کد خبر : 34307

نشست دوحه در هاله ای از خوشبینی و بدبینی

نشست دوحه در هاله ای از خوشبینی و بدبینی

پتروتحلیل- در پی انتشار خبری مبنی بر توافق میان روسیه و عربستان بر سر طرح فریز نفتی و ارائه آن در نشست روز یکشنبه در دوحه قطر، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی روز گذشته افزایش یافت به طوریکه برنت به بالاترین سطح چهار ماه اخیر خود رسید.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه روز سه شنبه به نقل از یک دیپلمات روس در دوحه اعلام کرد که مقامات روسیه و عربستان سعودی در چارچوب مذاکرات مقدماتی برای اجلاس آتی دوحه دیدار کرده و برای افزایش ندادن تولید نفت به توافق رسیدند. به گفته این دیپلمات، روسیه و عربستان سعودی در مورد مسأله عدم افزایش تولید نفت به منظور تثبیت بهای نفت در بازار جهانی اتفاق نظر دارند.

وی افزود؛ این دو کشور در حالی به اجماع نظر در این خصوص رسیدند که اخذ تصمیم نهایی خود را در جلسه روز ۱۷ آوریل منوط به سیاست ایران تلقی نکرده اند. بازتاب این اظهارات پس از گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا بود که طی آن EIA آخرین پیش بینی خود را نسبت به تولید نفت این کشور تعدیل کرده و برآورد کمتری را از تولید نفت آمریکا برای سال آینده ارائه نمود. در این گزارش آمده که تولید نفت ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ با کاهش روزانه ۵۶۰ هزار بشکه به ۸/۰۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. بنابراین ملاحظه می شود که دو عاملی که می تواند تأثیر بسیار زیاد و مثبتی بر روند قیمت برجای بگذارد یعنی کاهش تولید نفت آمریکا و نیز توافق میان دو تولیدکننده بزرگ نفت جهانی، روسیه و عربستان، همزمان در بازارهای جهانی رخ داده و افزایش قیمت نفت و همچنین بالا رفتن ارزش سهام انرژی را به دنبال داشت.

بدین ترتیب بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن طی دادوستد روز ۱۲ آوریل ۱/۸۶ دلار (۴/۳ درصد) افزایش یافته و به بشکه ای ۴۴/۶۹ دلار بالغ گردید. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مه با ۱/۸۱ دلار (۴/۴۸ درصد) افزایش در سطح هر بشکه ۴۲/۱۷ دلار به تثبیت رسید. قیمت نفت طی سه روز اخیر معاملات بیش از ده درصد افزایش نشان داده است. شایان ذکر است که تحلیل گران تکنیکال اظهار داشتند که برنت و WTI خط مقاومت میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود یعنی به ترتیب ۴۳/۵۳ و ۴۱/۰۴ دلار در هر بشکه را شکستند که همزمان با ضعیف شدن ساختار کانتانگوی برنت امکان افزایش بیشتر قیمت وجود دارد.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۱۲oil

اکنون این سؤال باقی است که حضور کشورها در نشست پیش رو میان تولیدکنندگان بزرگ نفتی چقدر می تواند این توافق را عملی سازد؟ در این رابطه و پیامدهای آن نقطه نظرات متفاوتی وجود داشته و برخی از کارشناسان نسبت به آن خوشبین و برخی دیگر بدبین هستند. چندی از تحلیل گران می گویند؛ سرمایه گذاران اکنون متوجه هستند که نشست ۱۷ آوریل یک نقطه عطف تاریخی برای بازار نفت به شمار می رود که در کنار کاهش تولید نفت ایالات متحده وارد سیکل جدید قیمتی که روندی فزاینده دارد، خواهیم شد. آنان می گویند که برگزاری این جلسه خود امری مثبت تلقی می گردد چرا که تولیدکنندگان بالاخره تصمیم به انجام مذاکره گرفته اند و همزمان جدای از اینکه اعضای اوپک چه تصمیمی بگیرند، از تولید نفت آمریکا نیز کاسته شده است.

امید دارند که نشست دوحه گامی برای کاهش حجم انبوه مازاد عرضه باشد. هرچند که ایران از پیوستن به این طرح اجتناب ورزیده و در صدد است تا سطح تولید خود را به قبل از آغاز تحریم ها بازگرداند، اما بایستی در نظر داشت که روسیه تمایل یافته تا در لیست شرکت کنندگان واقع شود و این یک نکته کلیدی است و ملاحظه می شود که این کشور لحن خود را در این خصوص نسبت به سال گذشته تغییر داده است. از سوی دیگر، گروهی از تحلیل گران هنوز نسبت به آینده بازار علیرغم برگزاری نشست مذکور بدبین بوده و نقش این توافق را در صورت حصول آن در بازار کنونی نفت کمرنگ می دانند و می گویند که نباید انتظار تغییر بزرگی را داشت. این گروه از کارشناسان بر این باورند که تهدید سطح بالای موجودیهای نفتی و حتی افزایش تولید نفت همچنان وجود دارد و با اینکه توافق یک خبر خوب محسوب می گردد، اما ما هنوز بدبین هستیم زیرا این برای اولین بار نیست که روسیه در این باره نظر می دهد. با اینکه کاهش بودجه منجر به پایین آمدن تولید نفت در برخی از مناطق به ویژه برای شیل اویل ایالات متحده شد، اما همچنان عرضه نفت از تقاضای آن پیشی داشته و تثبیت در سطح فعلی تولید نمی تواند کمک شایانی به کاستن از مازاد عرضه نماید. آنان در اینکه این اقدام می تواند مقدمه ای برای کاهش تولید باشد، تردید دارند. البته تمامی تحلیل گران بر اهمیت حضور ایران در طرح مورد نظر تأکید ورزیده اند. به هر حال، نزدیک به دو ماه است که طرح این موضوع سبب نوسان قیمت نفت شده است. لازم به ذکر است که API پس از بسته شدن بازار اعلام کرد که ذخیره سازی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به هشتم آوریل ۶/۲ میلیون بشکه افزایش یافته که بسیار فراتر از پیش بینی انجام شده در این رابطه بود. همچنین صندوق بین المللی پول برآورد خود از رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۶ را نسبت به تخمین پیشین خود ۰/۲ درصد تقلیل داده و آن را ۳/۲ درصد اعلام نمود.

ارسال نظر