کد خبر : 33424

بازگشت به عقب بازار پلی استایرن

بازگشت به عقب بازار پلی استایرن

پتروتحلیل- پلی استایرن های پتروشیمی تبریز امروز در حالی بیشترین رقابت بازار پلیمرها را از آن خود کردند که بیشترین افت قیمت های پایه در هفته جاری متعلق به آنها بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، امروز پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ با ۱۱٫۵ درصد رقابت و پلی استایران مقاوم با ۲۵ درصد رقابت از سوی معامله گران خریداری شد. پلی اتیلن سنگین دورانی ۳۸۴۰ تبریز هم امروز از کالاهای پرتقاضای بازار بود.

این در حالی است که هفته گذشته پلی استایرن های معمولی و مقاوم در بورس کالا عرضه نشدند، کاهش تناژ عرضه آنها از دلایل عدم عرضه این کالاها عنوان شد.

گر چه از دستکاری بازار پلی استایرن ها حدودا ۴ ، ۵ ماه گذشته است، اما همچنان بازار این کالاها درگیر بازارسازی معامله گران است.

میثم باقری کوپایی ، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: در هفته های گذشته حجم خرید استایرن منومر توسط پلی استایرن سازها بالا بود و بهانه هایکمبود خوراک از سوی پتروشیمی تبریز دیگر قابل قبول نیست.

البته امروز جاخالی محب پلیمر و طاهاسازان در عرضه های بورس کالا دیده می شد، گر چه در هفته های اخیر پلی استایرن های این تولیدکننده ها خریداری نداشت، اما بازار نیز طی دو هفته گذشته با رکود بیشتری دست و پنجه نرم می کرد و از این رو امروز که میزان رقابت برای پلی استایرن های تبریز افزایش یافت، جای خالی پلی استایرن سازها مشهود بود.

البته اظهارنظرهای بسیاری از سوی بازیگران این بازار مطرح می شود، برخی از آگاهان بازار به بازارسازی های مرتب و نگران کننده خریداران اشاره می کنند و معتقدند؛ با توجه به انحصاری بودن بازار فروش این کالاها، تولیدکنندگان واقعی پلی استایرن ها در ماههای اخیر همواره درگیر تنش های قیمتی بوده اند و در حال حاضر هم با نوسان های بالایی در بازار روبه رو هستند.

به گفته باقری، حجم مصرف پلی استایرن ها در کشور بالاست، از سوی دیگر در ماههای اخیر نوسانات عرضه از سوی پتروشیمی تبریز سبب شد تا بازار این کالاها دچار تشنج شود.

البته گفته می شود فردا عرضه استایرن منومر پارس به میزان ۵۰۰ تن با درخواست های کارگزاران و خریداران افزایش یافته و به ۲ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است تا به این ترتیب بهانه ای برای پلی استایرن سازها در خصوص عرضه محصولاتشان باقی نماند.

با این حال امروز عرضه ۶۰۰ تنی پلی استایرن معولی ۱۵۴۰ تن تقاضا داشت و با میانگین قیمت ۴ هزار و ۵۶ تومان خریداری شد، بیشترین قیمت ثبت شده بر تابلوی بورس برای خرید این کالا ۴ هزار و ۱۲۸ تومان بود.

همچنین پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ هم که به میزان ۴۰۰ تن عرضه شده بود، ۲ هزار و ۱۸۰ تن تقاضا داشت و با میانگین قیمت ۴ هزار و ۶۹۴ تومان و بیشترین قیمت ۴ هزار و ۸۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت.

البته امروز عرضه پلی استایرن انبساطی ۳۰۰ پتروشیمی تبریز با حجم ۸۰ تن و با قیمت پایه ۳ هزار و ۶۳۹ تومان معامله شد و عرضه پلی استایرن انبساطی ۴۰۰ بانیار پلیمر هم بدون خریدار ماند.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم درباره معاملات پلی استایرن ها به خبرنگار پتروتحلیل گفت: پتروشیمی تبریز هفته گذشته غیبت داشت و این هفته نیز حجم های پایینی عرضه کرد، از سوی دیگر قیمت پلی استایرن های مقاوم و معمولی در هفته جاری با ۹ درصد ریزش قیمت پایه روبه رو شدند و به این ترتیب رقابت های امروز طوری رقم خورد که خریداران هفته های قبل که تناژهای بالا خریدرای کرده بودند، نیز از سود بی بهره نماند و با ضرر مواجه نشوند.

به گفته موسوی، عدم عرضه پتروشیمی تبریز در هفته گذشته، به کمبود کالا در بازار نیز منجر شد و به این ترتیب در عرضه های امروز هم گشایشی برای افزایش عرضه حاصل نشد، از این رو بازار پلی استایرن ها دچار التهاب شده است و ضروری است که چاره ای برای آن اندیشیده شود، در غیراین صورت وضعیت بازار پلی استایرن ها به اوج تنش مانند ۴و ۵ ماه گذشته برخواهد گشت.

ارسال نظر