کد خبر : 33387

زمان شکل گیری بازار پلیمرها فرا رسیده است؟

زمان شکل گیری بازار پلیمرها فرا رسیده است؟

پتروتحلیل- بازار پتروشیمی با شروع هفته جدید وارد فاز اصلاح شده است.

سجاد جلیلی، مدیرکالایی کارگزاری آگاه با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: طی ده روز گذشته کاهش قیمت دلار سبب شد تا در بازار آزاد پتروشیمی ها، قیمت محصولات باافت مواجه شود و از این رو ترس و فشار از روند قیمت دلار سبب شد تا حجم معاملات دربازار پتروشیمی به شدت کاهش یابد.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد با افت قیمت های پایه در هفته جاری، قیمت پایه پتروشیمی های بورسی به کف خود نزدیک شده اند. از سوی دیگر با توجه به ترس در بازار پتروشیمی، اکثر بازیگران این بازار در دو هفته قبل اقدام به خرید محصولات نکردند و به این ترتیب موجودی انبار آنها کاهش یافته است، از این رو احتمال افزایش حجم خریدها در هفته جاری و روز سه شنبه وجود دارد.

مدیرکالایی کارگزاری آگاه در ادامه با اشاره به اینکه قیمت دلار در محاسبات دو هفته قبل محصولات پتروشیمی ۳ هزار و ۶۱۴ تومان بود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد در محدوده ۳۴۲۰ تومان هم قرار گرفت و دوباره افزایش یافت، از این رو محدوده قیمتی ۳۴۸۷ تومان برای معاملات هفته جاری منطقی به نظر می رسد و به نظر می رسد سبب شکل گیری بازار برای برخی از محصولات خواهد شد.

وی همچنین افزود: احتمال می رود در معاملات هفته جاری، پلی اتیلن های سبک فیلم و خطی با توجه به قیمت های مناسب بازار در صدر محصولات مورد توجه خریداران باشد. همچنین «ایکس تری» هم به دلیل نزدیک شدن به فصل مصرف آن روزهای خوبی را پشت سر می گذارد.

به گفته جلیلی؛ بازار بطری ها نیز با توجه به قرار گرفتن در فصل مصرف، آرام آرام وضعیت بهتری را تجربه خواهد کرد. از سوی دیگر بازار گرید ۳۸۴۰ پتروشیمی تبریز نیز شکل گرفته و آرام آرام وارد روند بهتری خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به فروش های خارج از بورس مجتمع های پتروشیمی با تخفیفات قابل توجه گفت: با توجه به تخفیفات ارائه شده از سوی برخی از شرکت های پتروشیمی در بازار آزاد، بعید به نظر می رسد برخی از محصولات توفیقی برای فروش در روز سه شنبه داشته باشند.

مدیرکالایی کارگزاری آگاه یکی از دلایل افزایش تقاضا و رقابت برای پی وی سی ها را، مشکلات مقطعی تولید در این حوزه عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بازار پی وی سی ها در مقطعی از زمان با کمبود و کاهش تولید روبه رو شده بود، در حال حاضر برای اصلاح نیازمند زمان است.

به گفته جلیلی، بازار پلی استایرن های معمولی و مقاوم نیز هنوز پس از گذشت ۴ ماه همچنن با نوسان روبه رو است و در فاز اصلاح قرار گرفته است، اما هنوز به ثبات نرسیده و این موضوع نشان می دهد که پس از هر تنش بازار نیازمند زمان برای اصلاح روندهای قیمتی است.

وی همچنین با اشاره به انتقال محصولات آف گرید از تالار نقره ای به فرعی گفت: یکی از محدودیت های موجود در بازار فرعی نشر اطلاعات است که امیدواریم این مشکل مرتفع شود.

مدیرکالایی کارگزاری آگاه به مزیت های انتقال محصولات آف گرید به تالار فرعی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مزیت ها خروج آرام آرام محصولات پلیمری از بازار فیزیکی و آماده سازی اوراق بهادار کردن محصولات است.

وی تاکید کرد: با خروج محصولات از بازار فیزیکی و فرهنگ سازی در خصوص معاملات سپرده کالایی، می توانید در آینده شاهد تغییرات و تحولات بزرگی در بورس کالا باشیم.

ارسال نظر