کد خبر : 34459

بازار هیجانی پلی پروپیلن ها

بازار هیجانی پلی پروپیلن ها

پتروتحلیل- خرید پلی پروپیلن ها در هفته های اخیر هیجانی است و بازار با افزایش مصرف روبه رو نیست.

محمدمهدی صیامیان گرجی، مشاور مدیرعامل پتروشیمی مارون درگفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل»، با بیان این مطلب گفت: احتمالا بازار پلی پروپیلن ها با افزایش جزیی در آینده و سپس تعادل روبه رو شود.

وی در ادامه افزود: تعداد زیادی از بازیگران بازار پلی پروپیلن ها تصور می کردند در هفته جاری قیمت های پایه پلی پروپیلن ها با افزایش چشمیگری روبه رو شود، از این رو اقدام به خریدهای هیجانی کردند، این در حالی است که مصرف این کالاها تغییری پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی بازار پلی پروپیلن ها در آینده بستگی به قیمت نفت دارد، خاطر نشان کرد: به نظر می رسد قیمت پروپیلن با افزایش اندک در آینده روبه رو شود، اما در نهایت بازار پلی پروپیلن ها به تعادل خواهد رسید.

در حال حاضر قیمت پلی پروپیلن نساجی در چین ۱۰۲۰ دلار در هر تن و در ترکیه ۱۱۰۰ دلار در هر تن گزارش شده است.

به گفته گرجی، در حال حاضر قیمت پلی پروپیلن های داخلی که با سقف قیمت خریداری می شوند حدودا ۴۰ تا ۵۰ تومان ارزان تر از نرخ صادرات آن است.

مشاور مدیرعامل پتروشیمی مارون معتقد است؛ قیمت محصولات داخلی باید حدودا ۱۰ دلار کمتر از نرخ صادرات محصولات باشد. به گفته وی در هنگام صادرات هزینه های گمرک و فرآیند انتقال و بارگیری نیز به محموله های صادراتی اضافه می شود.

وی همچنین در خصوص کدهای معاف از مالیات گفت: برای پتروشیمی مارون سرنوشت محموله های فروخته شده مهم است و از این رو پتروشیمی مارون از دارندگان کدهای معاف از مالیات، مالیات رو دریافت می کند. ضروری است که مجتمع های پتروشیمی از سرنوشت محموله های فروخته شده اطلاع کسب کرده و با متخلفان در این زمینه برخورد کنند.

وی همچنین در پایان گفت: در حال حاضر گریدهای پایپ و پلی پروپیلن گرید MR در پتروشیمی مارون تولید می شود.

ارسال نظر