کد خبر : 33612

دومین روز افزایش قیمت نفت

دومین روز افزایش قیمت نفت

پتروتحلیل- در روز سه شنبه بازار نفت برای دومین روز پیاپی افزایش قیمت را تجربه کرد. در حالیکه هنوز اخبار مربوط به بانک مرکزی چین مبنی بر کاهش ۰/۵ در صدی از حجم ذخایر پولی آن بازار های جهانی کالا و خدمات از جمله نفت را تحت تاثیر خود قرار می داد ، خبر مربوط کاهش تولید اوپک و همچنین دیدار رئیس جمهوری روسیه با شرکتهای مهم تولید کننده نفت آن کشور و پشتیبانی از آنها برای همکاری با کشور های مهم تولیدکننده نفت در جهان بویژه اعضائ اوپک بازار های جهانی نفت را بیشتر مورد حمایت قرار داد.

شایان ذکر است که مجموعه کشور هایی که به تصمیم فوق پیوستند در مجموع ۷۳ درصد کل تولید نفت در جهان را بر عهده دارند. البته وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرده بود که اجرای سیاست فوق بدون حضور ایران در این مجموع نیز تاثیر خود را بر بازار نفت خواهد گذاشت. وی همچنین دامنه قیمتی ۶۰-۵۰ دلار را برای هر بشکه نفت د بازار منطقی دانست و اشاره نمود که با افزایش قیمت به بیش از آن دوباره بازار رابا مازاد عرضه روبرو خواهد ساخت.اما اخباری نیز مبنی بر پیوستن کشورهای اکوادر ،کلمبیا و مکزیک به جمع فوق بگوش می رسد که در جلسه ای که در اواسط مارس برگزار می شود ، نتایج مهمتری می توان از آن استخراج نمود. البته عربستان در این رابطه اعلام نمود که کاهش تولید توسط اعضائ اوپک بر مبنای جدول نخواهد بود چراکه تولید کنندگان به یکدیگر اعتماد ندارند؟ ازطرفی ، اخبار مربوط به کاهش قیمت نفت در ۱۹ ماه اخیر و ادامه روند نزولی آن موجب گردید تا برخی تولید کنندگان نفت در اکلاهما و تگزاس در آمریکا نیز برای سال ۲۰۱۶ کاهش تولید حدود ۱۰ در صدی را برای خود برنامه ریزی نمایند تا بلکه بتوانند زیان کمتری در روند فعالیتهای خود تحمل کنند.

البته، موسسه Moor پیش بینی می کند که با کاهش تعداد دکلهای حفاری در آمریکا از ۱۴۲۱ واحد در اوایل ژانویه ۲۰۱۵ به کمترین تعداد در شش سال اخیر( ۴۰۰ دستگاه)، رسیدن قیمت نفت به ۷۰ درلار در هر بشکه دور از انتظار نخواهد بود. بهر ترتیب از اخبار روز سه شنبه در بازار آمریکا این طور بر می آید که اقتصاد کشور همچنان امیدوارانه به پیش میرود .هزینه ساخت و ساز حدود ۱/۵ درصد افزایش یافته و به حداکثر مقدار خود از سال ۲۰۰۷ رسیده ، شاخص PMI نیز در ماه فوریه از ۵۱/۰ به ۵۱/۳ رسید هرچند که در مقایسه با رقم ۵۲/۴ ماه ژانویه کمتر می باشد.بعلاوه، فروش خودرو در این ماه با ۷/۰ در صد رشد روبرو بود که این امر خود بر تقاضای نفت خام و مشتقات آن تاثیر مثبت بر جای خواهد گذاشت.و بالاخره اینکه وضعیت اشتغال نیز همچنان به رشد مثبت خود ادامه می دهد و موجبات بهبود سطح درآمد آمریکائیها و در نتیجه تقاضای کلی آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

روند قیمت نفت در بازار آمریکا

oil-1march

بهر ترتیب تاثیر همه این عوامل باعث گردید تا حتی اثرات اخبار مربوط به افزایش سطح ذخایر تجاری نفت در آمریکا نیز تا حدودی خنثی شود بطوریکه قیمت هر بشکه نفت WTI در بازار نایمکس آمریکا برای بارگیری در ماه آوریل از ۳۳/۷۵ دلار با ۰/۶۵ دلار (۱/۹۳ در صد) افزایش به ۳۴/۴۰ دلار و قیمت هر بشکه نفت خام برنت در بازارICE لندن برای بارگیری در ماه مه از رقم ۳۶/۵۷ دلار با ۰/۲۴ دلار(۰/۷ در صد) افزایش به ۳۶/۸۱ دلار به تثبیت رسید. البته افزایش قیمت در بازار آمریکا در مقایسه با اروپا بیشتر بود اگرچه در این منطقه نیز بازار سهام با تقویت قیمت نفت افزایش ۱% در صدی را شاهد بود و شاخص DAX در آلمان نیز رشدی معادل ۲/۳ در صد را در روز گذشته تجربه نمود.

ارسال نظر