کد خبر : 33769

گذر نفت از مرز ۴۰ دلار

گذر نفت از مرز ۴۰ دلار

پتروتحلیل- بهای نفت خام در روز دوشنبه بیش از ۵ درصد افزایش یافت به طوری که برنت برای اولین بار در سال جاری از مرز ۴۰ دلار در هر بشکه عبور کرد.

خوش بینی نسبت به احتمال کاهش تولید نفت خام از سوی تولیدکنندگان بزرگ نفت اعم از کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، افزایش واردات نفت چین، افزایش کمتر از انتظار موجودی کوشینگ و همچنین کاهش ارزش دلار منجر به بالا رفتن قیمت نفت شد به طوریکه بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مه طی معاملات روز هفتم مارس ۲/۱۲ دلار (۵/۵ درصد) فزونی یافته و به هر بشکه ۴۰/۸۴ دلار بالغ گردید. قیمت نفت خام WTI نیز در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه آوریل با ۱/۹۸ دلار (۵/۵ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۳۷/۹۰ دلار به تثبیت رسید.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-7march

وزیر خارجه اکوادور اظهار داشت که کشورهای آمریکای لاتین در روز جمعه نشستی خواهند داشت تا درباره قیمت نفت مذاکره نمایند. وی افزود مقامات کشورهای اکوادور، ونزوئلا، کلمبیا و مکزیک در کیتو- پایتخت اکوادور گرد هم می آیند تا به اجماع در خصوص بازار نفت به ویژه قیمت آن دست یابند. همچنین وزیر انرژی روسیه نیز گفته بود که عرضه کنندگان بزرگ نفت اول آوریل ملاقات خواهند داشت، در حالیکه پیشتر ۲۰ مارس تاریخ نشست مجدد وزیران کشورهای عربستان، روسیه، قطر و ونزوئلا در دوحه و یا وین اعلام شده بود.

در این راستا، سهیل المزروعی- وزیر انرژی امارات اظهار داشت که من هنوز دعوتنامه‌ای دریافت نکرده‌ام، اگر برای من دعوتنامه بفرستند و منطقی باشد، به طور یقین امارات متحده عربی و همه کشورها در این نشست حضور به هم خواهند رساند. البته نکته مثبت دیگری که المزروعی به آن اشاره نمود، امیدواری وی نسبت به اصلاح قیمت و ادامه روند صعودی آن بوده است. وی اعلام کرد؛ با توجه به اینکه دارایی بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت خارج از اوپک با قیمت‌های کنونی در حال کاهش است، بازارها آماده تعادل مجدد هستند.

المزروعی افزود: تولید رو به کاهش در میادین نفتی که نیاز به قیمت‌های بالاتر برای سربه‌سر شدن دارد، خبر خوبی برای ثبات بیشتر در بازار محسوب می گردد. من هنوز خوش‌بین هستم که در انتهای سال یا قبل از پایان سال ما شاهد اصلاح قیمت‌ها باشیم، لذا باید صبور باشیم. این اتفاق در چند هفته یا چند ماه نخواهد افتاد. اصلاح قیمتی روندی ممتد و نیازمند زمان می باشد. کارشناسان معتقدند که اوپک نیز به دنبال تعادل جدید قیمتی در حدود ۵۰ دلار می باشد. با اینکه اوپک قیمت رسمی هدف ندارد اما شنیده می شود که سعی دارند که لنگر قیمتی برای نفت ایجاد کنند.

البته خوش بینی نسبت به رشد تقاضای فلزات در چین نیز در بورس کالا بی تأثیر نبوده است. اما همانطور که گفته شد، واردات نفت خام چین در ماه فوریه نسبت به ماه قبل با ۱۹ درصد افزایش به ۳۱/۸ میلیون تن (۸/۰۴ میلیون بشکه در روز) بالغ شده و همزمان صادرات فرآورده کاهش یافته و به ۲/۹۹ میلیون تن رسیده است. این خبر به بهبود قیمت نفت کمک کرده و علاوه بر آن، کارشناسان معتقدند که کاهش ارزش نرخ برابری دلار آمریکا نیز در تقویت قیمت نفت خام تأثیر داشته است. تحلیل گران بخشی از بالا رفتن قیمت نفت را ناشی از نتایج نمودارهای تکنیکال بوده که تمایل خرید معامله گران را بیشتر کرده و قیمت در سطح مقاومتی آن نوسان داشته است.

با اینحال کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت صورت گرفته ناشی از بهبود فضای روانی بازار بوده و تأکید می ورزند که این امر یک پدیده موقتی، کوتاه مدت و بی دوام است چرا که تولید نفت ایران بالاتر رفته و تولید نفت آمریکا نیز به صورت ارتجاعی بیشتر خواهد شد. عوامل بینادین ضعیف بوده و تنها تغییر گرایش طی دو هفته اخیر مشاهده می شود. بنابراین ریسک بزرگی در برگزاری نشست مجدد تولیدکنندگان بزرگ نفت وجود دارد که نتیجه آن ناامیدی دست اندرکاران بازار بوده و مانند این می باشد که هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است. گزارش برخی منابع اقتصادی از جمله داده های (The Agency Fitch) حاکی از آن ست که میانگین بهای نفت خام در سال جاری میلادی احتمالا در حد ۳۵ دلار باقی خواهد ماند.

ارسال نظر