کد خبر : 33944

تزریق خوشبینی به بازار پتروشیمی

تزریق خوشبینی به بازار پتروشیمی

پتروتحلیل- در آخرین روز عرضه پتروشیمی ها، مارون توانست ۳ هزار و ۷۴ تن پلی پروپیلن نساجی و شیمیایی به خریداران خود بفروشد.

به گزارش «پتروتحلیل»، جذابیت خرید پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی مارون در حالی افزایش یافت که سررسید تسویه آنها ۸ فروردین ماه بود. به این ترتیب علاوه بر افزایش قیمت جهانی پروپیلن و پلی اتیلن در بازارهای جهانی، کمبود این کالاها در بازار داخل و شرایط مناسب تسویه و بارگیری این محموله ها سبب شد تا حجم تقاضا برای این پلی پروپیلن های مارون افزایش یابد.

به این ترتیب برای عرضه پلی پروپیلن نساجی C30S با بسته بندی جامبو و به صورت سلف ۸ هزار و ۸۰۰ تن تقاضا بر تابلوی بورس ثبت شد، همچنین سقف قیمت یعنی ۳ هزار و ۱۷۳ تومان برای خرید این کالا به ثبت رسید. قیمت پایه آن ۲ هزار و ۸۸۴ تومان بود.

همچنین پلی پروپیلن نساجی C30S مارون با بسته بندی پالت نیز که به میزان ۲ هزار و ۲۴ تن عرضه شده بود، ۱۱ هزار و ۳۵۰ تن تقاضا ثبت و این کالا نیز با سقف قیمت معامله شد.

در همین حال پلی پروپیلن نساجی C30G مارون نیز که با حجم ۱۷۶ تن عرضه شده بود، یک هزار و ۵۱۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۸۸۴ تومان و سقف خرید آن هم ۳ هزار و ۱۷۳ تومان رقم خورد.

به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی، کمبود پلی پروپیلن ها در بازار آزاد در هفته آخر سال ۹۴ سبب افزایش قیمت این کالاها شده است، از سوی دیگر موجودی Z30S در بازار بسیار اندک است. در همین حال روز گذشته سررسید تسویه پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی مارون ۸ فروردین ذکر شد و بارگیری آنها نیز ۱۴ فروردین ماه انجام خواهد شد، از این رو با توجه به اینکه خریداران تا ۸ فروردین برای تسویه محصولات خریداری شده زمان دارند، خرید این کالا از جذابیت زیادی برای معامله گران برخوردار بود.

اکثر کارشناسان بازار احتمال می دهند که در نیمه دوم فروردین و نیمه اول اردیبهشت بازار پتروشیمی روند مثبتی طی کند.از سوی دیگر امیدواری به رشد قیمت های جهانی محصولات پلیمری به دلیل تقویت بهای جهانی نفت خام جدی شده هر چند از سیگنال های معتبری نیز برخوردار است. از سوی دیگر امیدواری ها به بهبود حجم تولید در صنایع پایین دستی در سال آینده در کنار کاهش نرخ سود بانکی مواردی است که جمعا خوش بینی ها را به بازار پلیمرها تزریق کرده است. در نهایت به صراحت باید به این نکته اشاره کرد که خوش بینی ها به دورنمای بازار بیش از واقعیت است یعنی ممکن است چندان هم امیدواری های موجود در دورنمای بازار محقق نشود.

ارسال نظر