کد خبر : 34266

امید به توافق در بازار نفت

امید به توافق در بازار نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام طی معاملات روز دوشنبه بار دیگر افزایش نشان داد به طوری که برنت به بالاترین سطح چهار ماه اخیر خود رسیده و WTI نیز از مرز ۴۱ دلار در هر بشکه فراتر رفت.

پیش بینی کاهش تولید نفت آمریکا، پایین آمدن ارزش دلار آمریکا و امیدواری نسبت به حصول نتایج مثبت از نشست دوحه سبب شد تا قیمت نفت باز هم در بازارهای جهانی با افزایش روبرو گردد و بدین ترتیب قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن طی دادوستد روز ۱۱ آوریل ۸۹ سنت (۲/۱۲ درصد) فزونی یافته و به هر بشکه ۴۲/۸۳ دلار بالغ گردید. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مه با ۶۴ سنت (۱/۶ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۴۰/۳۶ دلار به تثبیت رسید.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۱۱oil

کارشناسان اقتصادی پیش بینی قریب به یقین دارند که سیاستگذاران فدرال رزرو آمریکا سیاست پولی انبساطی خود را محدود نموده و حرکت تدریجی آن را با کمترین سرعت به اجرا خواهند گذاشت تا از شرایط اقتصادی سایر کشورهای جهان اطمینان حاصل گردد. نتیجه این تحلیل به کاهش ارزش دلار به کمترین سطح شش ماه اخیر خود در مقابل سایر اسعار انجامید که بر بورس کالا تأثیر مثبت بر جای گذاشت.

تغیییرات شاخص دلار در مقابل قیمت نفت

oil111

به علاوه، EIA اعلام کرد که تولید شیل اویل آمریکا در ماه مه روزانه ۱۱۴ هزار بشکه نسبت به آوریل تقلیل یافته و به ۴/۸۳۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بدین ترتیب ۸۰۷ هزار بشکه در روز کمتر از تولید ماه مه سال ۲۰۱۵ خواهد بود. البته EIA به افزایش کارآیی هر چاه نیز اشاره کرده است. این خبر پس از اعلام کاهش ممتد تعداد دکلهای حفاری در هفته گذشته نیز موجب بروز خوشبینی نسبت به کاهش عرضه نفت شد. هر چند که همچنان تولید نفت آمریکا بالاتر از ۹ میلیون بشکه در روز بوده و حتی بانک مورگان استانلی نیز گفته است که کاهش موجودی نفت این کشور در هفته قبل به طور معمول فصلی رخ داده و عواملی که منجر به این نتیجه شدند، بار دیگر اتفاق نخواهد افتاد و لذا در آخر این هفته شاهد کاهش قیمت نفت خواهیم بود. از سوی دیگر، تنها چند روز به نشست تولیدکنندگان بزرگ نفت اعم از عضو و غیرعضو اوپک باقی مانده و معامله گران امید دارند که توافق میان شرکت کنندگان در این جلسه بر سر تثبیت تولید نفت در سطح کنونی بتواند راهی را برای گام بعدی یعنی کاهش تولید نفت هموار نماید. هرچند که بسیاری از کارشناسان نظری متفاوت داشته و بر این باورند که این توافق قادر به شتاب بخشیدن به ایجاد توازن در بازارهای جهانی نفت نیست. بانک گلدمن ساکس گزارش داده که این توافق (در صورت حصول) نمی تواند اثر شگرفی بر قیمت نفت بر جای بگذارد و ۱۸ ماه زمان لازم است که توازن ایجاد شود و لذا بهای نفت در سه ماهه دوم سال به طور متوسط ۳۵ دلار در هر بشکه خواهد بود. این گزارش می افزاید؛ میانگین تولید نفت روسیه به همراه اوپک بدون در نظر گرفتن ایران در سال ۲۰۱۶ روزانه ۴۰/۵ میلیون بشکه خواهد بود.

بنابراین جذب این حجم بالای نفت به آسانی میسر نبوده و عدم توافق نیز شرایط را دشوارتر می نماید. لازم به ذکر است که عراق روز یکشنبه اعلام کرد که تولید نفت این کشور در ماه مارس به ۴/۵۵ میلیون بشکه در روز بالغ خواهد شد. شایان ذکر است که مؤسسه Mc Gillian نیز پیش بینی نموده که قیمت نفت در محدوده ۴۲-۳۶ دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند.

ارسال نظر