کد خبر : 33551

رکورد شکنی پتروشیمی «شازند» در غیبت «جم»

رکورد شکنی پتروشیمی «شازند» در غیبت «جم»

پتروتحلیل- امروز در غیاب CRP100 پتروشیمی جم که احتمالا تا اردیبهشت ماه ادامه دار خواهد شد، «ایکس تری» پتروشیمی شازند رکورد ثبت تقاضا را شکست.

به گزارش «پتروتحلیل»، عرضه ۲ هزار و ۵۰۰ تنی «ایکس تری» امروز ۱۷۰ هزار تن تقاضا داشت و به این ترتیب با سقف قیمت یعنی نرخ ۳ هزار و ۸۹۷ تومان خریداری شد. قیمت پایه این کالا ۳هزار و ۵۴۳ تومان بود. در بازار آزاد هم قیمت «ایکس تری» امیرکبیر به ۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

به گفته آگاهان بازار پتروشیمی جم تا اردیبهشت ماه به دلیل نداشتن کاتالیست قادر به تولید p100 نخواهد بود، به گفته این گروه پتروشیمی جم تصمیم گرفته است که از بازل، کاتالیست تهیه کند، اما گویا هنوز بازل اجازه فروش کاتالیست به شرکت های پتروشیمی ایرانی را ندارد. البته پتروشیمی جم، خط تولیدپلی اتیلن سنگین فیلم EX5 خود را نیز به پلی اتیلن سنگین بادی BL3 تغییر داده است.

با اتفاقاتی که امروز برای «ایکس تری» افتاد، معامله گران در انتظار ثبت سفارش های بالا، فردا برای «ایکس تری» امیرکبیر هستند. از این رو به نظر می رسد به زودی برای خرید این کالا محدودیت خرید ماهانه در بورس کالا اعمال شود. به گفته معامله گران تقاضای ۱۷۰ هزارتنی برای خرید «ایکس تری» دومین رکورد خرید محصولات پلیمری پس از پی وی سی و به میزان ۲۲۰ هزارتن بوده است.

به اعتقاد میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن ، برای ثبت تناژ های سنگین نیاز به پول بالایی است و شرکت هایی که از اول سال در بورس فعال نبوده اند، تناژ بیشتری را در سیستم ثبت خواهند کرد، این درحالی است که خریدارانی که در طول سال در بورس فعالیت و خرید داشته اند، به جای یاری رسانی به آن هادر حقشان اجحاف می شود.

وی ادامه داد: ضمنا وجوه بالا جهت ثبت سفارش برای تولیدکنندگان واقعی میسر نیست و در این شرایط باید از دلالان کمک بگیرند. همچنین تجربه ثابت کرده است متاسفانه در این شرایط کارگزارانی نیز وجود دارند که دست به ریسک های بالایی می زنند و ممکن است با ریسک نکول ۱۰ درصد مواجه شوند، از این رو پیشنهاد می شود مقدار سفارش در مورد این کالا به ماهانه تغییر کند، زیرا تفاوت چندانی برای کارگزاران وجود ندارد و تقریبا به یک نسبت تقاضای کارگزاران و تقاضای کل تغییر خواهد کرد.

به گفته باقری؛فردا در مورد پتروشیمی امیر کبیر تاثیر اعمال محدودیت بر روی تناژ اولیه عرضه ( و نه تبدیل تقاضای سالانه به ماهانه ) را خواهیم دید.

آریاساسول؛ دومین پلی اتیلن ساز برتر امروز

با این حال امروز پلی اتیلن سازها و پلی پروپیلن سازها با حجم بیشتری از خرید نسبت به دو هفته گذشته روبه رو شدند، افزایش اندک قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، یکی از دلایلی است که بازیگران این بازار را قانع کرده که قیمت های پایه در اعلام بعدی شرکت صنایع پتروشیمی در ۱۷ اسفند با افزایش روبه رو خواهد شد.

به این ترتیب امروز پتروشیمی شازند علاوه بر فروش ۲ هزار و ۵۰۰ تن «ایکس تری» با رقابت ۱۰ درصدی، توانست پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۶۲۰ خود را با حجم ۱۰۰ تن و پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ را نیز با حجم ۸۶۰ تن و با قیمت پایه ۳۱۹۸ تومان برای گرید ۵۶۲۰ و ۳۵۶۷ برای گرید ۲۰۹ به فروش برساند. در کل پتروشیمی شازند امروز توانست ۳۴۶۰ تن پلی اتیلن به مشتریان خود بفروشد.

البته امروز پتروشیمی آریاساسول، حجم معامله خوبی نسبت به هفته گذشته داشت، به طوری که ۲۵۳۰ تن پلی اتیلن سبک و سنگین فیلم این مجتمع با رقابت از سوی معامله گران خریداری شد، به این ترتیب آریاساسول، رتبه دوم بیشترین حجم معاملات را امروز در میان پلی اتیلن سازها داشت. گرید ۰۱۹۰ آریاساسول با نرخ پایه ۳۵۷۸ تومان عرضه و با بیشترین قیمت یعنی ۳۷۳۷ تومان خریداری شد. همچنین گرید ۵۱۱۰ این مجتمع هم با نرخ پایه ۳۴۵۰ تومان عرضه و با بیشترین قیمت ۳۶۰۵ تومان مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال پتروشیمی ایلام نیز امروز توانست ۶۶۰ تن پلی اتیلن سنگین فیلم و تزریقی به ترتیب با قیمت پایه ۳۴۶۰ و ۳۱۹۸ تومان بفروشد و در رتبه سوم بیشترین حجم معاملات پلی اتیلن سازها در امروز قرار گیرد. همچنین پتروشیمی بندرامام هم ۵۵۰ تن پلی اتیلن سنگین با قیمت پایه ۳۴۰۰ تومان فروخت. البته پتروشیمی مارون هم ۶۶ تن پلی اتیلن سنگین فیلم EX5 خود را با قیمت پایه ۳۴۶۰ تومان به فروش رساند. در رتبه آخر هم امروز پلیمر کرمانشاه با فروش ۴۸ تن پلی اتیلن سنگین بادی BL3 قرار داشت.

به این ترتیب به احتمال قوی معاملات محصولات پلیمری فردا نیز حجم خوبی در بورس کالا رقم بزند. قرار گرفتن در آخرین ماه سال و همچنین افزایش قیمت جهانی محصولات پلیمری از سوی دیگر ثبات در بازار ارز سبب شده تا معامله گران به خریدهای بیشتر از بورس راغب باشند. البته امروز در بازار آزاد قیمت محصولات پلیمری که در هفته جاری روندی صعودی یافته بود، تعدیل شد.

ارسال نظر