کد خبر : 32343

آشفتگی چین و ریزش شدید نفت

آشفتگی چین و ریزش شدید نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام طی معاملات روز دوشنبه بازارهای جهانی شش درصد کاهش یافته و به پایین ترین سطح ۱۲ سال اخیر رسید.

افت سنگین شش درصدی قیمت نفت در روز گذشته معلول وضعیت نابسامان بازار بورس چین و نگرانی درباره آینده تقاضای انرژی این کشور در کنار روند فزاینده تولید نفت می باشد به طوریکه سقوط شدید قیمت نفت در روز دوشنبه و کاهش ارزش سهام در بازارهای بورس چین به دو عامل مهم نگرانی سرمایه گذاران بازارهای اروپا مبدل شده اند.

یک تحلیل گر بورس در این زمینه اظهار داشت؛ همواره چین بعنوان بزرگترین مصرف کننده در بازار مواد اولیه از جمله نفت مطرح بوده است. بنابراین هنگامی که با نگرانی درباره روند رشد اقتصادی چین مواجه هستیم، باید انتظار داشت که بازار نفت نیز از تبعات این روند تحت تأثیر قرار گیرد. روز دوشنبه، بازارهای چین بار دیگر دچار آشفتگی شد. ارز شاخص بلو چیپ ۵ درصد دیگر کاهش یافت. پیش تر نرخ بهره برای یوان در خارج از چین نیز حدود ۴۰ درصد افزایش یافته بود. کند شدن رشد اقتصادی این کشور موجب بروز نگرانی درباره افزایش تقاضا برای نفت شده و بهبود قیمت نفت در آینده نزدیک را به یک سراب تبدیل کرده است.

در این خصوص، بانک مورگان استنلی روز دوشنبه اعلام کرد که رسیدن قیمت نفت به بشکه ای ۲۰ دلار بسیار محتمل است، به خصوص اگر ارزش دلار در برابر سایر ارزها افزایش بیشتری پیدا کند. در این راستا، کاهش ۱۵ درصدی ارزش یوان به تنهایی می تواند قیمت نفت را به کانال ۲۰ دلاری وارد کند. تحلیل گران این بانک در گزارش خود آورده اند؛ اگر ارزش دلار ۵ درصد افزایش یابد، آنگاه قیمت نفت ۲۵-۱۰ درصد تقلیل می یابد. بدین ترتیب، کارشناسان اختلال در بازار بورس چین و کند شدن رشد اقتصادی این کشور را دلیل اصلی کاهش بهای نفت قلمداد می کنند. آنان اظهار می کنند که شدت تقویت وضعیت اقتصادی آمریکا و تبعات اخبار مثبت از طرف آن کشور باید به حدی باشد که جبران ضعف بازار آسیا را بنماید. اما ضعف اقتصادی اروپا را نیز نمی توان نادیده انگاشت و اگر وضعیت اقتصاد جهان در بقیه سال هم مثل هفته نخست باشد، یک سال پرنوسان و بسیار شکننده را در پیش خواهیم داشت.

با این وجود در حالیکه معامله گران در بیم چشم انداز خرید نفت از جانب دومین مصرف کننده آن در جهان به واسطه هیاهوی اخیر اقتصادی این کشور به سر می برند، تولیدکنندگان نفت آمریکا کماکان عملیات بهره برداری خود را ادامه داده و علیرغم کاهش تعداد دکلهای حفاری هیچ خللی در میزان تولید نفت به وجود نیامده است.

این امر موجب شده تا کارشناسان به ضرورت ادامه روند نزولی قیمت معتقد باشند. به ویژه آنکه اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که به زودی تحریم های اعمال شده بر علیه ایران به زودی برداشته خواهد شد و لذا جریان ورودی به بازار نفت گسترش می یابد. بانک گلدمن ساکس با تأکید بر این نکته افزوده که شرایط در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ بدتر می شود چرا از یک سو نفت خام ایران به بازار وارد می شود و از سوی دیگر، تعمیرات اساسی پالایشگاهها شروع می شوند. بنابراین امکان تحقق قیمت ۲۰ دلار برای نفت بسیار بالاست و هر اندازه که قیمت بیشتر تنزل یابد، روند بهبودی سریعتر رخ خواهد داد. لازم به ذکر است که EIA اعلام نمود که پیش بینی می کند تولید شیل اویل در ماه فوریه روزانه ۱۱۶ هزار بشکه نسبت به ماه ژانویه کاهش یابد. با اینحال، کارشناسان انتظار دارند که در هفته گذشته موجودی نفت خام آمریکا ۲ میلیون بشکه و ذخیره سازی بنزین این کشور ۱/۸ میلیون بشکه افزایش یافته باشد. بنابراین عوامل فوق سبب شدند تا قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه فوریه طی معاملات روز ۱۱ ژانویه ۲ دلار (۶ درصد) کاهش یافته و به هر بشکه ۳۱/۵۵ دلار برسد. همچنین بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه فوریه با ۱/۷۵ دلار (۵/۲۸ درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۳۱/۴۱ دلار به تثبیت رسید. قیمت WTI برای اولین بار از دسامبر ۲۰۰۳ به کمتر از ۳۲ دلار رسید و این امر برای تحلیل گران تکنیکال بسیار مهم بود زیرا ۳۲ دلار در هر بشکه خط حمایتی این نفت خام محسوب می گردید.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-11j

ارسال نظر