کد خبر : 33508

احتمال موافقت با فریز نفتی

احتمال موافقت با فریز نفتی

پتروتحلیل- بهای نفت خام طی معاملات روز جمعه در پی انتظارات شکل گرفته سرمایه گذاران مبنی بر اینکه مازاد عرضه در آینده نزدیک تداوم یافته و به زودی منجر به کاهش تولید نفت نخواهد شد و همچنین رفتار معامله گران در راستای برداشت سود با کاهش روبرو شد هر چند که قیمت در هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن افزایش داشت. قیمت نفت در آخرین روز معاملات هفته قبل، با نوسانات زیادی مواجه بود به طوری که ابتدا افزایش نشان داد زیرا خبری منتشر شد مبنی بر اینکه خط لوله انتقال نفت در عراق و نیجریه با نشتی مواجه شده و لذا عملیات حمل مواد نفتی برای دو هفته مختل خواهد شد و لذا روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام نمی تواند وارد بازارهای جهانی گردد. هر چند که کارشناسان بر این باورند این میزان نفت خارج شده از بازار با افزایش تولید و صادرات نفت ایران خنثی خواهد شد. پس از آن نیز مؤسسه خدمات نفتی Baker Hughes اعلام کرد که در هفته منتهی به ۲۶ فوریه تعداد ۱۳ دکل حفاری نفتی دیگر غیرفعال شده و مجموع آنها به ۴۰۰ واحد رسیده است. با اینحال این خبر نتوانست تأثیر خود را در جهت افزایش قیمت بر جای بگذارد چرا که همانطور که پیشتر اشاره شد، معامله گران به دلیل افزایش قیمت صورت گرفته در روزهای قبل تمایل به برداشت سود خود داشتند که این رفتار آنان منجر به کاهش بهای نفت شد. طی روزهای قبل، امید به کاهش نفت از سوی تولیدکنندگان بزرگ و همچنین بالا رفتن تقاضای بنزین در آمریکا که ناشی از پایین آمدن قیمت خرده فروشی این فرآورده نفتی بود، سبب شد تا بر قیمت نفت افزوده گردد.

اما پس از آن این امیدواریها کمرنگ شد به طوریکه روسیه اعلام کرد، طرح فریز تولید نفت که این کشور به همراه عربستان پیشنهاد آن را مطرح کرده، باید حداقل ۱۲ ماه دوام داشته باشد تا بتواند موجب تقویت قیمت ها شود. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: برای کاهش مازاد عرضه جهانی نفت ما حداقل به یک سال زمان نیاز داریم.

وی افزود، تولید کنندگان مهم نفت ممکن است در اواسط ماه مارس با طرح فریز نفتی موافقت کنند و ممکن است در ماه ژوئن به ارزیابی مؤثر بودن و یا نبودن این مکانیسم بپردازند. روسیه عربستان، ونزوئلا و قطر در تلاش برای کاستن از مازاد عرضه ای که موجب کاهش قیمت نفت به کمترین رقم دوازده سال گذشته شده، هفته گذشته به توافقی مقدماتی برای توقف تولید خود در سطح ماه ژانویه دست یافتند، به شرطی که دیگر کشورهای تولید کننده هم با آنها همراهی کنند. نواک افزود، نیازهای ایران باید به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا وزیر نفت این کشور گفته پیشنهاد مطروحه در نشست دوحه خنده دار است. ما می شنویم که آنها نه آماده کاهش تولید نفت خود هستند و نه با فریز آن موافق هستند، لذا بایستی در این مورد باید یک ارزیابی مجزا صورت گیرد.

نواک افزود؛ گفت وگوها با ایران ادامه دارد و ممکن است نشستی با بیژن زنگنه در ماه آینده برگزار شود. روسیه و عربستان که مجموعا بیش از ۲۰ درصد نفت جهان را تامین می کنند در روزهای گذشته شایعات مطرح شده مبنی بر احتمال کاهش تولید را رد کرده اند. نواک گفت، کاهش تولید می تواند مؤثرتر باشد، اما کار دشواری است.

وی افزود، حتی با تعهد هفته گذشته مبنی بر فریز تولید عدم توازن در بازار نفت ممکن است تا پایان امسال یا اوایل ۲۰۱۷ اصلاح شود. شکست کشورهای تولید‌کننده نفت در توافق برای عدم افزایش عرضه نفت به بازار جهانی نه تنها قیمت آن را پایین نگه می‌دارد، بلکه این احتمال وجود دارد که قیمت نفت از این هم پایین‌تر برود. وزیر نفت ونزوئلا نیز اظهار داشت که به همراه وزیران نفت روسیه، قطر و عربستان در اواسط ماه مارس گرد هم می آیند تا بار دیگر برای ایجاد ثبات در بازار به بحث و گفتگو بنشینند. لازم به ذکر است که تولید نفت اوپک در ماه ژانویه ۳۲/۳۴ میلیون بشکه در روز بوده و روسیه نیز در این ماه روزانه ۱۰/۸۸ میلیون بشکه تولید داشته است. چهار کشوری که این توافق اولیه را داشتند، آن را قدم اول توصیف کردند که کاهش تولید در پی آن خواهد بود. بدین ترتیب شرایط مذکور موجب شد تا قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه آوریل طی دادوستد روز ۲۶ فوریه ۲۹ سنت (۰/۹ درصد) تقلیل یافته و به هر بشکه ۳۲/۷۸ دلار برسد. همچنین بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل ۱۹ سنت (۰/۵ درصد) کاهش یافته و در سطح بشکه ای ۳۵/۱۰ دلار به تثبیت رسید. WTI و برنت در هفته گذشته به ترتیب ۳/۲ و ۶/۳ درصد افزایش قیمت را تجربه نمودند.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-26feb

ارسال نظر