کد خبر : 33644

نفت به تعادل می رسد؟

نفت به تعادل می رسد؟

پتروتحلیل- عربستان از سال ۲۰۱۴ با ادعای مقابله با نفت شیل آمریکا، از کاهش صادرات نفت خودداری کرده اما حتی اگر این کشور یا دیگر تولید کنندگان عرضه را کاهش دهند یک میلیارد بشکه نفت ذخیره شده در انبارهای جهان تا ماه ها از متعادل شدن قیمت نفت جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ فارسی، حتی اگر عربستان در مقابله با تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا پیروز شود و بتواند این شرکت‌ها را تا حدودی از میدان به در کند با بحران جدیدی روبرو خواهد شد؛ این بحران نه روسیه است، نه ایران و نه عراق. حتی اگر مازاد عرضه کنونی توسط تولیدکنندگان نفت در بازار جهانی به پایان برسد حدود یک میلیارد بشکه نفت ذخیره شده از سال ۲۰۱۴ تاکنون در انبارهای نفتی کشورهای جهان به تاثیر خود بر قیمت نفت ادامه خواهد داد.

بنا به پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی تاثیر این انبارها تا سال ۲۰۱۷ در بازار جهانی محسوس خواهد بود و سالها طول خواهد کشید تا اشباع شدن بازار از بین برود. به گفته مایک ویتنر مدیر بخش بازارهای نفتی موسسه سوسیت جنرال در نیویورک حتی اگر عرضه و تقاضا در بازار نفت به حالت تعادل برسد بازار نفت به این مسئله واکنش قابل توجهی نشان نخواهد داد تا سطح ذخایر انبارهای نفت موجود کاهش یابد و حرکت از ذخیره‌سازی کنونی به تعادل عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت کافی نخواهد بود.

در حال حاضر کاهش تدریجی تولید نفت آمریکا نشان می‌دهد که عرضه در بازار جهانی رشد خود را متوقف خواهد کرد اما نکته‌ای که پس از این مسئله بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد روند تدریجی و آرام کم شدن ذخایر نفتی انبار شده است.

مؤسسه گلدمن ساکس در این زمینه به اتفاق مشابهی در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۹۹ اشاره می‌کند که در این دو سال به دلیل بحران‌های مالی در آسیا تقاضای نفت در بازار جهانی کاهش یافت و کشورها به ذخیره‌سازی نفت در انبارهای خود روی آوردند. در این دو سال علیرغم اینکه اوپک در ماه ژوئن سال ۱۹۹۸ اعلام کرد که تولید نفت خود را کاهش داده است قیمت نفت همچنان به روند نزولی خود ادامه داد و در ماه دسامبر همان سال به زیر ۱۰ دلار در هر بشکه رسید. این روند تا اوایل سال ۱۹۹۹ که سطح ذخایر نفت انبارشده در کشورهای توسعه یافته جهان کاهش یافت ادامه پیدا کرد.

بنا به آمارهای ارائه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی از اواخر سال ۲۰۱۴ تا پایان سال ۲۰۱۶ حجم ذخایر نفت انبار شده در کشورهای جهان به حدود ۱٫۱ میلیارد بشکه رسید و ۳۷ میلیون بشکه نیز در سال ۲۰۱۷ به این ذخایر اضافه خواهد شد.

با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته از سوی این آژانس تاثیر این انبارهای استراتژیک نفت ذخیره شده تا حدود سال ۲۰۲۱ در بازار جهانی ادامه خواهد یافت. بنا به گفته هری کلینگوریان مدیر بخش کالاهای اساسی موسسه BNP پاریباس در لندن طی ۲ سال گذشته حجم نفت انبار شده در کشورهای جهان به شدت افزایش یافته است و زمان زیادی طول خواهد کشید که این مازاد نفت موجود از چرخه نفت جهانی خارج شود.

ارسال نظر