کد خبر : 32373

نوسان نفت در مرز ۳۰ دلار

نوسان نفت در مرز ۳۰ دلار

پتروتحلیل- بهای نفت خام برنت در روز چهارشنبه به کمتر از ۳۰ دلار در هر بشکه رسید و سطح قیمت ۲۹/۷۳ دلار را نیز تجربه نمود اما سپس از مرز ۳۰ دلار فراتر رفت، هر چند که روند کاهشی خود را که از ابتدای سال در پیش گرفته باز هم ادامه داد.

ضعف حاکم بر عوامل بنیادین بازار همچنان فشار خود را بر قیمت وارد می آورند. تولید نفت همچنان در سطح بالایی بوده و نااطمینانی درباره رشد اقتصادی و تقاضای نفت نیز وجود دارد. اما عاملی که موجب شد قیمت برنت بتواند به بالاتر از ۳۰ دلار در هر بشکه پس از افت چشمگیر آن در اواسط روز صعود کند، مربوط به واردات نفت چین در ماه دسامبر بود. بر اساس آمار ارائه شده توسط اداره گمرکات چین، واردات خالص نفت خام این کشور در ماه مذکور ۷/۸۲ میلیون بشکه در روز گزارش شده که ۹/۳ درصد بیشتر از سال قبل بوده است. برآیند این خبر و سایر عوامل کاهنده قیمت موجب شدند تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه فوریه ۵۵ سنت (۱/۸ درصد) کاهش یافته و در سطح ۳۰/۳۱ دلار در هر بشکه به تثبیت برسد. البته افزایش واردات نفت خام چین طی ماه دسامبر بر بهای WTI نیز مؤثر بود. با اینحال قیمت این نفت خام همانند چهارشنبه هر هفته متأثر از گزارش وضعیت موجودیهای نفتی EIA نیز واقع شد. در حالیکه پیشتر کارشناسان نفتی پیش بینی افزایش دو میلیون بشکه ای ذخیره سازی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به هشتم ژانویه را نموده بودند، اداره اطلاعات انرژی آمریکا به طور رسمی گزارش داد که ذخیره سازی نفت خام این کشور افزایش به میزان ۲۳۴ هزار بشکه داشته است که وضعیت بهتری را برای موجودی نفت به تصویر می کشید. لازم به ذکر است که API کاهش ۳/۹ میلیون بشکه ای موجودی مذکور را اعلام کرده بود.

وضعیت موجودیهای نفتی آمریکا طی هفته منتهی به هشتم ژانویه ۲۰۱۶

oil-13j

این شرایط سبب شدند تا قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه فوریه ۴ سنت (۰/۱ درصد) افزایش یافته و به بشکه ای ۳۰/۴۸ دلار بالغ گردد. البته وضعیت برای فرآورده های نفتی مساعد نبود به طوریکه بنزین و فرآورده های میان تقطیر به ترتیب ۸/۴ و ۶/۱ میلیون بشکه افزایش موجودی داشتند. تحلیل گران می گویند، پایین بودن قیمت فرآورده های نفتی در سال ۲۰۱۵ منجر به بالا رفتن تقاضا برای آنها شد چرا که سرمایه گذاران معتقد بودند که قیمت نفت به زودی افزایش می یابد. اما قیمت روند کاهشی خود را ادامه داده و از سوی دیگر گرمتر بودن نسبی دما به کمتر شدن تقاضا برای سوخت گرمایشی انجامید. به علاوه بهبود سود پالایشی نیز منجر به بالا رفتن ضریب بهره برداری پالایشی و تولید بیشتر فرآورده ها شد که نتیجه آن افزایش موجودیهای آنها می باشد. کارشناسان نسبت به زمان احتمالی پایان این شرایط سخنی نمی گویند اما تمامی آنها بر کاهش بیشتر قیمت نفت اتفاق نظر داشته و کاهش ۱۰-۵ دلار دیگر را باور دارند. به ویژه آنکه دور بعدی تعمیرات سبب خارج شدن ۱/۵-۱ میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایشی آمریکا شده و باز هم از تقاضای نفت خواهد کاست. این در شرایطی است که نفت ایران نیز به زودی وارد بازارهای جهانی می شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه گزارش خود را ارائه داده و تقریبا" همه از رفع تحریم ها بر علیه ایران اطمینان دارند. به هر حال عرضه بالای نفت سبب شده تا قیمت سبد نفتی اوپک در روز سه شنبه به ۲۵/۷۶ دلار افت کند. در این راستا، امانوئل ایبه کاچیکوو-وزیر نفت نیجریه، گفته‌است که دو کشور عضو اوپک درخواست برگزاری نشست اضطراری این سازمان را مطرح کرده‌اند. وی اشاره ای به نام این دو کشور نکرد. با اینحال وزیر نفت کشورمان از ضرورت وجود اجماع در خصوص برگزاری نشست اضطراری سخن گفت. به علاوه قیمت پایین نفت سبب شد تا نخست وزیر روسیه اخطار دهد که سقوط بهای نفت ممکن است دولت را مجبور به اصلاح برنامه بودجه ۲۰۱۶ نماید. او گفت که اگر روند سقوط قیمت ها ادامه یابد روسیه باید برای بدترین سناریوی اقتصادی آماده باشد. لازم به ذکر است که مالیات نفت و گاز نیمی از درآمد دولت روسیه را تشکیل می دهد.

ارسال نظر