کد خبر : 32839

بهبود بازار «PET» پس از تعطیلات سال نوی چینی

بهبود بازار «PET» پس از تعطیلات سال نوی چینی

پتروتحلیل- هفته گذشته با توجه به تلاش های برخی فروشندگان برای افزایش قیمت ها به سبب رشد اخیر قیمت ها در بازارهای نفت خام، قیمت های پلی اتیلن ترفتالات (PET) در چین روندی ثابت و رو به افزایش را دنبال کردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، با این وجود به گفتۀ چندین معامله کننده احتمالا با توجه به پایین بودن تقاضا پیش از تعطیلات سال نوی چین تأثیر این تلاش ها برای افزایش قیمت از بین برود. طبق گزارشات معاملات در این هفته کاملا محدود بوده است. قیمت های نفت خام در بازار معاملات آتی بورس کالای نیویورک در سه روز کاری گذشته افزایش ۲/۸۸ دلاری را ثبت کرده کرده اند و قیمت های خوراک پلی اتیلن ترفتالات نیز در این هفته افزایش یافته است. قیمت های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی چین به صورت (FOB) در مجموع بین ۷۶۵ تا ۸۰۰ دلار در هر تن گزارش شده اند. این محدوده قیمتی نسبت به دو هفته پیش افزایش ۵ و ۲۰ دلاری در هر تن را به ترتیب برای بازه های پایینی و بالایی نشان می دهند.

یکی از تاجران مستقر در شانگهای اظهار کرده است: «قیمت های پلی اتیلن ترفتالات در این هفته به میزان جزیی افزایش یافته و دلیل آن رشد قیمت های نفت خام بوده است. با این حال، تقاضا از بازار آسیای جنوب شرقی پایین باقی مانده و خریدها محدود به نیازهای فوری خریداران می باشد.» قیمت های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی به کره جنوبی به صورت (FOB) در رقم ۸۳۵ دلار در هر تن گزارش شده است. در این میان قیمت های پلی اتیلن ترفتالات در بازار داخلی چین شاهد افزایش هفتگی در حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ یوآن (۱۶ تا ۴۶ دلار) در هر تن بوده است.

در همین حال یکی از تولیدکنندگان گفته است: «رشد قیمت های نفت خام موجب افزایش قیمت های پلی اتیلن ترفتالات شده است. با این وجود، به سبب نزدیک بودن تعطیلات تقاضا کاملا محدود است. ما فعالیت کارخانه خود را در ششم فوریه متوقف کرده و در چهاردهم فوریه تولید را از سر می گیریم.» یکی از تبدیل کنندگان در بخش نوشیدنی های الکلی همچنین اشاره کرده است: «ما فکر می کنیم که تقاضا بعد از تعطیلات سال نوی چین بهبود خواهد یافت. با این وجود محتمل است در کوتاه مدت روند قیمتی در این بازار به قیمت های نفت خام و مونومر وابسته باشد.»

پیش بینی می شود قیمت های پلی اتیلن ترفتالات در هفته آینده غالبا روندی ثابت داشته باشند. در سال جاری میلادی، تعطیلات سال نوی چین از هشتم فوریه آغاز خواهد شد. از این رو انتظار می رود معامله کنندگان به زودی فعالیت های خود را متوقف کنند. در اخبار خوراک پتروشیمی ها آمده است که قیمت های اسید ترفتالیک خالص در چین به صورت (CFR) با افزایشی در حدود ۵ دلار در این هفته به ۵۴۵ دلار در هر تن رسیده است و قیمت های مونو اتیلن گلیکول نیز با شرایط فروش یکسان با افزایش ۳۰ تا ۳۵ دلاری در رقم ۶۰۰ دلار در هر تن گزارش شده است.

ارسال نظر