کد خبر : 33055

پلیمر بازها از خرید جا ماندند!

پلیمر بازها از خرید جا ماندند!

پتروتحلیل- حجم معاملات محصولات پلیمری روز گذشته با کاهش به رقم ۳۸ هزارتن رسید. هفته گذشته حجم معاملات محصولات پلیمری ۴۸ هزارتن بود، به این ترتیب حدودا در هفته جاری ۱۰ هزارتن از حجم معاملات کاسته شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، کنترل فصلی سایت بهین یاب و عدم اطلاع رسانی در این خصوص، روز گذشته سبب شد تا اکثر معامله گران از خرید جا بمانند.

این در حالی است که این گروه به عدم اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص معترض بودند و حتی بسیاری از آنها نتوانستند به دلیل خرابی سایت بهین یاب گزارش های فصلی خود را ارسال کنند. از این رو حجم معاملات کاهش چشمگیری یافت.

البته در این روز کدهای معاف از مالیات همچنان به فعالیت خود ادامه دادند، کدهای این گروه با توجه اینکه زمان زیادی از ثبت آنها نگذشته است، به این ترتیب شامل کنترل های فصلی نشدند. علاوه بر کنترل فصلی بهین یاب و غیرفعال شدن کدهای خرید معامله گران، خرید کدهای غیرمرتبط در بهین یاب نیز محدود شد و یه این ترتیب حجم معاملات مچینگ نیز در هفته جاری به شدت کاهش یافت.

با وجود کاهش حجم معاملات باز هم روز گذشته پلی اتیلن های سبک فیلم، پلی اتیلن سنگین« ایکس تری» و پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹، پی وی سی ها و پلی استایرن های تبریز روز تقریبا خوبی داشتند، هر چند میزان رقابت برای آنها کاهش یافته بود.

به این ترتیب پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ بندرامام با ۳۶ تومان رقابت روبه رو شد، ۰۱۹۰ آریاساسول به میزان نصف عرضه فروخته شد.

پی وی سی بندرامام هم گر چه با افزایش حجم عرضه به میزان ۲ هزارتن روبه رو بود، اما همچنان با رقابت خریداران مواجه شد، البته میزان رقابت روز گذشته کاهش یافته بود. راه اندازی خط تولید گرید ۶۵ در پتروشیمی بندرامام دلیل افزایش حجم عرضه این کالا است.

البته پلی استایرن های تبریز هم در این روز با درصد پایین تری از رقابت توسط معامله گران خریدرای شدند. از دو هفته قبل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مابقی پلی استایرن سازها، یعنی محب پلیمر و طاهاسازان را مجبور کرد که حجم محصولات خود را در بورس عرضه کنند، به این ترتیب این دو شرکت نیز از این پس به همراه پتروشیمی تبریز اقدام به عرضه پلی استایرن در بورس کالا خواهند کرد.

با این حال همچنان خریداران به خرید بورسی از محب پلیمر و طاهاسازان رغبتی نشان نمی دهند و از این رو حجم عرضه های این شرکت ها فقط بر تابلوی بورس ثبت می شود و از خرید خبری نیست. برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ خریداران این گروه از محصولات به خرید بورسی عادت ندارند و ترجیح می دهند از این شرکتها به طور مستقیم خرید کنند و از پرداخت مالیات در امان باشند. برخی دیگر نیز به عدم اطلاع رسانی در خصوص محصولات این شرکت ها اشاره می کنند.

با این حال روز گذشته باز هم خرید بورسی از محب پلیمر و طاهاسازان انجام نشد.

البته روز گذشته افت قیمت دلار هم یکی از دلایلی بود که مبادلات محصولات پلیمری را محدود کرد؛ چرا که نگرانی در خصوص افت قیمت دلار و احتمال افت قیمت های پایه در هفته های آینده نیز وجود دارد. کما اینکه چشم انداز بازار نفت نیز نگران کننده است.

البته در هفته جاری و در تالار فرعی، آف گریدها همچنان مورد توجه خریداران قرار داشتند، به طوریکه «ایکس فایو» آف درجه ۲ جم با ۱۷ درصد رقابت روبه رو شد، در تالار نقره ای همواره این کالا به دلیل داشتن سقف قیمت ۱۰ درصد رقابت را تجربه می کرد، اما در تالار فرعی به دلیل باز بودن سقف قیمت با ۱۷ درصد رقابت روبه رو شد، البته تقاضای این کالا کاهش یافته بود.البته خرید این محصول توسط خریداران محدودی انجام شد.

خرده فروشی بندرامام در تالار فرعی

در همین حال روز دوشنبه برای اولین بار خرده فروشی پتروشیمی بندرامام در بورس کالا و تالار فرعی سبب استقبال خریداران شد. به طوری که برخی از محصولات که به صورت ۱ تنی عرضه شده بودند از سوی مصرف کنندگان خریداری شدند. البته گرید ۰۰۷۵ بندرامام که تحویل ماهشهر بود از سوی معامله گران ثبت سفارش نشد، به گفته معامله گران با توجه به حجم ۱ تنی این بار و فاصله طولانی انبار، خریداران حاضر نشدند برای این کالا سفارش ثبت کنند.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: نیاز است که برای خرید حجم های پایین، محصول در انبارهای تهران نگهداری شود و به این منظور شرکت های پتروشیمی می توانند با انبارداران در سطح شهر به توافق رسیده و سپس تناژی از محصول خود را در اختیار انبار قرار دهند، به این ترتیب می توان در قالب سپرده های کالایی و با قبض انبار محصولات پتروشیمی را به خریداران فروخت.

ارسال نظر