil

ادامه اعتصاب در کویت به روز سوم خود سبب شد تا تولید نفت این کشور ۱/۵ میلیون بشکه در روز افت نماید. کویت در شرایط عادی روزانه ۲/۸ میلیون بشکه نفت تولید می کند که کاهش مذکور در کنار کم شدن تولید نفت نیجریه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز به دلیل مشکل فنی خط لوله منجر به کمتر شدن عرضه نفت در بازار گردید. علاوه بر این، از مدار خارج شدن نیروگاه در ونزوئلا نیز سبب شد تا تولید نفت این کشور نیز ۲۰۰ هزار بشکه در روز تقلیل یابد.

در این میان، بروز نقص فنی در خط لوله میان دولت مرکزی عراق با اقلیم کردستان نیز به خروج ۱۵۰ هزار بشکه در روز از نفت این کشور از بازارهای جهانی انجامید. بدین ترتیب در حدود دو میلیون بشکه در روز از عرضه نفت کاسته شد که با مازاد عرضه ای که ۲-۱/۵ میلیون بشکه در روز تخمین زده می شود، برابری داشت. این در حالیست که قرار بود تولیدات دریای شمال نیز در راستای انجام تعمیرات کاهش روزانه ۱۶۰ هزار بشکه داشته باشد. واکنش قیمت نسبت به خروج نفت از بازار به سرعت انجام گرفت. با اینکه کارشناسان پیش بینی می کردند که اعتصاب موقتی بوده و دولت کویت در کوتاهترین زمان آن را حل و فصل نماید که نتیجه آن تمرکز دوباره معامله گران بر روی مازاد عرضه نفت در بازار باشد.

اما تحلیل گران به نکته قابل تعمقی در این زمینه اشاره کردند که اعتصاب اخیر پیامی را از سوی کویت به سایر تولیدکنندگان ارسال کرد که کاهش حقوق و مزایای کارکنان صنعت نفت نتیجه کاهش قیمت نفت بوده است. این اعتراضات پیامد روند نزولی قیمت نفت و مشکلات بودجه ای شرکتهای نفتی بوده و چه بسا ناآرامی و نارضایتی ها در تابستان که قیمت همچنان در سطح پایینی باقی می ماند نیز در سایر کشورها به ویژه خاورمیانه مشاهده شود.

حتی در شرق عربستان که اقلیت شیعه در آنجا ساکن هستند نیز امکان وقوع دارد. طی ماههای اخیر مسائل ژئوپلیتیک و تنشهای سیاسی تحت الشعاع عرضه انبوه نفت قرار گرفته و نتوانست تأثیری مثبت بر قیمت نفت بر جای بگذارد اما رخداد اخیر نشان داد که این تهدید به صورت بالقوه وجود داشته و امکان تکرار آن در منطقه دور از انتظار نیست. حتی رئیس مطالعات بازار جهانی نفت Societe Generale نیز اظهار داشت که بهای نفت طی سه ماهه دوم سال جاری کمتر از ۴۰ دلار باقی مانده و برای برنت و WTI به ترتیب ۳۸ و ۳۶ دلار خواهد بود که احتمال وقوع اختلال در عرضه را از جانب سایر تولیدکنندگان به همراه دارد. به هرحال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که توازن میان عرضه و تقاضا چه با طرح فریز نفتی و چه بودن آن در حال برقراری است اما بایستی در نظر داشت که امری زمانبر بوده و کاهش عرضه در مدت یک شب از بین نمی رود. آنان اواخر امسال یا اوائل سال آینده را زمان ایجاد توازن اعلام کرده اند. الیور ژاکوب از مؤسسه تحقیقاتی پتروماکس سوئیس گفت که بهبود در شرایط بازار امری اجتناب ناپذیر است زیرا ظرفیت مازاد تولید سال ۲۰۱۵ تقریبا" از بین رفته است و در این ضمن تولید نفت آمریکا و آمریکای لاتین نیز رو به کاهش گذاشته است. البته مقامات روسیه عنوان داشته اند که ممکن است این کشور تولید و صادرات خود را بیافزاید که بدین ترتیب تولید نفت روسیه در سال ۲۰۱۶ روزانه ۱۰۰ هزار بشکه بیشتر خواهد شد. در مقابل، عراق اعلام کرد که اوپک در نشست ماه ژوئن سال جاری میلادی به مذاکره درباره محدود کردن تولید نفت ادامه می دهد. نماینده عراق در اوپک اعلام کرد که برای دستیابی به توافق درباره محدود کردن تولید نفت، اعضای اوپک در نشست ماه ژوئن خود به گفتگو ادامه می دهند. فلاح العمری، نماینده عراق در اوپک، همچنین اعلام کرد که بدون بازنگری در مواضع سیاسی، دستیابی به توافق امکان پذیر نیست. وی افزود: اگر تغییری در مواضع سیاسی پدید نیاید، توافقی به دست نیامده و قیمتها به روند کاهشی خود ادامه می دهند. به ویژه اگر برخی تولیدکنندگان به افزایش تولید خود ادامه داده و توازن بازار را از میان ببرند

ارسال نظر