کد خبر : 32412

توقف بازارهای پتروشیمی همزمان با گمانه زنی ها درباره نفت

توقف بازارهای پتروشیمی همزمان با گمانه زنی ها درباره نفت

پتروتحلیل- کاهش اخیر قیمت های نفت خام این هفته نیز ادامه داشت، به طوری که قیمت های نفت خام برنت و بورس کالای نیویورک به حدود ۳۰ دلار در هر بشکه رسید که این رقم پایین ترین قیمت نفت خام از اوایل سال ۲۰۰۹ است.

به گزارش «پتروتحلیل»، در حال حاضر معامله کنندگان در بازارهای پلیمر جهان در حال گمانه زنی درباره روند قیمت های نفت خام در آینده هستند و اکثر آنان فعالیت های خود را محدود کرده اند و منتظر هستند تا تصویر واضح تری از روند بازارهای صنایع بالادستی داشته باشند.

طبق بررسی وال استریت ژورنال از بانک ها، در حال حاضر پیش بینی ها از قیمت متوسط نفت خام برای سال ۲۰۱۶ برای نفت بورس کالای نیویورک در رقم ۴۸ دلار در هر بشکه و برای نفت برنت در رقم ۵۰ دلار در هر بشکه قرار دارد که این ارقام در مقایسه با بررسی قبلی که در ماه دسامبر صورت گرفته است به ترتیب ۵ و ۷ دلار کاهش داشته اند. بانک های مورد بررسی شده از ماه آگوست هر ماه قیمت های پیش بینی شده خود برای نفت خام را کاهش داده اند.

در این میان، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده پیش بینی خود برای قیمت های نفت خام را اینگونه اعلام کرده است: ۳۸/۵۴ دلار در هر بشکه برای سال ۲۰۱۶ و ۴۷ دلار در هر بشکه برای سال ۲۰۱۷ برای نفت خام بورس کالای نیویورک و ۴۰/۱۵ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۶ و ۵۰ دلار در هر بشکه برای سال ۲۰۱۷ برای نفت خام برنت.

این اداره پیش بینی ها برای انبار کردن بیشتر محصولات در نیمه اول ۲۰۱۶ را بعنوان یکی از عوامل اصلی کاهش قیمت های متوسط نفت خام ذکر کرده است. در گزارشات این اداره ذکر شده که پیش بینی می شود قیمت ها همچنان عدم ثبات خود را حفظ کنند زیرا هنوز در مورد تأثیر بازگشت تولیدکنندگان نفت ایران و سرعت گرفتن رشد مصرف و راهبردهای تولید کشورهای عضو اوپک عدم قطعیت چشمگیری وجود دارد.

بانک سرمایه گذاریِ Morgan Stanley گزارشی را منتشر کرده که در آن ذکر شده، ممکن است قیمت نفت خام برنت تا ۲۰ تا ۲۵ دلار در هر بشکه سقوط کند و این بانک به افزایش ارزش دلار بعنوان عامل اصلی این پیش بینی برای کاهش مداوم قیمت های نفت اشاره کرده است. تحلیلگران Morgan Stanley استدلال می کنند که قیمت نفت به میزان زیادی به ارزش دلار وابسته است و اینکه افزایش ۵ درصدی ارزش این واحد پولی می تواند موجب سقوط ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت های نفت شود.

طبق گزارشات رسانه ها بانک Barclays نیز قیمت های پیش بینی شده خود برای نفت خام در سال ۲۰۱۶ را کاهش داده است و رقم ۶۰ دلار در هر بشکه برای نفت برنت و ۵۶ دلار در هر بشکه برای نفت خام بورس کالای نیویورک را برای هر دوی این بازارهای معیار به ۳۷ دلار در هر بشکه کاهش داده است. به گزارش «پتروتحلیل»، این بانک که پیش از این پیش بینی کرده بود قیمت های نفت خام در سال ۲۰۱۶ به ۷۰ دلار در بشکه برسد، اشاره کرده است که عوامل اساسی بازار نفت همچنان در حال ضعیف شدن هستند و شرایط اقتصاد جهانی نیز به قیمت های نفت خام برای کاهش فشار وارد می آورند.

اندیشکده Conference Board of Canada پس از شنیدن پیش بینی های چندین کارشناس صنعت نفت پیش بینی کرده بود که قیمت متوسط نفت خام در سال ۲۰۱۶ در حدود ۴۰ دلار در هر بشکه خواهد بود.

گلن هاجسِن اقتصاددان ارشد این اندیشکده اضافه کرده است که او متعجب نخواهد شد اگر ببیند قیمت های نفت در سال ۲۰۱۶ برای مدت کوتاهی تا رقم ۲۰ یا ۱۰ دلار در هر بشکه نیز سقوط کند. این اندیشکده اشاره کرده است که در سال گذشته سرمایه گذاری در بخش نفت کانادا ۴۰ درصد کاهش یافته است. کارشناسان این اندیشکده معتقدند علیرغم کاهش در سرمایه گذاری ها، تولیدکنندگان ماسه‌های نفتی در کانادا فعالیت کارخانه های موجود خود را متوقف نخواهند کرد، اما سرمایه گذاری برای پروژه های آتی را به تعویق خواهند انداخت و اضافه کرده اند که پایین ترین میزان قیمت ها برای ماسه های نفتی که در آن هزینه و درآمد برابر می باشد، بسته به عُمر چاه های نفتی، در حدود ۳۵ تا ۴۰ دلار در هر تن است.

ارسال نظر