کد خبر : 34207

خوشبینی در بازار نفت

خوشبینی در بازار نفت

پتروتحلیل- خوشبینی نسبت به کاهش تولید نفت آمریکا و همچنین بهبود شاخصهای اقتصادی ایالات متحده و آلمان موجب شدند تا قیمت نفت طی معاملات روز جمعه بازارهای جهانی افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد.

هرچند که تحلیلگران همچنان نسبت به تهدید از جانب مازاد عرضه نفت ابراز نگرانی می کنند. علاوه بر اینکه وضعیت بخشهای اقتصادی در آمریکا رو به بهبودی گذاشته و آخرین آمار اشتغال در این کشور نیز رضایت بخش بود، مؤسسه Moody's نیز اعلام کرد که انتظار دارد شاهد سرعت گرفتن رشد اقتصادی آلمان به میزان ۱/۸ درصد ناشی از تقویت تقاضای داخلی آن باشد. با این وجود ژانت یلن، رئیس فدرال رزرو اظهار داشت که به دلیل تردید در خصوص روند رشد اقتصادی سایر کشورهای جهان به ویژه اقتصادهای نوظهور برای افزایش تدریجی نرخ بهره آمریکا تعجیلی به خرج نخواهد داد. لذا کارشناسان بعید می دانند که این نرخ تا ماه ژوئن بالاتر رود که نتیجه آن کاهش ارزش دلار و تأثیر مثبت آن بر بازار کالا بوده است. از سوی دیگر، EIA در آخرین گزارش خود به کاهش روزانه ۱۴ هزار بشکه از تولید نفت آمریکا به همراه کمتر شدن موجودی نفت خام این کشور در حدود ۵ میلیون بشکه اشاره نمود که امیدواری زیادی نسبت به ادامه این روند ایجاد کرد. البته برخی از کارشناسان معتقدند که این تغییرات مربوط به الگوی فصلی بوده و معمولا" به دلیل تأمین تقاضای بنزین در تابستان رخ می دهد لذا نباید چندان به پایین آمدن سطح ذخیره سازی نفت خام که حاصل کاهش واردات و افزایش ضریب بهره برداری پالایشی و نیز ارتقاء کارآیی پالایشگاهها است، خوشبین بود، بنابراین واقعیت بازار ماه آوریل در ماههای مه و ژوئن قابل مشاهده خواهد بود که تقاضای فرآورده های نفتی به بالفعل تبدیل می شود و چه بسا در آن زمان مازاد عرضه فرآورده نیز داشته باشیم. لازم به ذکر است که مشکل خط لوله Keystone با ظرفیت حمل روزانه ۵۹۰ هزار بشکه در روز به کوشینگ اوکلاهما نیز عامل حمایت از قیمت WTI محسوب می گردید. به علاوه مؤسسه خدمات نفتیBaker Hughes اعلام کرد که در هفته منتهی به هشتم آوریل تعداد ۸ دکل حفاری نفتی دیگر غیرفعال شده و مجموع آنها به ۳۵۴ واحد رسیده است. همچنین نفت خام برنت نیز به دلیل انجام تعمیرات میادین دریای شمال تقویت گردید. بنابراین مجموعه عوامل فوق سبب شدند تا بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مه طی دادوستد روز هشتم آوریل ۲/۴۶ دلار (۶/۶ درصد) افزایش یافته و به هر بشکه ۳۹/۷۲ دلار بالغ گردد. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن با ۲/۵۱ دلار (۶/۴ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۴۱/۹۴ دلار به تثبیت رسید. هر دو نفت خام مذکور افزایش ۸ درصدی را در هفته گذشته تجربه نمودند.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۸oil

قیمت نفت در شرایطی افزایش یافته که توجهات معامله گران بازار به نشست ۱۷ آوریل دوحه معطوف شده است. با اینکه هیجان و استرس زیادی بر بازار نفت حکمفرما می باشد، آنان امید دارند که در پایان این نشست توافقی بین شرکت کنندگان بدست آید. معامله گران می گویند؛ ما همچنان در طیف قیمتی ۴۰ دلار قرار داریم که صعود از آن خبر خوبی محسوب می شود. در این راستا، روسیه که به دنبال نتیجه موفقیت آمیز از این نشست است، اعلام کرد که تولید نفت این کشور در ماه آوریل و در آستانه نشست فریز نفتی در دوحه، کاهش خواهد یافت. با اینکه این خبر می تواند برای بالا رفتن قیمت نفت مؤثر باشد، اما بایستی توجه داشت که طرح فریز نفتی بر اساس تثبیت تولید نفت به میزان ماه ژانویه شکل گرفته که در آن ماه تولید نفت روسیه رکورد بالایی داشته است و حتی اگر تولید این کشور در ماه آوریل نیز کاهش یابد، اما در صورت حصول توافق باز هم اجازه افزایش آن را تا سطح ماه ژانویه خواهد داشت. حتی کارشناسان Societe Generale نیز گفته اند، احتمال رسیدن به توافق ۵۰ درصد بوده و همچنین تأثیر توافق مذکور بیشتر جنبه روانی داشته و اثری بر تولید و کاهش مازاد عرضه بر جای نخواهد گذاشت. تحلیل گران می گویند؛ قیمت فعلی نفت پایدار نمی ماند و انتظار بر اینست که توازن بازار نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ ایجاد شده و سپس قیمت نفت بهبود یابد. وزیر نفت اکوادور نیز که با مقامات نفتی آمریکای لاتین در روز جمعه جلسه داشت، گفت: تولیدکنندگان نفت جهان در دوحه درباره کاهش تولید نفت بحث نخواهند کرد.

ارسال نظر