کد خبر : 32380

قیمت اتیلن و پروپیلن کاهش می یابد؟

قیمت اتیلن و پروپیلن کاهش می یابد؟

پتروتحلیل- در هفته ای که گذشت قیمت های اتیلن در بازار نقدی آسیا بدون تغییر باقی ماندند.

به گزارش «پتروتحلیل»، به گفته یکی از تاجران قیمت ها در پایان هفته گذشته در بازار شمال شرق آسیا به صورت (CFR) و بازار جنوب شرق آسیا به صورت (CFR) به ترتیب ۱۰۷۵ دلار و ۱۰۸۵ دلار در هر تن بودند. قیمت های اتیلن در بازار کره جنوبی به صورت (FOB) در همین مدت بدون تغییر و در رقم ۱۰۷۵ دلار در هر تن باقی ماند.

با توجه به عدم ثبات قیمت ها در بازار بورس چین که به منظور جلوگیری از سقوط ناگهانی شاخص ها مجبور بودند دو مرتبه آن را تعطیل کنند، جو بازار اتیلن در هفته گذشته کاهشی بوده است. با این وجود، کمبود عرضه موجب شد قیمت ها بدون تغییر باقی بمانند.

در پایان هفته گذشته قیمت های اتیلن در بازار نقدی اروپا نیز همانند بازار آسیا روند ثابتی را دنبال کردند و معامله کنندگان قیمت های قیمت های اتلین بازار اروپای شمال شرقی به صورت (FD) را در رقم ۸۱۰ یورو در هر تن قرار دادند. طبق گزارشات قیمت های اتیلن در این هفته نسبت به هفته پیش از آن که قراردادها با کاهش ۲۷/۵۰ یورویی در هر تن در رقم ۹۰۰ یورو منعقد شدند، شاهد تخفیف بوده اند.

به گفته یکی از تاجران در پایان هفته گذشته قیمت های اتیلن در بازار نقدی خلیج ایالات متحده به صورت (FD) با ۳۳ دلار در هر تن (۱/۵۰ سنت در هر پوند) به ۴۰۲ تا ۴۱۳ دلار در هر تن (۱۸/۲۵ تا ۱۸/۷۵ سنت در هر پوند) رسید. در این میان قراردادهای اتیلن در ماه دسامبر با کاهش ۶۱ دلاری در هر تن (۲/۷۵ سنتی در هر پوند) نسبت به قیمت های نوامبر با رقم ۵۶۸ دلار در هر تن (۲۵/۷۵ سنت در هر پوند) منعقد شده اند که پایین ترین قیمت های اتیلن در ۱۳ سال گذشته را رقم زده اند.

از سر گیری فعالیت واحد پروپیلن شرکت PDH در چین و افت قیمت ها

به گزارش «پتروتحلیل»، در همین حال قیمت های پروپیلن در بازارهای نقدی کره جنوبی به صورت (FOB) و چین به صورت(CFR) به ترتیب ۵۵۵ دلار و ۶۰۰ دلار در هر تن در هفته ای که گذشت گزارش شده اند. این ارقام کاهش هفتگی ۳۰ تا ۳۵ دلار را نشان می دهند که معامله کنندگان دلیل آن را از سر گیری فعالیت واحد پروپیلن شرکت PDH در چین و همچنین روند نزولی قمیت های پلی پروپیلن می دانند.

در پایان هفته گذشته قیمت های پروپیلن در بازار نقدی اروپای شمال شرقی به صورت (FD) بین ۵۵۰ تا ۵۵۵ یورو در هر تن گزارش شده اند. قیمت ها در این بازار به میزان جزئی افزایش یافته اند که دلیل آن افزایش معاملات پس از تعطیلات ذکر شده است. معامله کنندگان فکر می کنند کارخانه جدید اکسید پروپیلن که پروژه مشترک بین شرکت های BASF و Shell می باشد، عاملی مهم در تعیین قیمت های پروپیلن خواهد بود.

در بازار نقدی خلیج ایالات متحده به صورت (FD) قیمت های پروپیلن تا پایان هفته گذشته بدون تغییر و در رقم ۲۹ سنت در هر پوند (۶۳۹ دلار در هر تن) گزارش شدند. طبق گزارش معامله کنندگان قیمت های ابتدایی قیمت ها برای ماه ژانویه بدون تغییر قیمت بوده و یا افزایش ۰/۵ سنتی در هر پوند (۱۱ دلاری در هر تن) را تجربه کرده اند.

ارسال نظر