کد خبر : 32842

نوسانات نفت و ابهام در بازار پی وی سی

نوسانات نفت و ابهام در بازار پی وی سی

پتروتحلیل- با توجه به پیش بینی های کاهش قیمت ها در ماه فوریه و نوسانات قیمت های نفت از پایان هفته گذشته، میزان معاملات در بازار پی وی سی ترکیه در روزهای پایانی ماه ژانویه بالا نبود.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت های پی وی سی K67 برای محموله های وارداتیِ نگهداری شده در داخل ترکیه (ex-warehouse، شامل مالیات بر ارزش افزوده) و متعلق به توزیع کنندگان با کاهش هفتگی ۱۵ تا ۲۰ دلاری محدوده کلی قیمت را به ۸۶۵ تا ۹۰۰ دلار در هر تن رساند. یکی از سازندگان لوله که مقداری پی وی سی را با رقم هایی برابر قیمت های بازه پایینی خریداری کرده ادعا کرده است: «باتوجه به وضعیت مناسب عرضه کنندگان داخلی بخاطر عرضه کافیِ تولیدکنندگان در داخل و محصولات اروپا، ما می توانستیم در این هفته قیمت های پایین تری را با سیستم فروش FD برای پی وی سی دریافت کنیم.» این نقل قول با اظهارات برخی از فروشندگان مبنی بر کم بودن عرضه برای تحویل فوری محصولات، در تضاد است. محدوده کلی قیمت های پی وی سی در بازار وارداتی نیز در این هفته با کاهش جزئی همراه بود.

در همین حال قیمت های پی وی سی k67 وارداتی از اروپا به صورت (CFR، بدون عوارض) با کاهش ۵ دلاری در بازه پایینی به ۷۰۰ تا ۷۲۰ دلار در هر تن رسید. قیمت های پی وی سی k67 وارداتی از ایالات متحده (CFR، مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی و ۱۸/۸۱ دلار در هر تن عوارض ضد دامپینگ) با کاهش ۱۰ و ۵ دلاری به ترتیب در بازه های پایینی و بالایی بین ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار در هر تن گزارش شده اند.

پی وی سی وارداتی از آمریکا به مصر نیز در این هفته کاهش ۱۵ و ۲۰ دلاری را تجربه کردند. در این میان پی وی سی k67 وارداتی از مصر به صورت (CFR) بدون تغییر بین ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار در هر تن باقی ماندند. یکی از تولیدکنندگان پروفیل استدلال کرده است: «ما قصد نداریم تا نیمه دوم فوریه خرید کنیم. ما معتقدیم که اگر عرضه از طرف ایالات متحده پایین برود، با فرض بر اینکه قیمت های نفت خام حرکت افزایشی مداومی نداشته باشد، قیمت های پی وی سی وارداتی از این منبع کمی افزایش خواهد یافت. با این وجود، به سبب رشد قیمت اتیلن در بازار نقدی ایالات متحده که در مشکلات بوجود آمده در تولید این محصول ریشه دارد، فروشندگان پی وی سی در تلاشند تا موضع محکمی بر قیمت های خود داشته باشند.»

باتوجه به پیش بینی کاهش قیمت های اتیلن در اروپا در ماه فوریه، دورنمای بازار پی وی سی روند کاهشی را نشان می دهد. قیمت های نفتا در بازار نقدی اروپا از اوایل ماه ژانویه سقوطی در حدود ۱۰۰ دلار را تجربه کرده اند و قیمت های اتیلن در بازار نقدی نیز شاهد کاهش ۵۵ یورویی در هر تن بوده اند.

همزمان با این مسئله گفته شده به سبب سود کم بدست آمده فروشندگان اروپایی تمایلی به فروش محصولاتشان در ترکیه ندارند. در این میان سیاست عرضه کنندگان ایالات متحده بر اساس فشاری که از انبار محصولاتشان احساس خواهند کرد، شکل خواهد گرفت. اینکه رشد اخیر قیمت های نفت خام و اتیلن به پایدار شدن وضعیت بازار پی وی سی کمک خواهد کرد یا خیر مسئله ای مبهم است. قیمت ها در آسیا پیش از تعطیلات در چین شاهد تغییرات زیادی نبودند و معامله کنندگان امیدوارند پس از این تعطیلات تقاضا بهبود یابد و بازار اروپا نیز به زودی شاهد قیمت هایی با رقابت پذیری بالاتر خواهد بود.

ارسال نظر