کد خبر : 32784

رقابت پلی پروپیلن سازها در بورس

رقابت پلی پروپیلن سازها در بورس

پتروتحلیل- پلی پروپیلن های مارون دوباره برای خریداران جذاب شدند.

به گزارش «پتروتحلیل»، با توجه به اینکه پتروشیمی نویدرزشیمی خرید دارندگان کدهای معاف از مالیات را در روزهای اخیر محدود کرد، خریداران دوباره جذب محصولات مارون شدند.

این در حالی است که پتروشیمی مارون پیش از نویدزرشیمی اقدام به ایجاد محدودیت برای دارندگان کدهای معاف از مالیات کرده بود و این موضوع سبب عقب نشینی تعداد زیادی از خریداران شده بود. روز گذشته با توجه به اینکه نویدزرشیمی هم برای دارندگان کدهای معاف از مالیات محدودیت ایجاد کرد، سبب شد تا بین پتروشیمی مارون و نویدزرشیمی برابری ایجاد شود و از این رو خریداران ترجیح دادند، ابتدا محصولات مارون را خریداری کنند. البته پلی پروپیلن جم نیز از پلی پروپیلن سازهای دیگر عقب نماند و محدودیت خرید برای دارندگان کدهای معاف از مالیات اعمال کرد.

البته بورس کالا نیز با محدود کردن سفارش های خرید در گروه کالاهای غیرمرتبط و درمچینگ به پتروشیمی ها برای مقابله با دارندگان کدهای معاف از مالیات کمک کرد. به گفته کارشناسان بازار علاوه بر محدودیت های اعمال شده از سوی شرکت های پتروشیمی، اقدام بورس کالا بسیار منطقی بوده است. این گروه معتقدند؛ محدود کردن ثبت سفارش های خرید هم می تواند در کالاهای خاص با عرضه های محدود، سبب افزایش تعداد خریداران و عدم جمع آوری محصولات توسط افراد اندک شود.

با این حال روز گذشته با وجود محدودیت های ایجاد شده توسط پلی پروپیلن سازها و بورس کالا برای دارندگان کدهای معاف از مالیات، پتروشیمی نویدزرشیمی توانست ۳ هزار و ۴۴۴ تن از پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی خود را به فروش برساند، جمعا عرضه این پتروشیمی بالغ بر ۴ هزار و ۸۵۱ تن بود.

در همین حال پتروشیمی مارون نیز توانست ۲ هزار و ۲۶۰ تن از عرضه پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی خود را که ۳ هزار و ۸۴۴ تن بود، را به فروش برساند. بنابراین روز خوبی نسبت به هفته های گذشته برای مارون رقم خورد. البته امروز عرضه گرید لوله این مجتمع نیز به میزان ۱۹۸ تن با رقابت و با میانگین قیمت ۴ هزار و ۵۲ تومان مورد معامله قرار گرفت.

به این ترتیب پتروشیمی نویدزرشیمی در این روز ۱۴۰۷ تن از عرضه پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی خود را به خانه بازگرداند، پتروشیمی مارون هم نتوانست ۱۵۰۰ تن از عرضه خود را به فروش برساند.

پلی نار هم توانست یک هزارتن پلی پروپیلن نساجی خود را با رقابت به فروش برساند. در همین حال پتروشیمی رجال هم در رده های بعدی، توانست ۴۲ تن از ۵۰۴ تن عرضه پلی پروپیلن خود را بفروشد. همچنین پتروشیمی شازند هم ۲۸۰ تن پلی پروپیلن فروخت، این در حالی است که عرضه های این مجتمع ۱۵۶۰ تن پلی پروپیلن نساجی بود. اما پلی پروپیلن جم به عنوان آخرین پلی پروپیلن ساز توانست ۱۵۴ تن پلی پروپیلن نساجی و شیمیایی خود را در بورس کالا به فروش برساند، عرضه های این مجتمع بالغ بر ۶ هزار و ۹۳۰ تن بود.

اما در گروه پلی اتیلن سازها، روز گذشته پتروشیمی آریاساسول شاهد تقاضای ۵ هزار و ۳۶۸ تنی برای پلی اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰ بود، عرضه این کالا ۱۷۶۰ تن و قیمت پایه آن ۳ هزار و ۷۱۶ تومان و میانگین قیمت ثبت شده برای خرید این کالا ۳ هزار و ۸۴۵ تومان بود. پلی اتیلن سنگین فیلم ۵۱۱۰ این مجتمع نیز با رقابت از سوی معامله گران خریداری شد. به این ترتیب جمعا این مجتمع ۲ هزار و ۶۴۰ تن پلی اتیلن فروخت. به این ترتیب استقبال از گرید ۰۱۹۰ آریاساسول سبب شد تا امروز هم این کالا در رینگ پتروشیمی عرضه شود.

ارسال نظر