کد خبر : 34098

بازگشت کامل ایران به بازار پلی اتیلن

بازگشت کامل ایران به بازار پلی اتیلن

پتروتحلیل- این هفته در ترکیه انتظار برای اعلام قیمت های خاورمیانه در بازار وارداتی برای ماه آوریل به پایان رسید و طبق پیش بینی ها بازار پلی اتیلن شاهد افزایش قیمت ماهیانۀ ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلاری در هر تن بوده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت های پلی اتیلن سبک بین ۱۲۰۰ تا ۱۲۳۰ دلار در هر تن و قیمت های پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین گرید فیلم بین ۱۱۹۰ تا ۱۲۲۰ دلار در هر تن قرار داشتند. افزایش قیمت یک تولیدکننده بزرگ سعودی در رقم هایی کمتر بوده و برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم بین ۶۰ تا ۸۰ دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سبک خطی گرید فیلم ۴۰ دلار در هر تن قرار داشت.

برخی از قیمت های پیشنهادی از منابع ایرانی (CPT، مشمول ۵/۶ درصد عوارض) برای پلی اتیلن سبک خطی گرید فیلم در رقم ۱۱۹۰ دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم بین ۱۱۶۰ تا ۱۱۸۰ دلار در هر تن بودند. پیش بینی می شود در پی بازگشت کامل ایران به بازار در هفته آینده وضعیت عرضه تسهیل شود. قیمت های پلی اتیلن سبک در جنوب اروپا پس از افزایش ۱۰۰ یورویی در هفته گذشته در این هفته افزایش ۲۰ یورویی را تجربه کرده و در رقم ۱۲۲۰ یورو در هر تن قرار گرفت. افزایش ۵۰ یورویی رقم قراردادهای اتیلن در بازار اروپا این افزایش قیمت چشمیگر پلی اتیلن را توجیه می کند.

قیمت های پلی اتیلن سنگین گرید فیلم و قالب بادی وارداتی از ازبکستان (CIF، مشمول ۳ درصد عوارض) با افزایش ۲۰ تا ۳۰ دلاری در این هفته در رقم ۱۲۰۰ دلار در هر تن قرار گرفته و قیمت های پیشنهادی برای پلی اتیلن سبک خطی وارداتی از ایالات متحده بین ۱۱۴۰ تا ۱۱۵۰ دلار در هر تن قرار داشت در حالیکه تمایل به خرید پلی اتیلن سنگین از این منبع علیرغم قیمت های نسبتا قابل رقابت آن ها در وضعیت مناسبی قرار نداشت. در بازار داخلی ترکیه شرکت Petkim در اوایل این هفته تنها قیمت های پلی اتیلن سبک را ۳۰ دلار در هر تن افزایش داد. معامله کنندگان تأیید می کنند که عرضه پلی اتیلن سبک از طرف این شرکت پایین باقی می ماند. این هفته محموله های نگهداری شده در ترکیه با افزایش ۱۰ تا ۲۰ دلاری ۱۵۸۰ تا ۱۶۴۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، ۱۴۹۰ تا ۱۵۶۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۵۲۰ تا ۱۵۵۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم و گرید قالب بادی قرار داشتند. در این میان وضعیت پلی اتیلن سنگین گرید قالب بادی مناسب باقی می ماند.

پیش بینی می شود بازار پلی اتیلن روند افزایشی خود را در ماه آوریل حفظ کند. به گزارش «پتروتحلیل»، یک توزیع کننده گفته است: «محدودیت های عرضه از طرف عرضه کنندگان ثابت این بازار به همراه افزایش قیمت های محصولات صنایع بالادستی بجای بالا رفتن قابل توجه تقاضا از عوامل این افزایش قیمت های چشمگیر بوده اند.» دیگران به غیبت عرضه کنندگان کره ای در این بازار که نگرانی ها در مورد عرضه محصولات را تشدید کرده به عنوان دلایل این مسئله اشاره کرده اند.

در این میان قیمت ها در بازار چین که در حال حاضر از جنبه سود عایدی محصولات در تعادل با بازار ترکیه می باشد، روندی ثابت و رو به افزایش را داشته است. با این وجود با توجه به شروع مواضع محتاطانۀ خریداران ممکن است در ماه آتی سرعت این حرکت افزایشی قیمت ها کند شود. یک تاجر در ترکیه نیز اظهار کرده است: «سال گذشته قیمت های پلی اتیلن در اواسط ماه می به اوج خود رسیدند. بنابراین ما نمی خواهیم امسال بعد از آن زمان محموله هایمان را به فروش برسانیم.»

قیمت های مرجع خاورمیانه پلی اتیلن سبک: ۱۲۰۰ تا ۱۲۳۰ دلار در هر تن (افزایش ۱۰ دلاری در بازه بالایی) پلی اتیلن سبک خطی: ۱۱۸۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن (بدون افزایش در دو بازه) پلی اتیلن سنگین: ۱۱۹۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن (افزایش ۲۰ دلاری در بازه پایینی) ایران پلی اتیلن سبک: ۱۲۰۰ تا ۱۲۱۰ دلار در هر تن (بدون افزایش در دو بازه) پلی اتیلن سبک خطی: ۱۱۵۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن (بدون افزایش در دو بازه) پلی اتیلن سنگین: ۱۱۵۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن (بدون افزایش در دو بازه)

ارسال نظر