کد خبر : 34101

اوج رکود صنعت پتروشیمی در سال ۹۳

اوج رکود صنعت پتروشیمی در سال ۹۳

پتروتحلیل- مقایسه تقاضای پتروشیمی ها در سال ۹۴ و ۹۳ نشان می دهد که در سال ۹۴ حدودا ۲ میلیون و ۶۲۶ هزارتن حجم تقاضا از سال ۹۳ کمتر بوده است. به گفته کارشناسان بازار این موضوع نشان می دهد که تقاضاها در این بازار واقعی تر شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، حجم کل تقاضا در سال ۱۳۹۴ حدودا برابر با پنج میلیون و ۸۶۶ هزار تن بوده است، اما تقاضا در سال ۱۳۹۳ در حدود ۱٫۵ برابر سال ۱۳۹۴ و هشت میلیون و ۴۹۲ هزار تن رقم خورده است. در مرداد ماه اختلاف تقاضای سال ۱۳۹۴ برابر با ۶۰ هزار تن رقم خورده است که نشان از تقاضای کاذب دارد و دلیل اصلی آن عمیق تر شدن رکود در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۹۳ است.

در همین حال در شهریور ماه حجم تقاضا ۱۴۰ هزار تن بیشتر از سال ۱۳۹۳ بود، که نشان از تغییر جهت بازار و شروع رونق داشت.این در حالی است که رکود عمیق حاکم بر این صنعت در سال ۱۳۹۳ از شهریور ماه وارد فاز جدیدی شده بود و حجم تقاضا کاهش چشمگیری یافته بود.

از سوی دیگر حجم تقاضای محصولات پتروشیمی در ۴ ماهه اول دو سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ اختلاف زیادی دارد و دلیل اصلی این اختلاف وجود تقاضای کاذب در سال ۱۳۹۳ و توسط دلالان بازار پتروشیمی است.

نگاهی به حجم تقاضا در مهرماه ۹۴ نشان می دهد که تقاضا ۵۰۰ هزار تن بیشتر از سال ۹۳ رقم خورده است. به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی افزایش شدید تقاضا نشان از کاذب بودن آن دارد. به گفته موسوی، این افزایش تقاضا در صورتی داده مهم و مثبتی برای بازار پتروشیمی بود که متناسب با آن شاهد افزایش حجم معاملات هم بودیم، اما در مدت یاد شده تنها تقاضا نسبت به سال ۹۳ بیشتر شده است و حجم معاملات کاهش را نشان می دهد و این افزایش حجم تقاضا فقط به افزایش قیمت معاملات منجر شده است.

و اما در آبان ماه با وجود کاهش ۲۰۰ هزار تنی تقاضا نسبت به مهر ماه باز هم حجم تقاضا در این ماه ۲۱۵ هزار تن بیشتر از آبان ماه ۱۳۹۳ بود. با وجود مثبت بودن این روند،اما باز هم افزایش تقاضا با حجم معاملات متناسب نبود و این موضوع نشان از تقاضای کاذب در بازار پتروشیمی داشت.

با این حال در ماه آذر حجم تقاضا در دو سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۳ به هم نزدیک شد، به طوری که حجم تقاضا تنها ۲۸ هزار تن از آذر ماه سال ۹۳ بیشتر بود و در واقع کاهشی ۱۸۷ هزار تنی را به نسبت به ماه گذشته تجربه کرد. لازم به ذکر است که در آذر ماه ۱۳۹۳ به دلایلی چون رکود عمیق در کنار بالا بودن قیمت های پایه در بازار ایران نسبت به کشورهای دیگر حجم تقاضا به شدت پایین بود و می توان آذر و دی ماه سال ۱۳۹۳ را اوج رکود صنعت پتروشیمی دانست.

در دی ماه سال ۹۴ نیز حجم تقاضا مجددا بر حجم تقاضای سال ۹۳ پیشی گرفت و ۱۷۴ هزار تن بیشتر شد. این افزایش حجم تقاضا بیشتر تحت تاثیر کاهش نرخ های پایه و افزایش تولید در صنایع پایین دستی و همچنین فعالیت کدهای معاف از مالیات ارزش افزوده رخ داد. به گفته موسوی، در سال ۹۳ در دی ماه صنعت پلیمر در رکود بسیار سختی به سر می برد و حجم تقاضا و معاملات در کمترین حد قرار داشت ولی اوضاع در دی ماه سال ۹۴ نسبتا بهتر شد. اما در بهمن ماه حجم تقاضا باز هم بیشتر از سال ۹۳ بود، ولی اختلاف کمتر از ماه قبل شد، به طوری که حجم تقاضای بهمن سال ۹۴ تنها ۱۴ هزار تن افزایش یافت. البته باید این نکته را در نظر داشت که حجم تقاضا در هر دو سال ۹۳ و ۹۴ نسبت به دی ماه کاهش را نشان می دهد.

در آخرین ماه سال ۹۴ نیز تقاضا با افزایش چشمگیری مواجه شد و نسبت به بهمن ۷۱۹ هزار تن افزایش یافت، یعنی تقاضا حدودا ۴ برابر بهمن ماه. همچنین تقاضا نسبت به اسفند سال ۹۳، ۴۶۰ هزار تن افزایش یافت. به اعتقاد کارشناسان صنعت پتروشیمی، دلیل اصل این اتفاق صعودی بودن روند قیمت های پایه محصولات پلیمری است. همچنین در ماه های گذشته به دلیل رکود، حجم کمی از سهمیه ها استفاده شده بود و شرکت ها می توانستند تا سقف سهمیه سالانه ثبت سفارش کنند، تقاضای کاذب زیادی ایجاد شده و بسیاری از کالاها در هفته های پایانی سال با قیمت سقف معامله شد. این حجم تقاضا در سال ۹۴ بی سابقه بود و نشان می دهد که بازار برای رونقی دوباره آماده شده است.

ارسال نظر