کد خبر : 34134

روزهای بی رونق پتروشیمی ها در سال ۹۴

روزهای بی رونق پتروشیمی ها در سال ۹۴

پتروتحلیل- بازار پتروشیمی در سال ۹۴ با توجه به افت دنباله دار قیمت نفت و تردیدها در خصوص ریزش قیمت محصولات پلیمری، روزهای بی رونقی را طی کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، نگاهی به حجم عرضه، تقاضا و معاملات در سال ۹۴ و مقایسه آن با سال ۹۳ نیز نشان می دهد که بازار پتروشیمی با رکود، کاهش مصرف و... روبه رو بوده است.

به این ترتیب حجم کل عرضه مواد پلیمری در سال ۱۳۹۴ برابر با ۴ میلیون و ۱۵۶ هزار تن بوده که این حجم در مدت مشابه در سال ۱۳۹۳ برابر با ۴ میلیون و ۲۴۷ هزار تن است، مقایسه حجم عرضه ها نشان از کاهش ۹۱ هزار تنی حجم عرضه ها در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۹۳ دارد، که رقم قابل تاملی است. البته در دو ماه پایانی سال، روند بازار پتروشیمی با توجه به افزایش قیمت نفت و محصولات پلیمری در بازارهای جهانی به ثبات بیشتری رسید و اکثر بازیگران این بازار ترجیح دادند حصار احتیاط را بشکنند و وارد معاملات شوند.

البته در افزایش حجم معاملات در ماههای آخر سال وجود کدهای معاف از مالیات نیز دخیل بودند؛ چرا که دارندگان کدهای معاف از مالیات در شرایط رکود و افت قیمت ها نیز از ضررهای مالی مصون هستند و از این رو با خیالی آسوده به معاملات ورود کردند.

با این حال برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ در دو ماه پایانی سال، پتروشیمی ها به دلایلی چون افزایش حجم صادرات، حجم عرضه های خود را کاهش دادند.

به این ترتیب تقاضا در این مدت روندی افزایشی یافت، از سوی دیگر پایان سال همواره تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی افزایش می یابد و این موضوع نیز سبب شد تا علاوه بر افزایش تقاضا برای خرید پلیمرها، قیمت ها نیز در بازار داخل افزایش یابد.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم درباره عرضه ها به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: حجم عرضه ها در سه ماهه اول سال ۱۳۹۴ به مراتب از سال ۱۳۹۳ بیشتر بود، ولی در تیر و مرداد ماه ۱۳۹۴ حجم عرضه ها به نسبت به سال ۹۳ به ترتیب ۶۰ هزار و ۳۷ هزار تن کاهش را نشان می دهد، که عمده این کاهش به دلیل کاهش حجم تولید پتروشیمی ها و به دلایلی چون رکود در بازار داخل و عدم ثبات قیمت نفت و کاهش شدید صادرات در سال ۹۴ و همچنین افزایش چشمگیر و بعضا صوری حجم عرضه ها در نیمه دوم تیر ماه ۱۳۹۳ در واکنش پتروشیمی ها به تغییر مبنای نرخ گذاری محصولات پلیمری از ارز مبادله ای به نرخ ارز آزاد بود. از طرف دیگر حجم عرضه های خارج از بورس و به صورت کاملا غیر شفاف در سال ۱۳۹۴ بیشتر از سال گذشته شد. وی در ادامه افزود: البته در اواخر سال ۹۳ بود که مقرر شد تعاونی ها بتوانند بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از حجم تولید پتروشیمی ها را به صورت مستقیم و خارج از بورس خریداری کنند، که این عامل هم بی تاثیر نبوده است.

این در حالی است که در شهریور ماه مجددا حجم عرضه ها در سال ۹۴، ۲۸٫۲۰۰ تن از حجم عرضه های سال ۱۳۹۳ پیشی گرفت، که به نظر می رسد، بیشترین عامل موثر کاهش حجم فروش های خارج از بورس پتروشیمی ها باشد.

اما در مهرماه سال ۹۴ حجم عرضه ها نسبت به سال ۹۳ کاهش ۸۵ هزار تنی را تجربه کرده است که کاهشی بسیار چشمگیر است، به طوری که نتیجه آن در بازار داخل افزایش قیمت محصولات به صورت مقطعی و معامله با قیمت سقف در بسیاری از گروه ها در بورس بود.

به گفته موسوی، کاهش حجم عرضه ها فقط به مهر ماه محدود نشد و در آبان ماه نیز حجم عرضه ها ۵۹ هزار تن کاهش یافت، در آذر ماه ۱۳۹۴ نیز با وجود افزایش حجم ۴۲ هزار تنی حجم عرضه ها به نسبت به آبان ماه ۱۳۹۴ باز هم حجم عرضه ها نسبت به آذر ماه ۱۳۹۳ کاهشی ۶۴ هزار تنی را تجربه کرد که دلیل آن نیز افزایش حجم صادرات پتروشیمی ها بود.

در همین حال در دی ماه ۱۳۹۴ باز هم تحت تاثیر سقوط قیمت نفت صادرات محصولات با مشکل مواجه شده و پتروشیمی ها حجم محصول بیشتری را در بورس عرضه کردند، به این دلیل حجم عرضه در دی ماه سال جاری به حجم عرضه در دی ماه سال ۹۳ نزدیک شده و تنها ۱۲ هزار تن کمتر است. اما در بهمن ماه ۱۳۹۴ مجددا حجم عرضه ها نسبت به سال گذشته ۲۰ هزار تن کاهش یافت که قابل توجه است. و اما در ماه پایانی سال یعنی اسفند حجم عرضه ها نسبت به بهمن ماه سال جاری ۵۳ هزار تن و نسبت به سال ۹۳ نیز ۷ هزار تن کمتر بوده است.

ارسال نظر