کد خبر : 32348

نفت به ادامه سقوط قیمت پلی پروپیلن ها کمک می کند

نفت به ادامه سقوط قیمت پلی پروپیلن ها کمک می کند

پتروتحلیل- در بازار ترکیه قیمت های پلی پروپیلن وارداتی از منابع خاورمیانه و ایران سال ۲۰۱۶ را هرچند به میزان متوسط ، اما با سقوط آغاز کردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، اوایل هفته گذشته از آنجایی که به نظر می رسید معاملات نسبت به آخرین هفتۀ ۲۰۱۵ افزایش یافته است، فروشندگان بر سر قیمت هایشان چانه زنی نمی کردند. با این وجود، یکی از تولیدکنندگان جهانی در اواسط هفته گزارش داده است: «ما فهرست قیمت های هموپلیمر پلی پروپیلن خود برای ماه ژانویه را به میزان جزئی کاهش دادیم و آماده هستیم با خریدارانی که پیشنهادهای بالایی می دهند وارد مذاکره شویم.

این روزها میزان معاملات پایین است.» قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیا، وارداتی از عربستان سعودی به ترکیه به صورت CIF با (۶/۵ درصد عوارض گمرکی) حول رقم ۸۸۰ دلار در هر تن قرار داشت. طبق گزارشات یکی از قراردادها با رقم ۸۶۰ دلار در هر تن منعقد شده که کاهش ۲۰ دلاری نسبت به پایان ماه دسامبر را نشان می دهد. پلی پروپیلن گرید رافیا وارداتی از روسیه (CIF، مشمول ۶/۵ درصد عوارض) در رقم ۹۰۰ دلار در هر تن و پلی پروپیلن گرید رافیا وارداتی از منابع هندی (CIF، مشمول ۳ درصد عوارض) بین ۸۵۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن قرار دارند. پلی پروپیلن گرید رافیا وارداتی از ایران (CPT، ۶/۵ درصد عوارض) نیز با کاهش همراه بوده و به رقم ۸۸۰ دلار در هر تن رسیده است.

در همین حال قیمت های پلی پروپیلن گرید فیبر از منابع خاورمیانه (CIF، مشمول ۶/۵ درصد عوارض) با کاهش ۲۰ دلاری به پایین تر از رقم های پیش از سال جدید و بین ۸۸۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن رسید. برخی از تبدیل کنندگان قیمت های پایین تری را نیز اعلام کرده اند.

قیمت های پلی پروپیلن گرید فیبر وارداتی از ایران به صورت (CPT) با کاهش ۳۰ تا ۵۰ دلاری در هر تن به ۸۷۰ تا ۹۱۰ دلار در هر تن رسید و نظراتی وجود دارد مبنی بر اینکه قیمت های زیر ۹۰۰ دلار برای فروش پیشنهاد شده اند. پلی پروپیلن گرید فیبر وارداتی از مصر (DAP) بعد از آنکه ابتداً در در هفته اول ماه با رقم ۹۷۰ دلار در هر تن ارائه شده در این هفته به ۹۵۰ دلار در هر تن رسید. شرکت Petkim نیز در روز دوشنبه هفته گذشته قیمت های خود برای پلی پروپیلن را ۳۰ دلار کاهش داد. با پیروی از همین الگو بازار توزیع (ex-warehouse) نیز قیمت های خود را برای پلی پروپیلن گرید رافیا با کاهش هفتگی ۱۰ تا ۳۰ دلار به ۱۱۶۰ تا ۱۲۳۰ دلار در هر تن رساند. یکی از تبدیل کنندگان پلی پروپیلن گرید رافیا اظهار داشته است: «اگرچه پیش بینی نمی کنیم قیمت ها کاهش چشمگیری داشته باشند، هنوز تا معکوس شدن روند کاهشی بازار زمان باقی است.

با توجه به خرید بر اساس نیاز خریداران، کاهش قیمت های نفت خام و کافی بودن عرضه، پیش بینی می شود، قیمت های پلی پروپیلن در بازار ترکیه در کوتاه مدت همچنان روند کاهشی داشته باشند. در چین پس از آنکه فروشندگان تلاش کردند تا قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیا را دو هفته گذشته افزایش دهند، جو این بازار نیز در اواخر هفته گذشته شروع به کاهشی شدن کرد. این مسئله به رسیدن قیمت های نفت خام به ۳۲ دلار در هر بشکه به سبب رویدادهای سیاسی در سطح جهان نسبت داده شده است. بعلاوه عرضه در این بازار چین فراوان است و وضعیت رشد اقتصادی این کشور نیز همچنان کند است. در اروپا به سبب کمبود عرضه نسبت به مدت زمان پیش از تعطیلات کریسمس و با توجه به کاهش قراردادهای پروپیلن، روندها آنچنان صعودی نیستند.

خاورمیانه

PP raffia (-20) 850-860 (-30) USD/ton PP fibre (-40) 860-890 (-20) USD/ton

ایران PP raffia (-30) 870-880 (-30) USD/ton PP fibre (-30) 870-900 (-30) USD/ton

ارسال نظر