کد خبر : 33790

کف قیمتی در بازار نفت

کف قیمتی در بازار نفت

پتروتحلیل- بازار نفت برخلاف افزایش قیمت ۵/۵ در صدی در روز قبل که یکی از مهمترین عوامل آن خبر برگزاری اجلاس تولید کنندگان نفت در روز جمعه آتی بود ، در روز سه شنبه هشتم مارس بدلیل اعلام اخبار و گزارشاتی در جهت مخالف روز قبل قیمت نفت در بازار مجددا مسیر نزولی در پیش گرفت، به طوری که قیمت هربشکه نفت خام برنت تحویلی در ماه مه در بازار ICE لندن از ۴۰/۸۴ دلار با کاهش۱/۱۹ دلاری(۲/۹۱ در صد) به ۳۹/۶۵ دلاررسید و هربشکه نفت خام WTI آمریکا برای تحویل در ماه آوریل نیز با کاهش قیمت ۱/۴۰ دلاری(۳/۶۹ در صد) از بشکه ای معادل ۳۷/۹۰ دلار در رقم ۳۶/۵۰ دلار به تثبیت رسید.

همانطور که ملاحظه می شود بازار نفت در دوطرف اقیانوس اطلس کاهش قیمت را تجربه نمودند اگرچه مقدار کاهش در بازار غرب حوزه آتلانتیک بیشتر از بازار شمال غرب اروپا در شرق منطقه بود. البته باید اشاره نمود که هنوز هم مانند روز های اخیر یکی از پارامترهای مهمی که بازار را تحت تاثیر شدید خود قرار می دهد امکان اتحاد میان تولید کنندگان نفت برای حفظ سطح تولید معادل با تولید ماه ژانویه و با هدف خروج بشکه های مازاد در بازار می باشد.

از طرفی گروهی از تحلیل گران در بازار نیز این همبستگی را بدلیل شرایط خاص هر یک از تولیدکننده گان مهم نفت در بازار بسیار شکننده می دانند اگرچه به تاثیر مهم توافق احتمالی نیز بسیار واقف می باشند. اما در این روز کویت نیز که روزانه سه میلیون بشکه نفت تولید دارد ضمن اعلام آمادگی برای هر گونه همکاری در راستای تثبیت بازار ، اقدام خود را منوط به حضور تمامی تولید کنندگان نفت در درون و بیرون اوپک و از جمله ایران در توافق فوق می داند و همین خبر دوباره مانند آب سردی بود که بر حرکت انجام شده برای ایجاد شرایط بهتر در بازار نفت ریخته شد.

البته با اظهار نظر کویت بسیاری از معامله گران نیز اقدام به عرضه محمولات خود به بازار نمودند که شدت روند نزولی قیمت را از اقدام خود در این روز بی نصیب نگذاشتند. علاوه بر آن در بازار آمریکا اخبار ی از جمله پیش بینی افزایش ۳/۶ میلیون بشکه ای سطح ذخیره سازی های نفتی آن کشور در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل آن نیز بر روند بازار اثر گذاشت بطوریکه در صورت وجود چنین شرایطی ، میزان ذخیره سازی های آن کشور را در بالاترین مقدار در چهار هفته اخیر نشان می دهد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز در گزارش اخیر خود میزان پیش بینی کاهش تولید نفت آمریکا در سال جاری را از ۷۴۰۰۰۰ بشکه در روز به ۷۶۰۰۰۰ بشکه در روز اصلاح نمود و در همین حال اشاره نمود که کاهش تقاضای نفت این کشور بجای ۱۱۰۰۰۰ بشکه در روز به میزان ۸۰۰۰۰ بشکه در روز خواهد بود که در آن صورت میزان کاهش تقاضا بیش از کاهش عرضه نفت در آن کشور در سال جاری خواهد بود. در بازار اروپا نیز گزارشاتی مبنی بر حداکثر بودن میزان بارگیری های نفت خام های صادراتی در شمال غرب اروپا در ماه آوریل انتشار یافته و نشان می دهند که مقدار آن بیش از مقادیری است که در چهار سال گذشته بوده ، بطوریکه برای هشت ماه متوالی است که حجم آن بیش از ۲/۰ میلیون بشکه درروز می باشد که خود قیمت ها را دراین بازار در روند نزولی آن تشدید می کند. با این همه هنوز امید واری هایی در خصوص تقویت بازار نفت دیده می شود و یکی از این امید واریها اظهار نظر درباره امکان وجود کف قیمتی برای نفت بنا به دلایلی از جمله تغییر دیدگاه بازارهای بورس در رابطه با بهبود معاملات نفت در این بازارها از اکتبر گذشته بوده و تقریبا علاقمندان بیشتری وارد معاملات آن شده اند و دوم اینکه طی شرایط حاضر ما از نظر تاریخی در یک دوره کوتاه مدت سه روزه یک کاهش قیمت ۱۵ در صدی را با عایدی اضافی ۲۰ در صدی تجربه نمودیم که خود بسیار امیدوار کننده بوده و همین امر امکان وجود کف قیمتی را براینفت در بازار تقویت می کند.

روند قیمت

oil-8marrch

ارسال نظر