کد خبر : 34382

آغاز به کار طرح های توسعه ای هلدینگ خلیج فارس در ایلام، بندرامام و اروند

آغاز به کار طرح های توسعه ای هلدینگ خلیج فارس در ایلام، بندرامام و اروند

پتروتحلیل- طرح های توسعه ای هلدینگ خلیج فارس در پتروشیمی های ایلام، بندرامام، اروند آغاز شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، همچنین طرح اوره و آمونیاک هرمز و هنگام به ترتیب ۱۵ و ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. طرح متانول ونیران آپادانا نیز با بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی روبه رو است.

در همین حال ۸۰ درصد سهام پالایشگاه گاز بید بلند نیز که بیش از یک دهه بلاتکلیف بود، توسط هلدینگ خلیج فارس خریداری شده و فاز اول آن در سال ۹۷ راه اندازی خواهد شد.

با راه اندازی فاز اول پالایشگاه گاز بید بلند، کمبود خوراک پتروشیمی بندرامام و گچساران برطرف شده و مابقی خوراک گاز نیز به لوله سراسری گاز تزریق خواهد شد.

همچنین در سال گذشته ۶ پتروشیمی زیان ده به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد که در حال حاضر ۴ شرکت پتروشیمی به سود دهی رسیده اند و پتروشیمی فلیپین نیز به از زیان ده بودن خارج شده است و تنها پتروشیمی خوزستان به سودآوری نرسیده است که تدابیر ویژه ای برای این شرکت توسط هلدینگ خلیج فارس در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر سود هر سهم هلدینگ خلیج فارس که بیش از ۱۱۴ تومان بوده است که سهامداران این شرکت پرداخت شده است.

با توجه به شرایط رکودی و تحریم ها، هلدینگ خلیج فارس موفق به پرداخت بدهی های معطل مانده واحدهای پتروشیمی به وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی شده است.

از سوی دیگر در شرایط نامطلوب اقتصادی هلدینگ خلیج فارس توانست با عرضه سهام پتروشیمی فجر و مبین، سهامداران بسیاری را نسبت به آینده سهام پتروشیمی ها دلگرم کند. این در حالی است که قالیباف، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در صحبت های خود از هلدینگ خلیج فارس به عنوان آبروی بورس کشور نام برده است.

هلدینگ خلیج فارس با در اختیار داشتن ۱۱ درصد سهام کل بورس اوراق بهادار، توانسته تولیدات خود را به ۷۸ درصد در سال جاری برساند و این به معنای پر شدن ظرفیت های خالی پتروشیمی های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس در شرایط رکود اقتصادی است، به طوری که رقمی بیش از یک و نیم میلیون تن به تولیدات هلدینگ هلدینگ خلیج فارس اضافه شده است، یعنی معادل ساخت یک مجتمع پتروشیمی.

ارسال نظر